Navet snurrar inte riktigt fritt efter nya skivor o belägg
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Navet snurrar inte riktigt fritt efter nya skivor o belägg
Hej,
Jag bytte till nya skivor och belägg fram för ca 40 mil sedan. Efter det så snurrar inte navet fritt utan något ligger emot under majoriteten av ett varv. Ser på färgen på skivan att den går emot lite på oket. Sedan vet jag inte om beläggen också ligger emot skivan. Det är ganska lite och märks inte om man snurrar med hjulet på. Skivorna är Brembo. Tänkte att detta skulle slita in sig/sätta sig ganska snabbt men det har det inte gjort. Är detta normalt? Jag bytte ett lager samtidigt och skulle vilja känna hur pass lätt det snurrar jämfört med den andra sidan men det går inte som det är nu. Motståndet kommer primärt inte från navet utan att det ligger an.
/Staffan
Jag bytte till nya skivor och belägg fram för ca 40 mil sedan. Efter det så snurrar inte navet fritt utan något ligger emot under majoriteten av ett varv. Ser på färgen på skivan att den går emot lite på oket. Sedan vet jag inte om beläggen också ligger emot skivan. Det är ganska lite och märks inte om man snurrar med hjulet på. Skivorna är Brembo. Tänkte att detta skulle slita in sig/sätta sig ganska snabbt men det har det inte gjort. Är detta normalt? Jag bytte ett lager samtidigt och skulle vilja känna hur pass lätt det snurrar jämfört med den andra sidan men det går inte som det är nu. Motståndet kommer primärt inte från navet utan att det ligger an.
/Staffan
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Re: Navet snurrar inte riktigt fritt efter nya skivor o belägg
Går skivan emot oket?
Det känns inte rätt, har du monterat dit det rätt så det inte sitter någe skit bakom skivan alternativt inte fått rätt grejer?
Det känns inte rätt, har du monterat dit det rätt så det inte sitter någe skit bakom skivan alternativt inte fått rätt grejer?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
På min S2a så var spindlarna bockade vid öronen till oket, det gjorde att oket tog i skivan när skivan var ny och tjock. Det kan vara samma för dig, det kan klart också vara att kolvarna i oken inte riktigt får tillbaka. Plocka ut klotsarna och prova om det snurrar lätt utan klotsar
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Turbo-Poster
Hej,
Tror inte att det sitter någon skit bakom skivan. Fick inte på den först och tog då bort och gjorde rent, då gled skivan på fint. Hur ser jag om spindeln är bockad, okulärbesiktning? Skulle inte öronen till oket kunna vara skeva? Skivorna har jag antagit är rätt, från Utzon. Har dock hört att skivor av dålig kvalité inte alltid passar, men Brembo borde vara bra.
/Staffan
Tror inte att det sitter någon skit bakom skivan. Fick inte på den först och tog då bort och gjorde rent, då gled skivan på fint. Hur ser jag om spindeln är bockad, okulärbesiktning? Skulle inte öronen till oket kunna vara skeva? Skivorna har jag antagit är rätt, från Utzon. Har dock hört att skivor av dålig kvalité inte alltid passar, men Brembo borde vara bra.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Vad gör jag föresten om spindelleden är krökt?
/Staffan
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Jag tycker att det låter konstigt att spindlarna skulle kunna vara bockade på båda sidor. Hur uppstår det? Kört på trottoarkanter? Börjar mer och mer fundera på om det är fel skiva jag fått? Någon som hört talas om det? Jag har i en annons sett att annonsören påstod att bromsarna på 944 s inte är samma som på N/A. Jag har inte riktigt trott på det, men om det stämmer så skulle jag kunna ha fått N/A skivor, som nästan passar min S.
/Staffan
/Staffan
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Vad har du för årsmodell?
Edit eftersom du har en S så antar jag att det är en -87a
som jag kan se så är det skillnad på skivorna mellan -86 och -87 bara
dvs 282mm vs 289mm
Det är ju om du fått fel skiva, annars så kanske det är så enkelt bara att kolvarna kärvar o inte är riktigt tillbaka i sitt läge.
Om du inte menar att skivan tar i med själva kanten på skivan mot oket för då är den ju så klart för stor.
Edit eftersom du har en S så antar jag att det är en -87a

som jag kan se så är det skillnad på skivorna mellan -86 och -87 bara
dvs 282mm vs 289mm
Det är ju om du fått fel skiva, annars så kanske det är så enkelt bara att kolvarna kärvar o inte är riktigt tillbaka i sitt läge.
Om du inte menar att skivan tar i med själva kanten på skivan mot oket för då är den ju så klart för stor.
Johan
- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
Vet ej varför mina var det, men det var dom, på båda sidor. Fick slipa i oken för att dom skulle passa, blev tillslut att jag fick byta spindlar på båda sidorna, då passade allt mycket bättre.mojo158 wrote:Jag tycker att det låter konstigt att spindlarna skulle kunna vara bockade på båda sidor. Hur uppstår det? Kört på trottoarkanter? Börjar mer och mer fundera på om det är fel skiva jag fått? Någon som hört talas om det? Jag har i en annons sett att annonsören påstod att bromsarna på 944 s inte är samma som på N/A. Jag har inte riktigt trott på det, men om det stämmer så skulle jag kunna ha fått N/A skivor, som nästan passar min S.
/Staffan
Behöver inte nödvändigtvis ha hänt när man kört med bilen, kan t.ex. bero på att någon har pressat i eller ur hjullager och använt öronen som hållhake i en press t.ex.
Men som sagt, börja med att dra ur klotsarna och se om hjulen snurrar fritt då.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
-
- Turbo-Poster
Hej,
Om jag tar ur beläggen (klotsarna?) och det snurrar fritt så är det något med oken? och om jag tar ur beläggen och det fortfarande tar i så är det skivorna som inte passar?
/Staffan
Om jag tar ur beläggen (klotsarna?) och det snurrar fritt så är det något med oken? och om jag tar ur beläggen och det fortfarande tar i så är det skivorna som inte passar?
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Addict,
Jag menar att kanten nog tar emot oket. Det är lite rostskyddsfärg på skivan från tillverkaren och den har gnidits bort på kanten.
/Staffan
Jag menar att kanten nog tar emot oket. Det är lite rostskyddsfärg på skivan från tillverkaren och den har gnidits bort på kanten.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Addict,
Av ditt inlägg så ser det ut som att 87 skulle har en mindre diameter än 86, och då funkar ju inte mitt resonemang alls. Men är det tvärt om så.... Jag ringde i alla fall Utzon och han menade att det inte finns en chans att få på fel skiva. Han trodde på små toleranser här och där som gjort att jag inte skivorna passar, tex att skivorna kan vara 0,5 mm för stora.
/Staffan
Av ditt inlägg så ser det ut som att 87 skulle har en mindre diameter än 86, och då funkar ju inte mitt resonemang alls. Men är det tvärt om så.... Jag ringde i alla fall Utzon och han menade att det inte finns en chans att få på fel skiva. Han trodde på små toleranser här och där som gjort att jag inte skivorna passar, tex att skivorna kan vara 0,5 mm för stora.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Hej
Det är inte så att du har bytt skruvar till skyddsplåtarna och att de är typ 1mm längre än tidigare eller att du har skippat/glömt brickan? jag satt dit en ny skruv bak som var lite-lite för lång och det låste upp skivan totalt ...och det tog ett tag att hitta vad det berodde på
Bengt
Det är inte så att du har bytt skruvar till skyddsplåtarna och att de är typ 1mm längre än tidigare eller att du har skippat/glömt brickan? jag satt dit en ny skruv bak som var lite-lite för lång och det låste upp skivan totalt ...och det tog ett tag att hitta vad det berodde på

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
Hej Bengt,
Nej, inte bytt några skruvar. Men den typ av fel jag brukar kunna göra.
/Staffan
Nej, inte bytt några skruvar. Men den typ av fel jag brukar kunna göra.
/Staffan