Nästan död. Cab90

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Nästan död. Cab90

#1 Post by Bosse »

Som tur var så hände detta i garaget.
Fällde ner cabben (nyckeln i och läge för att köra cabben) funkade OK
Skulle starta. Då svartnade allt !
Mätte samtliga säkringar ! Ingen trasig.

När nyckel är i "tänning på" så vill relä G14 stå och slå on/off.
Någon gång så fick jag lyse i instrumentpanelen och fick igång radion. Vid startförsök blev det svart igen.

Förefaller som om det är fel i "Tänningsbrytaren" Ignitionswitch.
Någon annan ide på felet?

Var hitta en switch, Är det samma som till någon Golf?
Någon som har en bra beskrivning av byte.

Bosse

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#2 Post by Karl Birgander »

Hur mår batteriet?
Låter som det saknas kräm annars.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#3 Post by Bosse »

Karl Birgander wrote:Hur mår batteriet?
Låter som det saknas kräm annars.
Kollat. Spänning 13.x Volt. Död även med laddare på.
Kanske dålig jord kan skapa detta problem.
Blir att mäta lite i morgon.
Tydligen skall det gå att ta av pluggen på tänningsbrytaren och mäta direkt på brytaren.
Bosse

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#4 Post by taxiande »

För att byta tändplattan så behöver du ta bort ratten ,lossa kontakterna till spakstället,skruva loss spakstället och ta bort det.hitta skruven som håller fast rattlåset.ta loss kontakten till tändplattan ochh lirka loss rattlåset, När du fått loss det så hittar du en skruv mot rattstångssidan som håller fast tändplattan.
Om det är samma som till 924 så funkar det med en till en golf1. Kostar ca. en hundring på skruvat...

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#5 Post by Bosse »

Tackar.
Tror inte de är lika till 924 och 944 typ 2/968.
Drygt 800 hos Utzon. ca 1400 på PC. (kostade 490 kr inkl moms på PC 2007 enligt prislista)

Någon har lyckats byta kontakten utan att plocka bort ratten !! Låter trångt.
Bosse

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#6 Post by Mattias 924 »

Jag vågar sätta ett fälgkors på att ditt problem INTE beror på tändplattan.
Vore det jag som felsökte så skulle jag börja med en översyn av jordflätor i mororutrymmet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#7 Post by Karl Birgander »

Mattias 924 wrote:Jag vågar sätta ett fälgkors på att ditt problem INTE beror på tändplattan.
Vore det jag som felsökte så skulle jag börja med en översyn av jordflätor i mororutrymmet.
Håller med
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#8 Post by Bosse »

Har nu rengjort många jordpunkter utan positivt resultat.
Har spänning och ström (50watt lampa) till 30 på tändplattan. (30=pluss för vidare till förbrukare)
Efter att ha fafft bort pluggen till bottenplattan(tänningsbrytaren) och återmonterat den så såg det ut som om allt funkade. tills jag vrider nyckeln till start. Nu svartnar allt och jag för ingen normal indikering igen.
Relä G14(relä Kl X) står och slår till och från då och då med nyckel i körläge- panelen lyser inte, belysning funkar inte osv.
Suffletten går inte att köra. Den gick att köra upp just före detta fel inträffade.
(suffletten skall ej gå att köra i annat läge än första på nyckeln)
Kan det vara något med relä G21 som styr detta.

Håller med om en dålig jord. Till centralenheten (relä/säkringslådan) kanske. Men var är den?

Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#9 Post by Bosse »

Karl Birgander wrote:Hur mår batteriet?
Låter som det saknas kräm annars.
Skulle ha lyssnat på dig omedelbart.
Testade batteriet med 50Watts lampa och det såg bra ut.

Testade nu igen, när jag hadde hjälp att mäta samtidigt. Lampan lyste och så svartnade den osv.
Ser ut att vara intermitent avbrott i batteriet och så fort du lastar lite mer så sjunker spänningen till 0.

Det blir till att skaffa nytt batteri.
Nu har jag i vart fall rena joranslutningar runt om. (hittade 2an och 3an under instrument panelen och på innre torpedvägg.)

Bosse

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#10 Post by Karl Birgander »

Jag lärde mig den hårda vägen...
Vår BMW hade detta problem och mig kostade det nog 8-10000 innan jag hittade felet...
(Detta var ett 1,5 år gammalt märkesbatteri..)

Inte helt ovanligt att en cell blir kass och då brukar man kunna mäta ca 10 volt vid belastning.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nästan död. Cab90

#11 Post by Bosse »

Alltså. Kolla batteri under belastning först.
Trots att det förefaller OK.

Har dock aldrig upplevt ett startbatteri som uppförde sig som detta. Obelastat 13.2V. Belstat med 50W(lampa) funkade också utan större sänningsfall. Helt plötsligt slocknar lampan och sänningen över batteriet är 0V.
Bosse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users