Byta servoolja

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Byta servoolja

#1 Post by Anton N »

Har letat men inte hittat någon bra guide för byte av servooljan. Hur är smidigast att göra? Vad bör jag undvika för att inte skada styrväxeln? Vilken slang ska jag lossa på styrväxeln eller pumpen? Har ca 1,3 liter ATF-olja (D III). Räcker det?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Byta servoolja

#2 Post by Anton N »

Upp! Ingen som har något tips?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Byta servoolja

#3 Post by Nahpets »

Hej Anton,

du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).

Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.

Återmontera, drag åt med rätt moment (EDIT:30 Nm).
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.

Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.

Lycka till!
Last edited by Nahpets on 2013-07-23 21:40:20, edited 1 time in total.

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Byta servoolja

#4 Post by Anton N »

Hallå Stephan!

Tackar så mycket för en perfekt beskrivning!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byta servoolja

#5 Post by mojo158 »

Hej,

Hur pass nödvändigt är det att byta. Jag har inte sett några serviceintervall på servoolja, men de kanske inte tänkte 25 år framåt i tiden.

/Staffan

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Byta servoolja

#6 Post by Anton N »

Hej!

Vet inte riktigt. Min är dock mer brun än röd till färgen så jag tänker att den har gjort sitt. Bör ju vara bra att byta för packningarna i styrväxeln om inte annat.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byta servoolja

#7 Post by PCU944 »

Nahpets wrote:Hej Anton,

du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).

Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.

Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.

Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.

Lycka till!

Hoppar in en gammal tråd! De kopparbrickor som man behöver byta till banjoskruven i detta fallet, hur får man lämpligast tag i dessa? Ringa till närmsta Porscheenter och beställa?

Kan man tömma ut styrservooljan på något sätt utan att behöva lossa ngt som kommer behöva nya brickor?

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byta servoolja

#8 Post by mojo158 »

Hej,

Brickorna går att beställa på närmsta porschecenter för några tior, men enligt uppgift går de också att köpa på vilken hydralikfirma som helst.

/Staffan

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byta servoolja

#9 Post by PCU944 »

Nahpets wrote:Hej Anton,

du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).

Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.

Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.

Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.

Lycka till!


Vad jag kunde se idag när jag åkte till garaget och kröp under bilen var att det verkar vara två banjoskruvar/slanganslutningar på servopumpen. En kortare slang som är av gummi hela vägen, den sitter ovanpå pumpen och man kan se den när man tittar uppifrån och ner mot golvet i motorrummet. Denna slang går till styrservobehållaren. (matarslangen?)

Den andra torde isf vara returslangen som har kylslinga i metall. Denna går också till styrservobehållaren.

När man ska tömma servooljan vore det bättre om man kunde börja tömma från retuen då den sitter mer undertill på servopumpen. Tömma från den övre anslutningen på pumpen borde innebära att man sölar ner hela pumpen med olja.. Kan man göra bort sig här, eller går det bra att tappa av även från returen?? Visst, då behöver man kopparbrickor till båda anslutningarna på pumpen, men det kan det ju vara värt.

Returslangen var dyr såg jag på Utzon (1700:-), om man byter denna, hur pass knökigt är det att komma åt?

Finns det andra prisvärda alternativ än att köpa orginal returslang??

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byta servoolja

#10 Post by mojo158 »

Angånede olja: Enligt Haynes ska det vara ATF dexron II inte III som anges ovan. Har det kommit ny bättre olja sedan Haynes manualen publicerades eller är det olika olja till olika modeller? Eller anger Porsche själva annan specifikation än Haynes?

/Staffan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Byta servoolja

#11 Post by Nahpets »

PCU944 wrote:
Nahpets wrote:Hej Anton,

du kan t ex lossa banjoskruven på servopumpen (den som går till behållaren).
Fånga så klart upp oljan i ett kärl.
Motorn ska vara avstängd (töm aldrig systemet med en snurrande pump).

Du ska helst ha nya kopparbrickor. Men du kan även värma dem med en brännare så de rödglödgas.

Återmontera, drag åt med rätt moment ca 45 Nm.
Fyll på i behållaren tills det inte går mer (topfyll inte). Det kommer att bubbla och ha sig medan luften hittar sin väg ut.
Sätt igång motorn, spring ut och fyll på tills det är rätt nivå. (Alternativ starta, låt gå i några sekunder, stäng av och fyll på tills det är rätt nivå). Kontrollera att det är tätt undertill!
Med motorn igång, sväng fram och tillbaka till ändlägena.
Kontrollera nivån.

Olja är ATF, Dextron III. Ca 1 liter ska räcka.

Lycka till!


Vad jag kunde se idag när jag åkte till garaget och kröp under bilen var att det verkar vara två banjoskruvar/slanganslutningar på servopumpen. En kortare slang som är av gummi hela vägen, den sitter ovanpå pumpen och man kan se den när man tittar uppifrån och ner mot golvet i motorrummet. Denna slang går till styrservobehållaren. (matarslangen?)

Den andra torde isf vara returslangen som har kylslinga i metall. Denna går också till styrservobehållaren.

När man ska tömma servooljan vore det bättre om man kunde börja tömma från retuen då den sitter mer undertill på servopumpen. Tömma från den övre anslutningen på pumpen borde innebära att man sölar ner hela pumpen med olja.. Kan man göra bort sig här, eller går det bra att tappa av även från returen?? Visst, då behöver man kopparbrickor till båda anslutningarna på pumpen, men det kan det ju vara värt.

Returslangen var dyr såg jag på Utzon (1700:-), om man byter denna, hur pass knökigt är det att komma åt?

Finns det andra prisvärda alternativ än att köpa orginal returslang??
På pumpen har du "från-behållare-till pump" (gummislangen) och "pump-till-rack" (den längre, dyra slagen).
Senare är ingen returslang.
Returen kommer från crossmembern till kylslingan vidare till behållaren.

Jag köpte en billigare variant på eBay från USA (typ 1200 kr till utlämning). Passform helt OK, men inte 100% map på böjarnrna på röret.

Vad gäller tömning skulle jag satsa på lägsta punkten, dvs anslutning till pump-till-rack-anslutningen.

Dextron III är bakåtkompatibel med IID.

Lycka till! :)

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byta servoolja

#12 Post by PCU944 »

På pumpen har du "från-behållare-till pump" (gummislangen) och "pump-till-rack" (den längre, dyra slagen).
Senare är ingen returslang.
Returen kommer från crossmembern till kylslingan vidare till behållaren.

Jag köpte en billigare variant på eBay från USA (typ 1200 kr till utlämning). Passform helt OK, men inte 100% map på böjarnrna på röret.

Vad gäller tömning skulle jag satsa på lägsta punkten, dvs anslutning till pump-till-rack-anslutningen.

Dextron III är bakåtkompatibel med IID.

Lycka till!




Tack för svar enl. ovan!

Bild på styrservopumpen, 1.="från behållare till pump"? 2.="pump till rack"?

Image

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byta servoolja

#13 Post by mojo158 »

Hej Nahpets,

Tack för en mycket bra förklaring (hoppar in i tråden pga att liknande problem uppkommit). Jag måste dock fråga om den är 45 N för banjoskruven på röret från servopumpen till racken? Det rådde viss oklarhet i frågan om det gällde detta rör eller returröret med kylslinga.

/Staffan

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byta servoolja

#14 Post by PCU944 »

Pratade med Porsche Sthlm/Smista Allé idag. GIvetvis hade han varken matarslang eller de kopparbrickor som behövs om man tar bort anslutningar "1." eller "2." enl. bild ovan. 5-7 arb.dagar att få hem...

Skulle iaf behöva kopparbrickorna till att börja med, jag fick måtten 12x15,5 av reservdelsmannen jag pratade med. Gissar att 12 är invändigt mått och 15,5 utvändigt. Tjockleken kanske inte är så extremt petigt i detta fall.

Ngn som vet var man lämpligast börjar söka efter dylika?? Gärna i Sthlmsområdet.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Byta servoolja

#15 Post by Maxx »

Botkyrka Speedshop aka. Biltema?

Kopparringar används ju som packingsringar till oljepluggar och Biltema kan nog ha något som passar. Gå till deras "Lilla butik", dvs disken där de säljer sånt de inte vill lägga ute i butiken så kan de nog hjälpa dig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users