944 n/a '86 | Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Omstart!

#301 Post by Henka_E »

Image

Så - lackad invändigt! Sprutade den själv. Köpte spruta på Biltema och den var faktiskt bra - min kusin Andreas som jobbat som lackerare i 10år var väldans impad. Lill-kompressorn som jag har i garaget funkade fint til det här, den går dock oavbrutet så en lite större hade ju varit bra. Vattenavskiljare - viktigt! Trots att det ändå är rätt torr lutft nu så plockar det på med vatten. Det var ett himla jobb att rengöra och slipa invändigt men det gick iaf bra. Helt ok resultat!

Förresten - köpte ju plast-dörrar till den i somras. Tänkte väl att jag slänger dit dem "sen" - men efter att jag har vägt mina dörrar så bara måste jag montera dem. Originaldörrar, rensade på allt löst invändigt, plastrutor och mini-backspeglar ... 18kg styck. MEN JÖSSES! Plastdörrarna väger typ 5kg styck utan ruta och bakspegel. Det är minst 20kg vikt att spara. Ah de bara måste dit!

Har köpt nya bärarmar också, ett par långa alu. Jag kommer ju bara köra med fälgar med nya ET:t men jag vill inte åka med 32mm spacer som jag har nu. Däremot så ska jag köra med old-ET spindlar och flytta ut övre infästningen istället. På nåt teoretsikt plan ska det faktiskt bli bättre än om jag skulle köra med nya ET spindlar eftersom jag nu inte kommer få lika mycket king-pin och alltså inte lika mycket camberloss när jag svänger. Bra bra!

Nästa spaning. Byter man till nyare bärarmar så blir bilen roll-vekare - inf punkten för krängaren är ju på samma ställe men avståndet till yttre leden längre. För att göra det värre så räknas ju motion ratio ut med kvadraten på avståndet - dvs, det blir rätt mycket vekare... Har inte sett några "debatter" om det här på forumet, men teoretiskt sett så är tex en bil med korta armarna och 968 M030 krängaren rollstyvare än en 968. Intressant! Nåväl, jag flyttar ändå ut krängaren till fj benet nu och det blir knivar. Mer om det senare - men ganska snart!

Nästa delsystem är el. Blir ett Odyssey batteri i bagaget och ett väldigt sparsamt elsystem. Original instrument och sannolikt en glasfiber bräda. Det kommer mera som man säger...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Omstart!

#302 Post by Henka_E »

Finns mer här, både bilder och dill:

http://henkaeriksson.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hela bilden kan man se här:

Image

I bloggen funkar den men inte på forumet och jag är ingen klippa på det här med bilder så det får bli såhär...
Moderatormeddelande:
Fixade bildtaggar på din länk, så nu fungerar bilden

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Omstart!

#303 Post by Henka_E »

Blir inte knivar i krängaren. Knivar har ju den stora fördelen att man kan ställa krängarn utan att påverka cornerweight. Detta gäller i princip endast för knivar. Har man bilen stående på vågar är det skit samma - men det har man ju inte på rejs. Men - just nu ids jag faktiskt inte köpa knivar, jag bygger en vanlig enkel ställbar historia istället för en femte del av vad knivarna skulle kosta istället. Blir lite som Edwin P's krängare men med droplinks till fj benen. Fästena för det är färdiga. Saknar bara ett par plåtar och lite småplock för att få ihop det.

Skippar också excenter för camberjustering. Har kittat om lite så jag kan köra shims istället. Känns mer stabilt. Kan återkomma med bild på det senare, när skiten är ihop.

Det som tagit opropotionellt mycket tid är fotpallen framför pedalerna. Det är typ ingenting...men det har tagit sjukt med tid. Fattar inte varför. Och nu när den är 80% klar fattar jag inte vad jag har hållt på med. Något störigt. Men det ser rätt bra ut iaf. jaja, givet nu att pedalstället funkar. Ska bli väldigt intressant att känna skillnaden. Har ju inget servo längre, och det tror jag blir bra. Största problemet jag har haft har varit att få känsla i bromsen. har varit väldigt olika beroende på sektion på banan... Oftast bra, men ibland helt tragiskt. Min slutsats... Kombo av luft i systemet för att jag luftat med bromsreduceringen nerställd och att servo-verkan blir olika beroende på om man har vacuum eller ej. Testade aldrig utan...men men.


En annan slutsats är att det är synd att jag inte tagit mig tid och lära mig mer om min bil. Jag borde ha stannat i roadsport C ett par år till eller kanske bytt till A eller B. Men jag vill inte tjorva med besiktning och den har ju alltid varit en ren banbil så till vida att den är oduglig till allt annat än att rejsa med. Den har bara rullat nån mil på gata, till och från SBP... Nu blir det aldrig mera SBP men regplåtarna ska jag ha kvar. I teorin.....hypotetiskt...skulle det ju gå att regga den som ombyggt nu, men det kommer inte att hända. Men det är trevligt att ha skylten kvar tycker jag.... Elelr tycker jag det? Ah inte F-n vet jag...


Får se om plastdörrarna hinns med. Det är ont om tid. Vi får se...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Omstart!

#304 Post by Henka_E »

Vagnbok kirrad. Var oroad över att alla extra rör i buren skulle ställa till det men det gick ju fin-fint. Nu bara resten kvar...

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Vagnbokad

#305 Post by martenheller »

Grattis :).
Vad för klass ska du tävla i?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Vagnbokad

#306 Post by Henka_E »

SPVM Modsport 3 - 5kg/hk, slicks... Väldigt fritt reglemente. Fick dock vagnbok både Modsport 3 och SSK klass 3 - bra det!

Körde roadsport C förut men jag är less på att besiktiga...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | SSM=No-No

#307 Post by Henka_E »

Ja nä men hejsan.... Bra och anus....

Har slitit för att få ihop bilen till SSM och igår-natt kl 3 var det klart. Imorse var det Gälleråsen och shake-down. Ja asså jag har aldrig upplevt en så ondskefull motor. VILKET TOKMOS! Jösses, ingen hemma under 5k men över - asså.... Ljudet är helt obetalbart. Det låter lite som när hin-håler inser att han sa betala kvarskatt... Gåshud? Jotack...


Tyvärr då så blev lyckan hyfsat kort. Svänghjulet är troligen spräckt. Det tål inte varvtalet antar jag - det är klart, jag välxlar ju vid 7800rpm så det kostar väl på. Anyway... Startmotorn är också död eftersom svänghjulet bokstavligt talat sågat sig in i den. Den ser väldigt skojjig ut!

Så - inget SSM mao, tråkigt så klart men inget av det grejjer JAG varit ansvarig för har havererat. Motorn är tät och fin, varken olja eller vatten trycker den ur sig. Den är ursinnig - och ljudet... Ja shit... Ljudet... Men men, det får bli nästa deltävling istället!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Tilton och Spa

#308 Post by Henka_E »

Men nu då?? Nya Tilton koppling hämtad idag, varken billig eller dyr egentligen. Tror det kan vara ett bra alternativ även för folk som åker 931 eller 944 med Porsche motor. Det är en Tilton 8.5" - alltså inte en sån där mini-mini utan en vettig kompromiss. Man kan köra med "vanliga" lameller i dem men tyckplattan håller ihop och tål lite smisk. Nu blir det aldrig mera standard tyrckplatta som inte tål motorbroms och varvtal! Ska man åka med den i en 944 krävs dock tryckande urtramp istf dragande som Porsche har men det känns ju rätt enkelt att kirra. Har inte kört bilen med denna koppling så jag VET inte ännu men det är då iaf ett lovande koncept tycker jag.

Har förresten varit på Spa och kört lite med kompisens Ginetta G20. Vansinnig bana! Riktigt kul. Hade inte velat köra där med en snabbare bil än G20 - det går väldigt fort i Eau Rouge.... Men - kul att få smaka på Spa, helt klart!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Tilton och Spa!

#309 Post by patand »

Finns det bilder på den färdigbyggda motorn? Orkar inte bläddra tillbaka i hela tråden...

Tråkigt med ras men du verkar inte allt för missnöjd över motorn iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 n/a '86 | SevenEight | Tilton och Spa!

#310 Post by Erol »

Va förbi Henka igår, nya kopplingen är på plats och provkörning verkar inte vara långt borta. Uppdatering med lite nya bilder borde komma snart...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub-1000

#311 Post by Henka_E »

Ja, bilder kommer! Är supernöjd med motorn. Raset hade kunnat undvikas med korrekt dragna svänghjulsbultar och om inte föraren hade haft förkärlek för att motorbromsa mycket - jag skyller på att jag är lite trög. Jag VET ju att man inte får motorbromsa som jag gör. Jag har ju LÄRT mig det. Tyvärr hade jag glömt det. Nu ska det dock inte ske igen, varken ras eller motorbroms... Jag rapade liv i den igår och jösses, den går fint. Test blir på Gröndal nästa vecka och jag får nog sällskap av landets brutalaste Lotus då - en modsport 1 bil som nog faktiskt ska ut ur garaget. Jag håller tummen...

Nu till något ännu roligare. Vägde just bilen.

WOW!

Trots plåtdörrar och tunga cup kopior och halv tank så väger bilen under 1000kg. Det betyder väl att med plastdörrarna som väger 6kg stycket så borde ju minst 20kg till trilla bort. Med mig i så väger den 1077kg som den står, dock utan utrustning... Så säg 1085kg startvikt.

Det absolut fränaste är ju viktfördelningen - 53% bak! NAJS! Detta är STARTVIKT! Den kommer bara vara såhär tung i början på loppet....

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Tilton och Spa!

#312 Post by Henka_E »

Plus

11m rör tillagt i buren
Tunga 17" cup hjul
Fortfarande plåtdörrar

Minus

Volvo motor
Lättare elsystem
Bortsågad res balja
Passagerar stol borttagen
Odessey batteri
Pytte generator
Allmän uppresning av allt möjligt

Återstår då att byta dörrar, tank, golv i bagaget och klämma i lättvikts panelen.

Ang buren - jag mätte upp rören innan tillpassning så 11m är inte sant - jag har några stumpar kvar på golvet...

Värt att notera är dock att målvikt är 1000kg ink förare och soppa så jag har ju faktiskt plats i budgeten för lite mer motor - 2.5ltr inga problem!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub-1000

#313 Post by patand »

Henka_E wrote:Jag VET ju att man inte får motorbromsa som jag gör. Jag har ju LÄRT mig det.
Hmm, här har jag chansen att lära mig något nytt för det här har jag inte hört talas om tidigare. Är det något specifikt för Volvo motorn eller är det när man varvar mycket med lätt svänghjul? Kan du berätta mer om vad det är du lärt dig och varför det är så? :)
Henka_E wrote:under 1000kg.
:d=: Tycker ändock inte du gjort några dramatiska grejer (byta taket mot kolfiber osv), dessutom t.om plåtdörrar kvar. Kabelhärvor osv måste väga en hel del.

Angående dörrarna, får du ha plastdörr på förarsidan? Inte alla reglementen tillåter det har jag för mig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub-1000

#314 Post by Henka_E »

patand wrote:
Henka_E wrote:Jag VET ju att man inte får motorbromsa som jag gör. Jag har ju LÄRT mig det.
Hmm, här har jag chansen att lära mig något nytt för det här har jag inte hört talas om tidigare. Är det något specifikt för Volvo motorn eller är det när man varvar mycket med lätt svänghjul? Kan du berätta mer om vad det är du lärt dig och varför det är så? :)
Nej jag förstörde tryckplattor redan med 163hk och standard lamell - en gång... Grejjen är att tyckplattor av original typ tål inte hur mycket negativt moment som helst - positivt kan de ta väldigt mycket av. Det sitter tre plåtbleck, eller tre par plåtbleck och det blir knäckning i dem när man motorbromsar. För normal körning så är det inga bekymmer, men om man kör inspirerat med r-däck som blivit varma och lite puls innanför kostymen så tål de inte att man växlar ner så att bakhjulen låser upp - och de har jag förut gjort typ hela tiden. Det ska man inte göra - och jag tror inte att du lär dig nåt här, du får nog inte för dig att göra så. Jag vande sedan av mig själv med det här i väldigt stor utsträckning. Jag hade ju också problem med att lamellerna inte höll ihop och det var nog en kombo av högre varvtals kollektiv och detta eviga motorbromsande. I slutändan så är det ju ETT tillfälle som knäcker grejjerna - men veck på plåtarna kommer liksom smygande eftersom och när det är ett veck så finns det inget som sedan klarar att hålla emot.

Det här knäckningsfallet blir ännu tydligare nu när däcken har ännu mer grepp och dessutom så var lamellen inte förlåtande för fem öre - det blir inte rättvist. Den nya plattan, en Tilton OT2, är "stum" både för positivt och negativt moment. Konstruktionen ser helt annorlunda ut och den tål väldigt mycket smisk i båda riktningarna.

Sen finns det en liten smygare till här och det är att jag aldrig riktigt lyckades koppla ur eftersom jag hade luft i systemet och dessutom för kort slag på pedalen. Jag tror man kan dela upp mina problem i tre delar:

1 - Svårt att få i växlar i slutet på pass 1
Troligen så var det luften i systemet som gjorde att det inte gick att växla. Luft och sen ganska mycket värme på det - ja då fjädrade nog luften bara när jag försökte koppla ur. Jag hade ju dessutom för litet slag på pedalen. Hade jag luftat systemet mellan pass 1 och pass 2 så hade nog detta löst sig.

2 - Trasig tryckplatta
Började nog under pass 1 för jag gjorde ett par klant-växlingar. Tyckte att jag fick annat "ljud" i bilen efter ena halvan av pass 1 - troligen hade en eller två av blecken rykt och det jag upplevde var vibrationer. I början på pass 2 lossnade sedan svänghjulet

3 - Svänghulet lossnar
Vibrationerna från tryckplattan får förmodligen skruvarna att sträckas av eftersom undertecknad har dragit dem med fel moment. Synd, men inget jag kan göra nåt åt. Skönt dock att svänghjulet, som vispade rund och till och med sågade sig en bra bit in i axeln på startmotorn inte kom in i bilen och hade sönder mer - typ mig.

Ja, jag är inte så hemskt lessen över att det hände för jag vet att jag skruvat ihop det efter bästa förmåga och helt i enlighet med de råd som jag fick från firman jag köpte svänghjulet från. Jag vet bättre nu och jag vet att jag inte ska ringa nån annan än killen som byggt min motor. Han vet - de andra tror bara. Dessutom har han inget vinst-syfte eftersom han är en vanlig människa så det är väldigt tryggt att vända sig dit.

patand wrote:
Henka_E wrote:under 1000kg.
:d=: Tycker ändock inte du gjort några dramatiska grejer (byta taket mot kolfiber osv), dessutom t.om plåtdörrar kvar. Kabelhärvor osv måste väga en hel del.

Angående dörrarna, får du ha plastdörr på förarsidan? Inte alla reglementen tillåter det har jag för mig.
Japp, modsport är väldigt fritt och bra så plast är tillåtet. Jag har dock kollat på andra reglementen också för att inte göra nåt som helt dödar mina chanser att köra tex långlopp i framtiden. Känns väldigt lockande faktiskt. Inte att jag vill köra mer eller så, mer att jag känner att det hade varit roligt att testa. Finns dock en princip fråga här - det här är ju min bil, och jag kör sönder den så är det ju mitt fel och jag kan inte direkt skylla på nån. Jag styr också över min ekonomi. Jag är inte helt säker på att jag är en såndär "kompis-kille" som kan ta allt med en klack spark. Plus att jag ofta känner att jag vill göra saker på ett annat sätt än andra kanske....så det kan nog bli svårt att dela på den. Fast - jag jobbar på det! Har tre kollegor som alla är sunda och kloka som nog är sugen på att åka... Förresten 5 kollegor är det nog. Hmm - finns nog kanske en bra grund här... Ah, det får bli sen det!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!

#315 Post by Henka_E »

Säkringslådan i 944 väger nog mer än hela kabelhärvan gör just nu. Tog säkrings och relä låda från en Volvo 740 och den väger banne mig ingenting i jmf. Rekomenderas starkt - den är dock gjord för att typ monteras på kardantunnel eller på golvet så den har ju lite speciell form men den är väldigt lättjobbad och fin. Added bonus är ju att det finns relä plats för Volvos tändspole styrda bränslepumpsrelä - är lite kär i den... Vilken grejj. Funkar så bra! När man slår på tändningen så startar den soppa pumpen och låter den gå några sekunder. Sen stannar pumpen. När man sedan börja cranka så drar pumpen igång igen... Inget märkvärdigt, men den är så lätt att koppla in och funkar så bra så man blir ju impregnerad. Gillar simpla lösningar - inget lajjande med att koppla pumpen via nån oljetrycksgivare eller så. Ah, najs!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users