Strulande baklucke-pinnar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Mathsson
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

#1 Post by Fredrik Mathsson »

Tjena!
Har fått lite problem med låspinnarna m.m. till bakluckan.
Behövde justera dem efter listbyte, men upptäcker att förutom att de är totalt fastrostade, så har en bult (A) på vardera fästet till pinnarna gått av i huvudet, med resten av gängorna kvar i hålet.
Ena fästet har även böjts en aning då det bara suttit på en skruv, och således även pinnen böjts.
Försökte med dyra fina skruvutdragare att borra upp och få ut resterna av de knäckta bultarna, men med lite för mycket iver och ocentrerad borrning är det inte längre ett alternativ att behålla nuvarande gängor. :oops:
Hittar ingen info eller bilder någonstans, så jag undrar, gängorna till dessa bultar (B lilafärgade område) , sitter dessa i själva sargen till rutan, eller kan man kanske lossa bara den lilla klumpen gängorna sitter i och byta den? Tänkte plocka av vingen för att se om den sitter skruvad ovanifrån, men ville kolla med er som vet först för o slippa onödigt jobb med alla de fastrostade skruvarna xd
Annars blir det väl till att gänga om istället. Har försökt hitta sådana försänkta skruvar i M7 / M8, men verkar stört omöjligt.

Skulle också höra om någon har sådana här fästen till pinnarna liggandes , eller om man kan köpa nya någonstans, då det ena som sagt sett sina bästa dagar och spruckit till hälften efter att låspinnen böjts.
Dvs hela fästet inringat på bild 2. Låspinnarna ska beställas nya från utzon, men han verkar inte ha fästena.

Image
Image

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#2 Post by Maxx »

Vad har du för bil? Årsmodell?

Har du sökt på Utzons sida eller bara kollat de få delar som finns listade via menyerna? Jag hittade till 924, 944 och 968. De kostar mellan ca 600 kr till en tusenlapp. Du kan nog beställa skruvarna och allt du behöver från honom.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Fredrik Mathsson
S-Poster

Re: Strulande baklucke-pinnar

#3 Post by Fredrik Mathsson »

Maxx wrote:Vad har du för bil? Årsmodell?

Har du sökt på Utzons sida eller bara kollat de få delar som finns listade via menyerna? Jag hittade till 924, 944 och 968. De kostar mellan ca 600 kr till en tusenlapp. Du kan nog beställa skruvarna och allt du behöver från honom.
Hej du!
Bilen ifråga är en 944 -82
Har både bläddrat igenom alla menyer för 944 82-85, och sökt på fäste, pinne, baklucka, lås, etc, men hittar inte hela fästen. Pinnar och gängorna till dessa pinnar hittar jag.
Hade säkert kunnat beställa de försänkta skruvarna i m6-storlek som sitter original (dessa fann jag även i järnhandeln), men ska jag gänga om blir det ju minst en dimesion över om man inte ska pula med insatsgängor och sånt då.
Har även mailat honom och frågat angående fästena, men inget svar.
Vad sökte du på för att hitta dem mellan 600-1000?

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#4 Post by Maxx »

Leta upp delen och dess reservdelsnummer i PET.
PET (Porsches reservdelskatalog) hittar du här:
http://www.porsche.com/international/ac ... catalogue/

Sen på Utzon.se så har du en sökruta längst upp till höger. Skriv in reservdelsnummer där och sök. Det är bara en bråkdel som finns tillgängligt via menyerna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Fredrik Mathsson
S-Poster

Re: Strulande baklucke-pinnar

#5 Post by Fredrik Mathsson »

Ja minsann, hittade huset i PET och på utzon. Trodde inte man kunde söka direkt på dessa nummer på utzon, så det var ju jättebra och veta :)
Blir nog dock till att försöka hitta en beg ändå, lite väl saftigt pris för en liten plåtbit.
Själva gängorna till de avbrutna bultarna sitter i rutsargen då antar jag, då de inte visas som en demonterbar detalj i PET.

Post Reply