Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
MickeF
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2012-09-29 19:29:24
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

#1 Post by MickeF »

Hej,

Jag har precis fått mitt nya avgasrör, det bakre röret, från katalysatorn och bakåt. Det är tillverkat av DANSK.

Blev väldigt förvånad när jag såg att dimensionen på röret inte är samma som original. Original är 2.5" och detta är typ 2.25", altså något mindre dimension än original. (i övrigt verkar det passa fint)

Svaret från DANSK är att våra turbo bilar är känsliga för rätt mottryck i avgasröret och att deras system skall ge rätt mottryck.

Jag har ingen aning, kan detta stämma? Har ni några erfarenheter av deras system?

Vet inte om det påverkar men har Bengt Chip och pys + 3 BTR i övrigt original.

Tack för er hjälp!

//Micke
Micke F


Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

#2 Post by gegge »

Rätt mottryck är inget mottryck efter turbon.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

#3 Post by Mattias 924 »

Vad är det för dimension orginal? Jag har rätt stort förtroende för biltillverkarnas ingenjörer.

Efter katalysatorn har avgaserna svalnat av och minskat i volym och ett grovt rör längst bak brukar bara betyda mer vikt att släpa runt på. Fast det är ju lite manligt på ett pubertalt sätt med grovt rör.

EDIT: såg att du skrivit 2,5" så då får jag hänvisa till andra meningen i det här inlägget.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
MickeF
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2012-09-29 19:29:24
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

#4 Post by MickeF »

Tjena,

Jag är mest orolig för att tappa effekt, om det är 2.25, 2.5 eller 3" bryr jag mig inte så mycket om.

Håller på att renovera och återställa min 951 till original nyskick. (jaja, förutom små modifieringar, såsom chip, Bilstein stötdämpare, mm). :D

Mattias: Tolkar ditt svar som att du inte tror det kommer påverkar effekten negativt...
Gegge: Hmm, ok... så du menar att ju större dimension dessto bättre, eller?


//Micke
Micke F


Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

#5 Post by gegge »

Mattias har en poäng. Störst nytta har grova rör direkt efter turbon, sedan kan det smalna av utan att det gör så mycket. Katalysatorn och utformning av ljuddämparen har betydligt högre inverkan på effekten. Grova rör är dessutom svårare att dämpa.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users