Oljeläckage och tappad effekt
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Oljeläckage och tappad effekt
Hej igen allihop, nu har det dykt upp lite nya problem med den fina porschen som någon här innne kanske har lite erfarenhet om.
Bilen drar väldigt mycket olja, körde drygt 15-20 mil och blev av med mer än en liter. Kör jag ett par kilometer hårt så syns det på stickan relativt omgående.
Hittar dock inga fläckar på marken eller när jag tittar ner runt motorn, ska iväg och hissa upp den i veckan och titta närmare på det hela, har kollat så att filtret och oljepluggen sitter på plats och inte läcker (eftersom jag precis bytte det). Har helsyntet i bilen nu vilket det nog inte var innan med tanke på hur den oljan såg ut.
När jag kör bilen så tappar den effekt vid 4000varv, helt platt blir det och jag kommer upp i ungefär 120 km/h på fyran som mest.
Förutom oljan och effekt tappet så drar något tjuvström. Bilen har stått still i ungefär en vecka och nu var den helt död, absolut ingenting funkade. La på ström med kablar och den startade fint.
Om någon har tips på hur man lättast bryter sig in i en sån här bil så kan ni gärna lämna lite ideer. Jag tog mig in igenom bagaeluckan förövrigt.
Tack på förhand
Bilen drar väldigt mycket olja, körde drygt 15-20 mil och blev av med mer än en liter. Kör jag ett par kilometer hårt så syns det på stickan relativt omgående.
Hittar dock inga fläckar på marken eller när jag tittar ner runt motorn, ska iväg och hissa upp den i veckan och titta närmare på det hela, har kollat så att filtret och oljepluggen sitter på plats och inte läcker (eftersom jag precis bytte det). Har helsyntet i bilen nu vilket det nog inte var innan med tanke på hur den oljan såg ut.
När jag kör bilen så tappar den effekt vid 4000varv, helt platt blir det och jag kommer upp i ungefär 120 km/h på fyran som mest.
Förutom oljan och effekt tappet så drar något tjuvström. Bilen har stått still i ungefär en vecka och nu var den helt död, absolut ingenting funkade. La på ström med kablar och den startade fint.
Om någon har tips på hur man lättast bryter sig in i en sån här bil så kan ni gärna lämna lite ideer. Jag tog mig in igenom bagaeluckan förövrigt.
Tack på förhand
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Oljeläckage och tappad effekt
Jag brukar använda nyckeln och låsa upp dörren. Funkar varje gång.royen wrote:Om någon har tips på hur man lättast bryter sig in i en sån här bil så kan ni gärna lämna lite idéer. Jag tog mig in igenom bagageluckan för övrigt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Jag brukar inte räkna det som att bryta sig in när man använder nyckeln dock...
Testade nyckeln men det händer inget när den inte har någon ström. Låset på förarsidan sitter förövrigt fast och samma med bagage luckan enbart passagerarsidan funkar.
Testade nyckeln men det händer inget när den inte har någon ström. Låset på förarsidan sitter förövrigt fast och samma med bagage luckan enbart passagerarsidan funkar.
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Kan vara så att förarsidan och bakluckan är en annan nyckel. Prova alla nycklar du fått till bilen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Tackar för det tipset också men jo, det har jag redan testat.
För att klargöra så har jag alltså redan kommit in i bilen, lite omständligt men det gick, så det var en inte helt seriös fråga.
Dom andra frågorna om oljan, tjuvström och kraften är dock 100% seriösa.
För att klargöra så har jag alltså redan kommit in i bilen, lite omständligt men det gick, så det var en inte helt seriös fråga.
Dom andra frågorna om oljan, tjuvström och kraften är dock 100% seriösa.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Oljeläckage och tappad effekt
Först och främst så är det ganska olämpligt att beskriva hur man enklast bryter sig in i våra bilar här på ett öppet forum. Ingen här är nog sugen på att vem som helst ska kunna googla sig till hur man bryter sig in i våra bilar.royen wrote:Jag brukar inte räkna det som att bryta sig in när man använder nyckeln dock...
Testade nyckeln men det händer inget när den inte har någon ström. Låset på förarsidan sitter förövrigt fast och samma med bagage luckan enbart passagerarsidan funkar.
Bortsett från det så är det inga problem att öppna en strömlös bil med centrallås om låsen är fungerande. Du bör nog se över låsen. De kanske har ärgat ihop?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Som sagt var det inte en riktigt seriös fråga, nästa gång ska jag lägga till en
så kanske sarkasmen blir tydligare, ber om ursäkt att jag varit otydlig.
C-låset fungerar kanon om jag har ström i bilen, har jag inte det så kan jag vrida nyckeln hur mycket jag vill utan att det händer något. Förrarsidan har uppenbarligen ärgat så mycket att nyckeln inte ens går hela vägen in(jag har smörjt det rejält) Så det är antagligen läge att byta alla låsen helt enkelt. (samma med bagagelåset)
Men låsen är inte ett bekymmer. Det är oljan som försvinner(märktes först efter byte till helsyntet och nytt filter), att något uppenbarligen drar tjuvström och att bilen tappar kraft vid 4000 varv.
Jag har som sagt inte haft tid att hissa upp bilen och kolla efter någon läcka men jag tror att det händer under större gaspådrag eftersom jag inte har några fläckar på asfalten här hemma.
Kan bränslefiltret vara boven med att den tappar kraft? Tänker mig en bil som stått still i ett och ett halvt år samlat lite skit i tanken som sedan snabbt sätter igen filtret när man börjar köra med den igen.

C-låset fungerar kanon om jag har ström i bilen, har jag inte det så kan jag vrida nyckeln hur mycket jag vill utan att det händer något. Förrarsidan har uppenbarligen ärgat så mycket att nyckeln inte ens går hela vägen in(jag har smörjt det rejält) Så det är antagligen läge att byta alla låsen helt enkelt. (samma med bagagelåset)
Men låsen är inte ett bekymmer. Det är oljan som försvinner(märktes först efter byte till helsyntet och nytt filter), att något uppenbarligen drar tjuvström och att bilen tappar kraft vid 4000 varv.
Jag har som sagt inte haft tid att hissa upp bilen och kolla efter någon läcka men jag tror att det händer under större gaspådrag eftersom jag inte har några fläckar på asfalten här hemma.
Kan bränslefiltret vara boven med att den tappar kraft? Tänker mig en bil som stått still i ett och ett halvt år samlat lite skit i tanken som sedan snabbt sätter igen filtret när man börjar köra med den igen.
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Om det är en S2a du har och det inte läcker något utåt skulle jag börja med att kolla om det är olja i insuget och spjällhuset. Samtidigt kan du kolla om den blåryker när du precis startar motorn (naturligtvis även under gång om den nu blåryker då).
Angående slöheten tror jag inte oljeförbrukningen är relaterad till det om det inte är så att du har riktigt dålig kompression t.ex. om den skurit på någon cylinder eller du har riktigt dåliga kolvringar.
Bränslefiltret är garanterat en sån grej som skulle kunna göra bilen slö annars. Är dock svårt att säga, kan finnas tusen anledningar.
Angående slöheten tror jag inte oljeförbrukningen är relaterad till det om det inte är så att du har riktigt dålig kompression t.ex. om den skurit på någon cylinder eller du har riktigt dåliga kolvringar.
Bränslefiltret är garanterat en sån grej som skulle kunna göra bilen slö annars. Är dock svårt att säga, kan finnas tusen anledningar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Det kan vara bränslefilter, tändningen - dålig rotor / fördelare... jag hade kollat dessa.
Kolla stiften först, dom brukar oftast berätta mer än man kan tro...
Kolla stiften först, dom brukar oftast berätta mer än man kan tro...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Min läckte lite olja tidigare men det var lite lurigt då inget hamnade på marken under bilen..däremot på plastskyddet som sitter under motorn.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Har inte hunnit ta in den till verkstan ännu, ska dit imorgon och byta bränslefiltret till att börja med. Har tittat runt motorn men kan faktiskt inte se särskilt mycket oljespill någonstans, jag anar en liten fläck på vänster sida av motorn (mitt vänstra när jag tittar ner i huven) men absolut inga mängder, kommer inte någon överdriven mängd med rök heller. Doftar möjligen lite bränd olja men inte heller det särskilt mycket.
Lossade på tändhattarna och tittade ner lite snabbt och det såg torrt och fint ut, skruvar ut tändstiften imorgon och gluttar lite.
Finns det några kända vacuum slangar som brukar bli dåliga som jag borde titta över kanske? Och var sitter dessa isof?
tack igen.
Lossade på tändhattarna och tittade ner lite snabbt och det såg torrt och fint ut, skruvar ut tändstiften imorgon och gluttar lite.
Finns det några kända vacuum slangar som brukar bli dåliga som jag borde titta över kanske? Och var sitter dessa isof?
tack igen.
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Nu går bilen som den ska igen, på väg att hämta bränslefiltret på AD center så började den gå riktigt igen. Har nu lkört 5-6 mil utan bekymmer, bytte givetvis filter i alla fall. Håller tummarna att det inte kommer tillbacka men det känns ganska otroligt
Hissade upp bilen och hittade inte mycket olja alls, en liten skvätt vid oljekylningsrörets (tror jag att det är?) anslutning vid det nedersta remhjulet. Kunde inte se att det läckte nägonstans vid tomgång eller gaspådrag.
Tändstiften hann jag aldrig plocka ut men jag lyfte på tändhattarna och i och kring det främre tändstiftet var det lite brun gegga (väldigt väldigt lite) och det såg lite fuktigt ut medan det längst bak såg fuktigt ut men ingen gegga.
Dock ryker den lite på tomgång och väldigt mycket vid högre varv, ljus rök samt att avgasröret är helt svart inne så det verkar onekligen som att den bränner olja.
Värt att nämna är kanske att tidigare ägare lämnade in bilen för att fixa topp och cylindrar för en kostnad av 20.000 innan han sålde vidare den (mindre än 300 mil sedan) vilket kanske kan undanröja vissa delar av felsökningen?

Hissade upp bilen och hittade inte mycket olja alls, en liten skvätt vid oljekylningsrörets (tror jag att det är?) anslutning vid det nedersta remhjulet. Kunde inte se att det läckte nägonstans vid tomgång eller gaspådrag.
Tändstiften hann jag aldrig plocka ut men jag lyfte på tändhattarna och i och kring det främre tändstiftet var det lite brun gegga (väldigt väldigt lite) och det såg lite fuktigt ut medan det längst bak såg fuktigt ut men ingen gegga.
Dock ryker den lite på tomgång och väldigt mycket vid högre varv, ljus rök samt att avgasröret är helt svart inne så det verkar onekligen som att den bränner olja.
Värt att nämna är kanske att tidigare ägare lämnade in bilen för att fixa topp och cylindrar för en kostnad av 20.000 innan han sålde vidare den (mindre än 300 mil sedan) vilket kanske kan undanröja vissa delar av felsökningen?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Ljus rök = vattenångaroyen wrote:ljus rök
Blå rök = olja
Svart rök = bensin
Det är normalt med ljus rök tills bilen är helt genomvarm i hela avgassystemets längd. Så efter en kallstart (speciellt efter en längre tids stillastående) är det väntat att bilen ryker ljus/vit rök en ganska bra stund efter start, det är vattenånga som ångar bort.
Om den ljusa röken inte avtar och slutligen försvinner helt efter att bilen är ordenligt varmkörd så kan du ha ett litet vattenläckage in i någon cylinder.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2013-02-22 16:26:14
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1989
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Oljeläckage och tappad effekt
Jag har dessvärre lite problem med färger, men svart är den defintivt inte, blått eller vitt blir svårt för mig att säga så det får min far göra ikväll. Körde dock bilen varm (strax under 3 i oljetryck vid frikoppling) och sen stog den ungefär två timmar i verkstan innan jag körde därifrån och då rök den rejält vid gaspådrag.
Ska köra en längre vända ikväll och se om det fortsätter ryka.
Vattnet i expansionskärlet har inte minskat sen jag köpte bilen så det verkar vara frid och fröjd där i alla fall.
Kollade slangen bakom luftmassemätaren efter tips men där fanns ingen olja heller vilket jag ser som positivt
Ska köra en längre vända ikväll och se om det fortsätter ryka.
Vattnet i expansionskärlet har inte minskat sen jag köpte bilen så det verkar vara frid och fröjd där i alla fall.
Kollade slangen bakom luftmassemätaren efter tips men där fanns ingen olja heller vilket jag ser som positivt

Who is online
Users browsing this forum: No registered users