Jag blev ju tvungen, du va ju 2 hundradelar snabbare än mig på Såtenäs och det kan jag inte tolereraDLS wrote:jasså du slog till på GAZ:en , kul
951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 |
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 |
haha, ja det var ren flax
Tyckte inte jag fick någe flyt i körningen i år till skillnad från förra året dock.
Tyckte inte jag fick någe flyt i körningen i år till skillnad från förra året dock.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Vid montering av GAZ-chassit stod det klart att hjälpfjädrar skulle behövas, efter en tankevurpa så var en uppsättning beställd, levererad och monterad. Men det visade sig att hjälpfjädrarna är för hårda och pressas inte ihop helt när bilen ställs ner på hjulen.
Inför körningen med Kinnekulle Konbaneklubb på Laxå flygfält monterades de nyinköpta, "lätt inkörda" R-däcken...
Att lasta bilen på en kärra efter att jag sänkt den ca 4 cm, visade sig inte helt enkelt. Men efter lite påhittighet med plankor, ramper och sluttande garageingart, löste det sig.
Jag hade ingen möjlighet att ställa hjulvinklarna med riktig utrusting, så vattpass och måttband fick duga.
Skämdes lite när jag upptäckte att jag var den enda som trailade bilen till träffen, men då chassit och hjulinställning var snabbt uppsatt, kändes det tryggast att ta det säkra före det osäkra.
Summering av dagens körning:
R-däcken blev inte varma, måste laborera med lufttrycket för att se om det går att få upp mer värme och bättre grepp.
Chassit är lite mjukt, framför allt fram, nya fjädrar?
Säkrade sämsta tid av de 944:or som var där...
F-n va roligt det är
Avslutar med en liten filmsnutt:
Fick denna helg, ännu en gång, liv i race-djävulen i 951master. Han har under kvällen inlett byte av styrsystem på in bil för att kunna vara med och köra konbana med denna, istället för att misshandla min bil på bana Gå gärna in och skriv en uppmuntrande rad i hans projekttråd, så han inte tappar glöden.
/ Erol
Inför körningen med Kinnekulle Konbaneklubb på Laxå flygfält monterades de nyinköpta, "lätt inkörda" R-däcken...
Att lasta bilen på en kärra efter att jag sänkt den ca 4 cm, visade sig inte helt enkelt. Men efter lite påhittighet med plankor, ramper och sluttande garageingart, löste det sig.
Jag hade ingen möjlighet att ställa hjulvinklarna med riktig utrusting, så vattpass och måttband fick duga.
Skämdes lite när jag upptäckte att jag var den enda som trailade bilen till träffen, men då chassit och hjulinställning var snabbt uppsatt, kändes det tryggast att ta det säkra före det osäkra.
Summering av dagens körning:
R-däcken blev inte varma, måste laborera med lufttrycket för att se om det går att få upp mer värme och bättre grepp.
Chassit är lite mjukt, framför allt fram, nya fjädrar?
Säkrade sämsta tid av de 944:or som var där...
F-n va roligt det är
Avslutar med en liten filmsnutt:
Fick denna helg, ännu en gång, liv i race-djävulen i 951master. Han har under kvällen inlett byte av styrsystem på in bil för att kunna vara med och köra konbana med denna, istället för att misshandla min bil på bana Gå gärna in och skriv en uppmuntrande rad i hans projekttråd, så han inte tappar glöden.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -86 |
Tack för senast, kul att du (ni) verkar nöjd(a) med dagen!
Bilen ser ut att gå riktigt gott, men är nog i mjukaste laget som du säger. Hårdare fjädrar skulle göra susen!
Bilen ser ut att gå riktigt gott, men är nog i mjukaste laget som du säger. Hårdare fjädrar skulle göra susen!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2013-11-05 11:25:57
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 951 -86 |
Tjena!
Jag hade GAZ-dämpare på en BMW jag hade tidigare och det gör otroligt stor skillnad när man rattar om hårdheten på dämparna.. Nu vet jag inte om du har samma modell så du har ställbara dämpare eller om du redan körde på hårdaste när du upplevde den som mjuk, men ett litet tips i alla fall!
Jag hade GAZ-dämpare på en BMW jag hade tidigare och det gör otroligt stor skillnad när man rattar om hårdheten på dämparna.. Nu vet jag inte om du har samma modell så du har ställbara dämpare eller om du redan körde på hårdaste när du upplevde den som mjuk, men ett litet tips i alla fall!
- BigRickPerformance
- NA-Poster
- Posts: 44
- Joined: 2014-08-12 21:57:49
- Telefon: 0704371412
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Knivsta
- Contact:
Re: 951 -86 |
mycke intressant o lärorik läsning i denna tråden. och en sjukt snygg färg på bilen! hoppas på stöta på dej och bilen nästa sommar!
Porsche 951 -86
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner )
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner )
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]