Vidde wrote:
Tack för tipset, intressant då jag precis har bytat bägge vevaxelgivarna då bilen en dag vägrade starta. det hjälpte men den är oftast trots det lite seg, man får köra på startmotorn ett par sekunder extra men kan också ibland hoppa igång direkt. Det känns som det är för att avläsningen inte alltid fungerar som det ska vilket också i så fall borde skapa vibrationerna på tomgång. Kan det strula med helt nya givare (köpta av Utzon)? Var väldigt noga med att koppla rätt givare på rätt kontakt vid bytet, enligt clarks garage.
Det bästa är ju att mäta upp signalen med oscilloscop.
Om du inte justerade om avståndet på givarna så kan det vara värt att testa, tipset från Clarks Garage att sätta fast en 0,8 mm distans på en gammal givare funkade bra för mig.
Nya givare borde fungera felfritt, då de är lika kan man ju skifta plats (fysiskt) på dem och se om nått beter sig annorlunda.
Våra bilar börjar bli gamla, så kablage m.m är också alltid en möjlig felkälla.
Jag har inget oscilloscop men får lösa det via en verkstad, angående 0,8mm distansen, ska det sitta en sådan på varje givare eller bara den närmst brandväggen? Jag har ju kvar original distansen som jag bara flytade över till den den nya givaren men fanns bara på en av dem som sagt.
Nu såg jag, missade sista delen hur man ställer in avståndet på nytt med hela konsolen, ska man montera bort brickan igen efter att avståndet är justerat? Trodde att den alltid skulle sitta kvar?
Vidde wrote:Jag har inget oscilloscop men får lösa det via en verkstad, angående 0,8mm distansen, ska det sitta en sådan på varje givare eller bara den närmst brandväggen? Jag har ju kvar original distansen som jag bara flytade över till den den nya givaren men fanns bara på en av dem som sagt.
Nu såg jag, missade sista delen hur man ställer in avståndet på nytt med hela konsolen, ska man montera bort brickan igen efter att avståndet är justerat? Trodde att den alltid skulle sitta kvar?
Den ringformade distansen som sitter mellan ovandelen på ena givaren och konsolen ska alltid sitta där.
Jag hade en limmad 0,8 mm distans längst ner på änden av givaren närmast brandväggen vid justeringen. Använde som sagt var en gammal givare som togs bort när konsolen var åtdragen.
Vidde wrote:Jag har inget oscilloscop men får lösa det via en verkstad, angående 0,8mm distansen, ska det sitta en sådan på varje givare eller bara den närmst brandväggen? Jag har ju kvar original distansen som jag bara flytade över till den den nya givaren men fanns bara på en av dem som sagt.
Den ringformade distansen som sitter mellan ovandelen på ena givaren och konsolen ska alltid sitta där.
Jag hade en limmad 0,8 mm distans längst ner på änden av givaren närmast brandväggen vid justeringen. Använde som sagt var en gammal givare som togs bort när konsolen var åtdragen.
Ok, då är jag med på tåget igen! Ska ta en av mina gamla givare och limma på en bricka. Det gäller att använda ett bra lim då man inte vill tappa ner något där . Tack för all hjälp, ska göra en justering imorgon och se om det hjälper. Tack igen!
Nilsson wrote:Inga problem, men som jag skrev först, har du kollat om hastighetsmätaren hoppar lite när du kör på startmotorn?
Jo, det har jag och det händer inte ett dugg där trots en helt ny givare så förhoppningsvis är det en justering som behövs för att lösa det. Håller tummarna att felet inte ligger i DME-boxen
Fick nu igår äntligen tid att ge mig på och justera sensorerna men stötte på patrull när jag skulle lossa låsskruven (locking bolt)
.
Den sitter som F*N och där finns inte mycket plats att komma åt med annat än vanliga "Ikea" -nycklar. Vad ni använt som har gjort det här? Finns det något bättre lämpat verktyg för den här operationen? Det är ju skönt att slippa motor ur -principen för den här lilla justeringen .