Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#16 Post by whoknow »

Ok tack men när man ska plocka ur motorn får man med kopplingshuset upp då, alltså räcker det att lossa huset från transaxelröret? Och sedan ta motorn framåt och komma "förbi" axeln??:)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#17 Post by QV_ »

Det var så jag gjorde, svepet satt alltså kvar på blocket.

Kylaren bort, sedan finns det plats

/Janne

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#18 Post by whoknow »

Ok bra!

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#19 Post by whoknow »

Så nu är framvagn dän plockad, insprut, mm bara slangar till värmepaket o några vajrar och kylare som inte ville dän o skruvar gick av osv
Men måste man plocka av generator och grenrör innan eller går det bra?? Och vad lyfter man i? Såg inga öglor:) mvh jimmy

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#20 Post by QV_ »

whoknow wrote:måste man plocka av generator och grenrör innan
Nej
whoknow wrote:Och vad lyfter man i? Såg inga öglor:) mvh jimmy
Öglorna att lyfta i siter till höger om spridarna. De är rätt stora så det finns risk att någon plockat bort dem om du inte har sett dem.
Har för mig att de sitter i bultarna som håller insuget.

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#21 Post by QV_ »

de 4-5 fösrsta sidorna i min tråd kan vara intressant för dig

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22966


/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#22 Post by QV_ »

Har under någon tid tänk skriva om vad man bör åtgärda (standardfel) på en 924. Nu har jag bara meckat med en bil. Men reservdelsbilarna man plockat med och forum har lästs så helt fel är nog inte listan.

När du har motorn ur:

Fixa elkablaget mellan generator/startmotor/upp till batterihyllan.
OBS att vanliga elkablar inte har att göra på denna plats i bilen...

Kontrollera att fjädern är hel i motorfästet (det högra om jag kommer ihåg rätt)

byt plastknät som försörjer kamaxeln med olja

Generatorn måste ha en luftslang med friskluft, det är samma slangdim som de inne i kupen.

Kolla status på lagret i svänghjulet

Tror det vara alla frekventa punkter runt motorn

/Janne

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#23 Post by whoknow »

Ok tack för tippsen, nån som har en bra bild på öglan? Man kan kanske tilverka nån ögla

Men att byta allt sånt det blir upp till hur mycket pengar som blir över och om det verkligen behövs, skulle inte förvåna mig om jag måste byta kolvringar så gå igenom sprutet, kolla vart de läcker olja rengöra silen osv och sen blir det allt annat som ska göras innan den e besiktningsklar:)

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#24 Post by whoknow »

Tror ni det håller att dra en stropp eller nåt gammalt bilbälte runt insug, avgas grenrören?? Eller spricker det o fanskap?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#25 Post by Mattias 924 »

whoknow wrote:Tror ni det håller att dra en stropp eller nåt gammalt bilbälte runt insug, avgas grenrören?? Eller spricker det o fanskap?
Det håller definitivt om du sätter stroppen nära toppen. Motorn är inte jättetung.
"patand" skrev:
Om inget strular...

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#26 Post by whoknow »

Bra:) mvh

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#27 Post by whoknow »

åååh dags att kolla synen missade helt ögglan sist i garaget så det är inget problem i vilket fall, lossas motorfästena enklast underifrån (muttrarna till bussningen tror jag) för det bara snurrar med likaså de två på ovansidan, kanske går med muttermakinen? för värme har jag inte tillgång till

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#28 Post by whoknow »

Såja nu är motorn ur dags att blrja riva isär då:) fjädern i högra motorfästet kan jag tänka mig att även byta:)

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#29 Post by whoknow »

Nu har jag plockat av toppen, nånting måste ha lossnat i en cylinder och slått sönder kolven runt kanterna och resulterat i trasig kolv och revor i cylinderväggen.. Fyfan va tråkigt. Nu blir de bara att kolla upp vad det kostar att borra blocket och byta kolvar om nu ventilerna visar sig vara oskadda.

Nån som vet om det går att borra upp blocket o stoppa i andra(större) kolvar o få lite värre motor.. Nån som har gjort så? Ser inte ut o va mycket material mellan cylindrarna, om det ens är värt ur trimningssynpunkt med orginaltoppen?

Tänkte slänga upp bild men det gick inte. Med vänlig hälsning, jimmy

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#30 Post by makkanftw »

Ser det ut som det gjorde för mig tro?
Kika bilderna här:
forum/viewtopic.php?f=17&t=18264&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Isf kan det vara spikningar, kolla upp att spridaren på den cylindern levererar soppa som den ska, jämför med dem andra (stoppa alla 4 i PET-flaskor eller liknande, tvångskör soppapumpen och rör på bränslevågen) både i mängd och sprutbild.
- Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]