968 CS -94 | Maxx Liebling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#361 Post by Maxx »

SeaGull wrote:Börjar bli dags att sätta fart på räsern.
ICA har slutat sälja min favoritolja (skojar inte :) ), från Tyskland får man ungefär samma pris på 10W-60 som 5W-40, sökte och såg att du kört (kör?) på 10W-60. Funkar bra?
Funderar på att testa denna då pärlan bara körs sommartid.
Jupp, jag kör med Castrol Edge Sport 10W–60. Sandén använde någon Castrol 10W–60 när han gjorde service på min bil och rekommenderade den. Minns dock inte om det var "Sport". Har något minne av att det stod RS på flaskan, men RS säljs inte i Sverige. (Tror jag såg den i Tyskland dock.) Enligt Castrols beskrivning så verkar "Sport" vara rätt olja för våra bilar. Den är inte precis billig och jag har ingen aning om den är bättre än någon annan olja.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#362 Post by Maxx »

I övrigt, det har inte hänt ett skit över vintern. Planen är att ställa på bilen nästa söndag. Jag får ta tag i alla "småsaker" som ska göras sen under säsongen. :mrgreen:

Nya gatdäck är beställda och kanske dyker upp nästa vecka. Det blev en uppsättning Hankook Ventus V12 Evo för det underbara priset av 4.100 kronor inklusive frakt från Camskills i UK. Känns som ett fynd. Säkert inte de allra bästa däcken men enligt testerna jag skummat igenom så verkar de prestera bra, ha lite sämre respons än konkurrenterna men ska vara relativt tysta.

Blir nog mest utflykter på småvägar i sommar, kanske ett och annat banmöte. Jag är lite sugen på att köra på Mantorp. :#944burn:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#363 Post by SeaGull »

Maxx wrote:Jag är lite sugen på att köra på Mantorp
Jag har kört där 2 ggr., gynnar inte direkt våra bilar, 911'orna är extra jobbiga där.
Med Sandens rykte antar jag att detta är OK, men jag köper nog Shells variant. Om du lämnat in din till Sanden antar jag att fått kamkedjan bytt, känns som att jag borde fixa detta.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#364 Post by Maxx »

SeaGull wrote:
Maxx wrote:Jag är lite sugen på att köra på Mantorp
Jag har kört där 2 ggr., gynnar inte direkt våra bilar, 911'orna är extra jobbiga där.
Med Sandens rykte antar jag att detta är OK, men jag köper nog Shells variant. Om du lämnat in din till Sanden antar jag att fått kamkedjan bytt, känns som att jag borde fixa detta.
Sandén har inte bytt kamkedjan på min bil men han har kontrollerat den och den är bytt en gång. När vet jag dock inte.

Mantorp gynnar inte våra motorsvaga bilar nej, men det är ju ingen tävling. :wink: Jag körde mitt första banmöte på Mantorp så jag skulle gärna ha "revansch" mot mig själv. :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#365 Post by Maxx »

Bilen är nu påställd för säsongen och jag kunde inte låta bli att ta den till jobbet. Tyvärr inträffade två missöden.

Först tog plasten under fronten tag i kanten till garageporten när jag backade ut. Problemet med att ha en låg bil. Inte hela världen då jag ändå tänkt byta den mot en hel (efter ett mindre missöde i höstas) men tyvärr lyckades en del av höger innerskärm följa med. :roll: Så har någon en hel bättre begagnad innerskärm till höger sida på en 968 till salu, skicka mig ett PM.

Sen har vänster sidokjol lyckats få sig en törn. Det är precis som om någon skulle ha tagit tag i kjolen strax bakom dörrn och dragit nedåt och utåt. Jag fattar inte när och hur det gått till. Får se hur bra det går att fixa till. En ny kjol är väl knappast gratis ens som begagnad. :(

Nåja, allt går att fixa och det var fruktansvärt kul att köra Liebling igen! :D :#944burn:



Jo, just det ... Bytte till hjul med gatdäck (Hankook Ventus V12 Evo fyndade på Camskill) och hittade en inte så fin skruv rakt in i ett av r-däcken som satt på! Inte riktigt vad jag hade hoppats på. :|

Det går bra nu. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#366 Post by Anders Larsson »

Kjolplasten är dyr. Har bytt den minsta biten som sitter bakom framhjulet på ena sidan på min nu denna vinter. Kostade typ 1500:- för bara den lilla. Men sen vill man ju byta alla gummilister och clips osv om man ska lacka om båda kjolarna och få det att sitta snyggt. Delarna gick på typ 5k o lacken något liknande så ungefär 10k för att köra över en liten plastkona på Sviestad :roll: :mrgreen:

Går säker att reparera den gamla kjolbiten du har och räkna hem den arbetsinsatsen :#cheers:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#367 Post by Maxx »

Anders Larsson wrote:Kjolplasten är dyr. Har bytt den minsta biten som sitter bakom framhjulet på ena sidan på min nu denna vinter. Kostade typ 1500:- för bara den lilla. Men sen vill man ju byta alla gummilister och clips osv om man ska lacka om båda kjolarna och få det att sitta snyggt. Delarna gick på typ 5k o lacken något liknande så ungefär 10k för att köra över en liten plastkona på Sviestad :roll: :mrgreen:

Går säker att reparera den gamla kjolbiten du har och räkna hem den arbetsinsatsen :#cheers:
Vi värmde plasten lite försiktigt och den gick tillbaka hyfsat till normal form. Går nog att få till den helt ok igen, annars får jag fundera på hur jag ska lösa det.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#368 Post by Maxx »

Eftersom jag uppdaterar min tråd så ofta så hoppas jag inte att det blir för tjatigt med ytterligare ett inlägg ... :wink:

Liebling har fått stötdämparna renoverade hos Sellholm (för en extremt överkomlig summa) och nu känns chassit betydligt tajtare och lustigt nog mindre stötigt på vanliga gator och vägar. Utöver det så har det monterats M030-krängningshämmare fram och bak. Ställde de där bak på mellersta hålet för att känna hur de känns.

Trodde inte att det skulle bli så stor skillnad men efter det lilla jag hunnit köra (dvs några rondeller i rad) tycker jag att bilen kränger märkbart mindre. Nu var ju Liebling inget slagskepp före bytet så det kanske bara är placeboeffekt, vi får se. Vet ju inte heller om det är mest krängningshämmarna eller fräscha nyrenoverade dämpare som givit den största skillnaden, men bättre har det blivit. :)

Gjorde en hjulinställning också, det var tänkt att ställa lite snällare hjulvinklar men jag vet inte riktigt vad jag fått. Beställde –2,5° camber, 1 mm toe in fram och –2,0° camber, 3 mm toe in bak. Har fått runt –2°50' camber, 0°05' toe fram och –2°30' camber, 0°15' toe bak. Det blir lite jobbigt när man blandar enheter ... men är toe in positiva toe-värden? Eller har de ställt toe out?
Blir inte –2°50' detsamma som –2,8° camber och –2°30' är då –2,5°? Det var hade jag hade tidigare innan jag plockade loss fjäderbenen. :|

Ska fixa lite mer med bilen under semestern som börjar om en vecka. En del kosmetika men hoppas även få monterat torsendiffen jag köpte för ett par år sen.

Lär bli lite roliga vägar i sommar och kanske ett eller annat banmöte. Skulle så sjukt gärna också vilja åka ner till Ringen men vi får se om det finns tid och pengar samtidigt. :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#369 Post by Maxx »

Mest minnesnoteringar för egen del.

Som jag misstänkte så var hjulvinklarna inte som jag ville ha dem efter första hjulinställningen. Tomas som gjorde inställningen tänker (naturligtvis) i grader och minuter, jag är van att tänka grader och decimaler, så 2,5° blev 2°50'. :D
    Inga problem, Tomas tog in bilen och ändrade till det jag ville ha ... nästan. Bilen är så låg bak att det inte går att ha så snälla vinklar som jag ville ha, dvs 2°00', utan det hamnade runt 2°30' vilket är samma som fram. Känns inte helt idealiskt men jag kör på det tills vidare så får jag känna hur det känns.
    En sak är dock tydlig, bilen är betydligt mer riktningsstabil på gata och när ratten är "rak" så går bilen rakt fram. Det första beror säkert på den minskade cambern men för det senare undrar man ju vad förra stället som ställde bilens hjulvinklar gjorde, i synnerhet som de tog in bilen en andra gång och tog bra betalt för att säga "Nä, men det står som det ska.". :?

Service gjord vid 196.104 km: Ny olja (Castrol Edge 10W-60 bla bla bla), nytt oljefilter, nytt luftfilter och nya tändstift.
IMG_1545.jpg
Oljebyte på egen hand. Minnesnotering: Oljan sprutar längre än du tror när du får loss oljepluggen.


Hjullager på höger fram är bytt, mest i förebyggande syfte (då vänster byttes i slutet av 2010) och för att vi hade tillgång till lyft, värme (gasolbrännare) och press om det skulle behövas. Det behövdes. :)
    Först knackades de gamla lagerbanorna ur, sen värmdes naven från utsidan tills vi kunde mäta till 120-130°C på insidan. Den nya lagerbanan plockades ut ur frysen där den legat en halv dag och droppades i ... nästan. Den kom ner till en tredjedel men sen värmdes lagerbanan upp genom kontakt med navet, expanderade och fastnade. Nåja, vi hade ju tillgång till press så det var lugnt. Vi använde den gamla lagerbanan till att pressa ner den nya vilket är en bra idé ... om man vänder den gamla lagerbanan åt rätt håll så man har en kant att knacka på när man ska ha ut det ... (Ja, det var jag som tänkte lite fel. :mrgreen: ) Första sidan på plats och den gamla urknackad, tillbaka till att värma andra sidan för nästa lagerbana. Börjar komma upp i rätt temp när jag hör ett *kling-klong* och första lagerbanan ramlar ut ... hehe ... Tillbaka till pressen och pressa i båda lagerbanorna. Det blev bra till slut. :wink:

Har även fått torsen-diffen monterad! Inte ett år för tidigt! :mrgreen: Stort tack till Henka_E här på forumet som fixade det åt mig. Ska bli intressant att se hur bilen kommer att bete sig på bana nu. Jag borde få mer fart ut på start-/målrakan på Gelleråsen hoppas jag. (Banmöte om ett par veckor är inbokat.) Passade på att byta korset i växellänkaget vid växellådan till ett i delrin. Länkaget känns betydligt tajtare nu. Ska ta och byta slitdelar framme vid spaken vid ett senare tillfälle.

Är rätt säker på att vi också har hittat orsaken till det massiva dunkandet från någonstans bak i bilen när man gör hårda växlingar eller kör över vissa gupp, det är avgassystemet som slår i karossen. Antagligen så är motorfästena dåliga så att motorn och hela drivlinan rör sig mer än de borde vilket tillåter/orsakar att avgassystemet slår i karossen. Jag har beställt nya halvstumma motorfästen från 9Products via Utzon och ska fylla växellådsbussningen med polyuretan. Det blir nog ett vinterjobb.

Bensinpump och tankfilter är bytt. Den gamla pumpen har väsnats ett tag och jag tycker inte att bilen startar så piggt som den borde. Ibland verkar det också som att systemet tappat trycket och det tar ett par sekunder på startmotorn innan motorn går igång helt. Det händer oftare när motorn är varm, men ibland även när den är kall och då efter att motorn varit rejält uppvärmd innan den stängdes av. Råkade ut för det nu även efter bytet av pumpen så problemet ligger nog någon annanstans? Någon som har en idé?

Nya r-däck är inköpta och ska monteras. Det blev Kumho V70A (hard) denna gång och jag är nyfiken på hur de är. Ska på banmöte om ett par veckor så det blir banpremiären för dem. Någon som har några tips om lufttryck för dem? Körde ca 2,3 bar i varmtryck på mina Toyo R888 (GG) och brukade starta på 1,6-1,7 bar i kalltryck.


Finns saker kvar att fixa men jag är rätt nöjd med vad som har åstadkommits hittills. Är väl bara att fortsätta beta av att-göra-listan när tillfälle ges. :wink:


Funderar lite över hur jag ska gå vidare. Bilen behöver en ny lack men lacken påverkar å andra sidan inte bilens körbarhet. Jag är väldigt sugen på att sätta ledlager och hårda bussningar överallt i chassit, jag tycker det är lite mycket "gummigung" som det är nu. En kortare styrväxel vore inte fel heller.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#370 Post by Maxx »

Just det, ska byta bromsvätska före banmötet. *GLÖM INTE!*

:#944burn:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#371 Post by Nahpets »

Gott! Visst blir man lycklig?! Verkar gått smärtfritt också.

Håll oss gärna uppdaterade med dina intryck av Kuhmo!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#372 Post by Henka_E »

Jag körde 2.0-2.1 i varmtryck på mina V70A och det funkade bra. 2.3 tycker jag låter högt - eller, jag hade inte vågat köra dem så högt och jag körde ju bara sprintrejs.

Ang diffen -sitter som på nålar här, vore ju fint om du körde en sväng och hörde av dig så jag vet om allt verkar ok...

Finns ju bussningar som är kloka att byta och som inte borde ställa till det allt för mycket. Tänker på tex bussningarna du fick med dig hem från mitt garage - hänga upp torsions-historien stumt känns ju väldigt rakt på. Främre bussningarna i bärarmarna är bra att byta - räntar väldigt bra map däckslitage och känsla.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#373 Post by Maxx »

Henka_E wrote:Jag körde 2.0-2.1 i varmtryck på mina V70A och det funkade bra. 2.3 tycker jag låter högt - eller, jag hade inte vågat köra dem så högt och jag körde ju bara sprintrejs.

Ang diffen -sitter som på nålar här, vore ju fint om du körde en sväng och hörde av dig så jag vet om allt verkar ok...

Finns ju bussningar som är kloka att byta och som inte borde ställa till det allt för mycket. Tänker på tex bussningarna du fick med dig hem från mitt garage - hänga upp torsions-historien stumt känns ju väldigt rakt på. Främre bussningarna i bärarmarna är bra att byta - räntar väldigt bra map däckslitage och känsla.
Jag har för mig att Toyo själva rekommenderar ett varmtryck på minst 2,5 bar ... man kan ju kolla på deras hemsida kom jag på och där skriver de 32-38 psi = 2,2-2,6 bar. När jag har kollat runt så verkade alla andra ligga på betydligt högre varmtryck men jag upplevde det som att jag hade bäst grepp vid ca 2,2 bar. Så jag kanske ska sikta på samma för mina V70A? Man känner ju om de går från att vara greppiga till att tappa lite och då kan jag gå in och lätta lite på trycket, så att säga. :wink:

Diffen verkar hålla än så länge. :mrgreen: Eftersom jag är lite obekväm med att plåga bilen på allmän väg så lät jag Mr J sätta sig bakom ratten och han har inte lika mycket hämningar så diffen har provats i ett par rondeller ett par varv i följd och med lagom hjulspinn ut ur dem. Jag blev väl av med någon millimeter på däcken men det var det värt. :d=: :#944burn: Så man kan väl säga att diffen är testad så gott det går. Frågan är kanske mer hur det går med ett längre körpass på bana, men det får vi snart reda på. :wink:

Jo, tackar för bussningarna. Min fundering är mer om jag ska byta bussningarna nu eller om jag ska skita i det och bara köra. De är ju inget som är sönder så jag kanske ska vara nöjd och köra lite mer istället och byta dem senare. Det är lite så jag funderar. Tror jag ska fundera lite till. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#374 Post by Maxx »

Nahpets wrote:Gott! Visst blir man lycklig?! Verkar gått smärtfritt också.

Håll oss gärna uppdaterade med dina intryck av Kuhmo!
Smärtfritt kanske inte är rätt ord. Mindre smärtsamt än förväntat är nog mer korrekt. Eller ja, egentligen har det ju bara tagit lite tid, både för att jag inte ville att det skulle stressas ihop till varje pris och för att ibland så är det omöjligt att undvika viss ledtid. Jag är nöjd med att så pass mycket blev gjort och jag är väldigt glad över all hjälp jag fått, i synerhet av Jon aka "Erol".

Jag ska försöka komma ihåg att skriva ner mina intryck av Kumho V70A.

Just det, skrev jag att jag har bytt AC-kompressor också? Den gamla har låtit förjävligt senaste två säsongerna men ändå kylt bra. Antagligen är lagrens slut. Fick tag på en begagnad kompressor som jag bytte till. Var hos en AC-firma i stan och tömde systemet först. Fick frågan om jag hade fyllt kompressorn med olja. "Olja?" Hehe ... killen var sjyst så han gav mig en dryg deciliter olja i en flaska och sa att jag skulle hälla det i kompressorn när den skulle monteras.
    Ett tips: Om ni ska göra samma sak ... en flaska med smal slang är bra att ha så man kan hälla ner i kompressorns inlopp. Jag köpte en sportflaska på Stadium. Se sen till att fylla ALLT på en gång medans man vrider sakta på drevet till kompressorn. Tar man lite i taget och ett helt varv på drevet hinner man inte få i allt innan det man fyllde i först har gått runt i kompressorn och naturligtvis matas ut via utloppet ... :roll: Tur att det går att suga upp ur utloppet med en slangförsedd flaska. :wink: Gör om, gör rätt.
    Får se om denna kompressor håller. Tycker att det hörs lite missljud ibland men det kanske bara är inbillning. Annars får jag väl bita i det sura äpplet och köpa en renoverad kompressor.

Nu ska jag ut och köra en sväng! :#944burn: Är någon intresserad av att åka Slingerbulten och fika någon kväll nästa vecka kan ni väl hojta till här eller på facebook.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#375 Post by Henka_E »

Maxx wrote: Mr J ... har inte lika mycket hämningar ... Så man kan väl säga att diffen är testad så gott det går. :wink:
Fin-fint, då lär den funka! Bra bra!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users