Visst ska man trimma en 944 N/A!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Visst ska man trimma en 944 N/A!

#1 Post by belsebubbe »

Varje gång nån tar upp ämnet att trimma en 944 N/A så får ju den svaret att det inte lönar sig, det är bättre att skaffa sig en S2 eller Turbo direkt istället. Det stämmer ju absolut men det måste ju ändå finnas en del som har trimmat sin N/A lite eller?

Jag har själv både en 944 N/A och en 951 men jag kan ändå inte riktigt sluta fundera på om det inte skulle gå att kräma ur lite mer ur den där gamla sursugisen..

163hk ur en motor på 2,5 liter är ju faktiskt inte så speciellt mycket, det är klart man funderar på vad som skulle hända med lite förbättrad andning med tex MAF-kit, ett annat grenrör/avgassystem, en lätt portning och kanske en annan kam. Det borde ju inte (med tanke på motorvolymen) vara så svårt att nå 200hk ..

Finns det erfarenhet bland folk här på forumet?

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Visst ska man trimma en 944 N/A!

#2 Post by Jinnarp »

Ja det hade ju varit intressant att veta. Saab tog ju ut 180hk ur en V4 motor som original lämna 65hk. Klart det är jobb, men ska det verkligen behöva kosta skjortan? En annan kam och bättre flöde genom insuget och avgassystem och grenrör borde ju vara allt för svårt. Kostnaden kommer väl i att mappa in allt.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#3 Post by belsebubbe »

En som påstår att han vet..

http://www.germanautoforums.com/forum/s ... php?t=7240" onclick="window.open(this.href);return false;

Och kamaxlar..

http://jonmilledgeengineering.com/CAMSHAFTS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

svinto
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2007-10-01 12:31:30
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Timrå
Contact:

Visst ska man trimma en 944 N/A!

#4 Post by svinto »

I en n/a motor kommer dom höga effektsiffrorna med höga varv. Bra flöde genom hela systemet och väl balanserad bottendel. Det är billigare att skruva dit en turbo.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#5 Post by Henka_E »

Ja du... Orsaken till att du inte hittar nån info är att det inte finns nån info. Kermit racing har kört långlopp med trimmade n/a, de har haft problem... De rekomenderade mig att låta bli. Tolli rekomenderade mig att låta bli. Det finns nån "Berg" som har en snygg n/a som är trimmad. Alla dessa kör med turbo-insug förresten...

Och. Det kommer inte räcka med nåt maf-kit här. Att ens ta upp det i det här läget som en lösning, det känns liksom bakvänt.

Nästa sak. ALLA MOTORER HAR INTE SAMMA POTENTIAL. Att Saab gjorde nåt med nåt nångång gör inte att det går att trimma en porsche 4 och trippla effekten bara sådär. Det funkar liksom inte så... Mappa den kommer vara den lilla kostnaden på detta bygge...

Ja, jag är skeptisk, men tills jag ser en motor som funkar så kommer jag vara det. Att nån i USA ev byggt en betyder inget för mig, det skiljer för mycket i kultur och användande. Tyvärr.

Lite tänker jag på stackars basse123 som inte ville lyssna sist en sån här fråga var uppe.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#6 Post by belsebubbe »

Henka_E wrote: Och. Det kommer inte räcka med nåt maf-kit här. Att ens ta upp det i det här läget som en lösning, det känns liksom bakvänt.
Räcka till vadå? Det kanske inte räcker till 200hk men det roliga vore ju kanske att få se var man hamnade. Rogue lovar ju bortåt 15hk med sitt MAF-kit, Jon Milledge lovar 10-15hk med sina mildaste kammar och med ett bättre grenrör och avgassystem borde det bli ett par hästar också. Hur mycket effektökning man skulle kunna få med alltihop vore ju kul att veta, 25 kanske ?????

Jag har inga som helst planer på att sätta igång nåt trimprojekt med min gamla slitna N/A men jag är lite nyfiken på om andra har gett sig på det och hur det har funkat för dem.
Jag har ju som sagt redan en 951 men alla motorer behöver ju inte överladdas för att vara roliga..

En frisk 2,5 N/A lär ju knappast gå sönder för att man underlättar andningen för den.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Visst ska man trimma en 944 N/A!

#7 Post by Jinnarp »

Allt handlar ju egentligen om mängden luft, och då gärna kall luft. Kruxet är väl att eftermarknadsgrejorna är rätt dyra, och rätt få. och att balansen mellan kostnad och effekt är långt ifrån jämn.

Tanken är intressant och någon har ju förmodligen gjort något sådant, sen att det inte är ekonomiskt försvarbart är en annan femma.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#8 Post by mr.b »

Jag forskade lite i detta med att trimma N/A och diskuterade detta med en bekant som med åren skaffat sig en del kunskap i trimning överlag. Vi satte upp en topp i flödesbänken och kom till att största problemet i toppen är allt för stora insugskanaler, vilket till exempel turbo folket inte behöver bry sig. De tvingar ju in luften i motorn. Med att plasta igen kanalerna ordentligt får man upp flödeshastigheten så t.ex. 200hp vid 6000rpm borde vara ganska lätt att komma till. Visserligen behövs det även passlig kamaxel, grenrör/avgas + prog. sprut men det är ju ingen nyhet. Men samma lagar gäller även 944 motorn som andra motorer... Att den sedan har stort borr som kan sätta begränsningar för tändningen och dyl. ger ju vissa nackdelar mot andra.. men 163hp är ju knappast max vad det går att ta ur dem som vissa låter förstå... mina tester och pågående projekt.. (ps. de pågår fast de stått stilla alldeles för länge... ) forum/viewtopic.php?f=3&t=17076" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#9 Post by belsebubbe »

Intressant teori och projekt!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Visst ska man trimma en 944 N/A!

#10 Post by Janne J »

Jag har trimmat lite olika sugmotorer, 4 cyl och V8. Den gemensamma nämnaren för motorer med stor trimningspotential är att de är rätt usla från början.
Ta en Ford 302 V8 till exempel, motorn är på ca 5 liter och ger runt 200 hästar i originalutförande. Kompressionen är låg, ventilerna små, kanalerna på avgassidan löjligt trånga, den varvar ogärna över 4500 rpm, mm.
Där kan man med lite vanligt bonntrim lätt hitta 75-100 hästar, hästar som märks väldigt tydligt!

Tittar man på 944:ans 2,5 liters 8V motor så finns det inga uppenbara tokigheter, Porsche gjorde ett bra jobb att göra en motor som passar bra till det mesta.
Jag körde på Anderstorp med min 924S för några veckor sedan, motorn gick som en dröm hela dagen, varvades till 6500 hela tiden och missade inte en enda gång trots att den har gått 26000 mil!

Ska man börja trimma måste man nog offra mångsidigheten, 200 kusar, kanske det, men körbarheten blir nog påverkad.

Bättre att plocka bort 150 kg vikt från bilen, borde bli ungefär samma resultat.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users