Byta servoolja
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Byta servoolja
Har letat men inte hittat någon bra guide för byte av servooljan. Hur är smidigast att göra? Vad bör jag undvika för att inte skada styrväxeln? Vilken slang ska jag lossa på styrväxeln eller pumpen? Har ca 1,3 liter ATF-olja (D III). Räcker det?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: Byta servoolja
Upp! Ingen som har något tips?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hej Anton,
du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).
Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.
Återmontera, drag åt med rätt moment (EDIT:30 Nm).
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.
Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.
Lycka till!
du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).
Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.
Återmontera, drag åt med rätt moment (EDIT:30 Nm).
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.
Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.
Lycka till!
Last edited by Nahpets on 2013-07-23 21:40:20, edited 1 time in total.
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hallå Stephan!
Tackar så mycket för en perfekt beskrivning!
Tackar så mycket för en perfekt beskrivning!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hej,
Hur pass nödvändigt är det att byta. Jag har inte sett några serviceintervall på servoolja, men de kanske inte tänkte 25 år framåt i tiden.
/Staffan
Hur pass nödvändigt är det att byta. Jag har inte sett några serviceintervall på servoolja, men de kanske inte tänkte 25 år framåt i tiden.
/Staffan
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hej!
Vet inte riktigt. Min är dock mer brun än röd till färgen så jag tänker att den har gjort sitt. Bör ju vara bra att byta för packningarna i styrväxeln om inte annat.
Vet inte riktigt. Min är dock mer brun än röd till färgen så jag tänker att den har gjort sitt. Bör ju vara bra att byta för packningarna i styrväxeln om inte annat.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Byta servoolja
Nahpets wrote:Hej Anton,
du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).
Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.
Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.
Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.
Lycka till!
Hoppar in en gammal tråd! De kopparbrickor som man behöver byta till banjoskruven i detta fallet, hur får man lämpligast tag i dessa? Ringa till närmsta Porscheenter och beställa?
Kan man tömma ut styrservooljan på något sätt utan att behöva lossa ngt som kommer behöva nya brickor?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hej,
Brickorna går att beställa på närmsta porschecenter för några tior, men enligt uppgift går de också att köpa på vilken hydralikfirma som helst.
/Staffan
Brickorna går att beställa på närmsta porschecenter för några tior, men enligt uppgift går de också att köpa på vilken hydralikfirma som helst.
/Staffan
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Byta servoolja
Nahpets wrote:Hej Anton,
du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).
Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.
Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.
Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.
Lycka till!
Vad jag kunde se idag när jag åkte till garaget och kröp under bilen var att det verkar vara två banjoskruvar/slanganslutningar på servopumpen. En kortare slang som är av gummi hela vägen, den sitter ovanpå pumpen och man kan se den när man tittar uppifrån och ner mot golvet i motorrummet. Denna slang går till styrservobehållaren. (matarslangen?)
Den andra torde isf vara returslangen som har kylslinga i metall. Denna går också till styrservobehållaren.
När man ska tömma servooljan vore det bättre om man kunde börja tömma från retuen då den sitter mer undertill på servopumpen. Tömma från den övre anslutningen på pumpen borde innebära att man sölar ner hela pumpen med olja.. Kan man göra bort sig här, eller går det bra att tappa av även från returen?? Visst, då behöver man kopparbrickor till båda anslutningarna på pumpen, men det kan det ju vara värt.
Returslangen var dyr såg jag på Utzon (1700:-), om man byter denna, hur pass knökigt är det att komma åt?
Finns det andra prisvärda alternativ än att köpa orginal returslang??
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Byta servoolja
Angånede olja: Enligt Haynes ska det vara ATF dexron II inte III som anges ovan. Har det kommit ny bättre olja sedan Haynes manualen publicerades eller är det olika olja till olika modeller? Eller anger Porsche själva annan specifikation än Haynes?
/Staffan
/Staffan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Byta servoolja
På pumpen har du "från-behållare-till pump" (gummislangen) och "pump-till-rack" (den längre, dyra slagen).PCU944 wrote:Nahpets wrote:Hej Anton,
du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).
Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.
Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.
Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.
Lycka till!
Vad jag kunde se idag när jag åkte till garaget och kröp under bilen var att det verkar vara två banjoskruvar/slanganslutningar på servopumpen. En kortare slang som är av gummi hela vägen, den sitter ovanpå pumpen och man kan se den när man tittar uppifrån och ner mot golvet i motorrummet. Denna slang går till styrservobehållaren. (matarslangen?)
Den andra torde isf vara returslangen som har kylslinga i metall. Denna går också till styrservobehållaren.
När man ska tömma servooljan vore det bättre om man kunde börja tömma från retuen då den sitter mer undertill på servopumpen. Tömma från den övre anslutningen på pumpen borde innebära att man sölar ner hela pumpen med olja.. Kan man göra bort sig här, eller går det bra att tappa av även från returen?? Visst, då behöver man kopparbrickor till båda anslutningarna på pumpen, men det kan det ju vara värt.
Returslangen var dyr såg jag på Utzon (1700:-), om man byter denna, hur pass knökigt är det att komma åt?
Finns det andra prisvärda alternativ än att köpa orginal returslang??
Senare är ingen returslang.
Returen kommer från crossmembern till kylslingan vidare till behållaren.
Jag köpte en billigare variant på eBay från USA (typ 1200 kr till utlämning). Passform helt OK, men inte 100% map på böjarnrna på röret.
Vad gäller tömning skulle jag satsa på lägsta punkten, dvs anslutning till pump-till-rack-anslutningen.
Dextron III är bakåtkompatibel med IID.
Lycka till!
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Byta servoolja
På pumpen har du "från-behållare-till pump" (gummislangen) och "pump-till-rack" (den längre, dyra slagen).
Senare är ingen returslang.
Returen kommer från crossmembern till kylslingan vidare till behållaren.
Jag köpte en billigare variant på eBay från USA (typ 1200 kr till utlämning). Passform helt OK, men inte 100% map på böjarnrna på röret.
Vad gäller tömning skulle jag satsa på lägsta punkten, dvs anslutning till pump-till-rack-anslutningen.
Dextron III är bakåtkompatibel med IID.
Lycka till!
Tack för svar enl. ovan!
Bild på styrservopumpen, 1.="från behållare till pump"? 2.="pump till rack"?
Senare är ingen returslang.
Returen kommer från crossmembern till kylslingan vidare till behållaren.
Jag köpte en billigare variant på eBay från USA (typ 1200 kr till utlämning). Passform helt OK, men inte 100% map på böjarnrna på röret.
Vad gäller tömning skulle jag satsa på lägsta punkten, dvs anslutning till pump-till-rack-anslutningen.
Dextron III är bakåtkompatibel med IID.
Lycka till!
Tack för svar enl. ovan!
Bild på styrservopumpen, 1.="från behållare till pump"? 2.="pump till rack"?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Byta servoolja
Hej Nahpets,
Tack för en mycket bra förklaring (hoppar in i tråden pga att liknande problem uppkommit). Jag måste dock fråga om den är 45 N för banjoskruven på röret från servopumpen till racken? Det rådde viss oklarhet i frågan om det gällde detta rör eller returröret med kylslinga.
/Staffan
Tack för en mycket bra förklaring (hoppar in i tråden pga att liknande problem uppkommit). Jag måste dock fråga om den är 45 N för banjoskruven på röret från servopumpen till racken? Det rådde viss oklarhet i frågan om det gällde detta rör eller returröret med kylslinga.
/Staffan
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Byta servoolja
Pratade med Porsche Sthlm/Smista Allé idag. GIvetvis hade han varken matarslang eller de kopparbrickor som behövs om man tar bort anslutningar "1." eller "2." enl. bild ovan. 5-7 arb.dagar att få hem...
Skulle iaf behöva kopparbrickorna till att börja med, jag fick måtten 12x15,5 av reservdelsmannen jag pratade med. Gissar att 12 är invändigt mått och 15,5 utvändigt. Tjockleken kanske inte är så extremt petigt i detta fall.
Ngn som vet var man lämpligast börjar söka efter dylika?? Gärna i Sthlmsområdet.
Skulle iaf behöva kopparbrickorna till att börja med, jag fick måtten 12x15,5 av reservdelsmannen jag pratade med. Gissar att 12 är invändigt mått och 15,5 utvändigt. Tjockleken kanske inte är så extremt petigt i detta fall.
Ngn som vet var man lämpligast börjar söka efter dylika?? Gärna i Sthlmsområdet.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Byta servoolja
Botkyrka Speedshop aka. Biltema?
Kopparringar används ju som packingsringar till oljepluggar och Biltema kan nog ha något som passar. Gå till deras "Lilla butik", dvs disken där de säljer sånt de inte vill lägga ute i butiken så kan de nog hjälpa dig.
Kopparringar används ju som packingsringar till oljepluggar och Biltema kan nog ha något som passar. Gå till deras "Lilla butik", dvs disken där de säljer sånt de inte vill lägga ute i butiken så kan de nog hjälpa dig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users