944 -83 | Vita damen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

944 -83 | Vita damen

#1 Post by JonasK »

bild-8.JPG
Jag var ganska länge säker på att min första Porsche skulle bli en 924. Men så blev det inte. :shock: Den här gick framför näsan på mig och lockade och igår slog jag till. Först tänkte jag döpa den till "White power" men misstänkte att min humor kanske inte är så universiell... anyhoo.
Och för att tala Bullen-språk (om nån minns Bullen?), det är inte bilen på bilden som har orsakat pölen. :D

Det jag vet/"vet" om bilen:
* Svarta Cookie Cutters som ser ut att vara i bra skick - om än lite smutsiga.
* Inredningen förutom instrumentbrädan renoverades 2008 och är i mkt bra skick.
* Toppen renoverades 2008, sedan dess har den enligt uppgift gått "ca 1 500 mil".
* Tändkablar och -stift byttes 2011 "för cirka 1 300 kronor".
* Olja, oljefilter och bränslefilter byttes senast 2011 och sedan dess har bilen gått "en halv tank".
* Generatorn renoverades 2012
* Har troligtvis gått strax över 20 000 mil (vägmätaren har stannat på 18 700).

Senaste ägare var Sterner här på forumet. Innan dess var det någon ung kille på Värmdö, som inte hade den länge. Och innan dess var det enligt Sterner en "gammal SÄPO-gubbe". :)
Det sitter en sportratt på men originalratten (även den renoverad) medföljde. Liksom org. reservhjul, kompressor, "verktygspåse" och manual. Bilen har inte targalucka.

Lacken är i bra skick, den lilla rost jag har hittat hittills verkar inte vara värre än att jag kan fixa det själv (knack knack ta i... galvad plåt). Elektroniken funkar (förutom stereon, se nedan) som den ska, med reservation för matningen till bränslepumpen.

ATT GÖRA 2014:
* Byta till phone dials.
* Göra rent (ev. sälja) cookie cuttarna.
* Fixa rost kring hjulhus, ett stenskott(?) på taket - högersidan bak närmast listen och i högra "hålet där bakluckan fäster i karossen".
* Fixa hoppande hastighetsmätare (och bensinförbrukningsmätare), samt ej fungerande väg/trippmätare.
* Byta de gamla gulnade stenskottsskyddsdekalerna (puh) mot nya transparenta.
* ev. återställa matningen till stereon Stereon (nu separat matning från batteriet).
* Byta broms&kylarvätska, olja, växellådsolja
* Justera låspinnarna till bakluckan så att den inte glappar - nytt gummifäste.

KLART 2014
* byta solskyddsfäste
* nytt huvemblem

KLART 2013:
* Byta tillbaka till originalratt!
* Byta kam/balansrem/pump/olja/oljefilter
* Byta/laga (går det ens att laga?) gasfjädrarna till bakluckan.
* bensinpumpen går numera på tändningen, istället för på/av-knapp.

Ja, det var väl det. Mer bilder kommer. Misstänker att jag inte vet tillräckligt om vad jag har gett mig in på för att ha ångest. Än. :)

Fixartips mottages tacksamt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by JonasK on 2014-04-07 09:28:20, edited 9 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#2 Post by patand »

Grattis till bilen! 944 är inte så dumma dom heller det är ju trots allt en Porsche det med. :D
JonasK wrote:* Byta/laga (går det ens att laga?) gasfjädrarna till bakluckan.
Byt
JonasK wrote:* Fixa hoppande hastighetsmätare (och bensinförbrukningsmätare), samt ej fungerande väg/trippmätare.
Hastighetsmätaren = troligen vajer som snart är av
Bensinmätaren = troligen dålig jordning eller dålig kontakt bakpåmätaren och/eller vid tankgivaren
Väg/trippmätare = troligen trasigt plastkugghjul i mätaren
JonasK wrote:* Ev. byta kam/balansrem/pump (för jag antar att det är det säkraste, oavsett mil så är det andrahandsuppgifter på att det är fem år sedan sist. Sterner hade tittat på kamremmen och tyckte den såg bra ut).
Säkrast att byta. Ockulär besiktning kan oftast inte avgöra om remmen är frisk utan bara om den är vääääldigt dålig.
JonasK wrote:* Antar att det är läge att byta olja/oljefilter?
Ja, även om den inte gått långt så är det nog läge med tanke på att det var ett par år sedan det byttes.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 -83 Vita damen

#3 Post by Freddie_81 »

Grattis till bilen!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#4 Post by JonasK »

Tackar! Känns bra! :)

Och tack för svaren Patand, satsar nog på att boka rembyte snarast (inget jag tror att jag bör göra själv). Fick tips från Daza i min köprådstråd om att Peter Lindvall Bil på Ekerö skulle vara bra. Olja/oljefilter klarar jag så klart själv :D men kanske lika bra att slänga med det i en remservice.

Nu ska jag shoppa loss lite på Utzon!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#5 Post by [Bobo] »

Grattis! :D
Ser fram emot att följa uppfräschningen.
Kan rekommendera att gå över allt som ska vara svart med lämplig svart färg.
Torkararmar, B-stolpe, vindrutelisten och handtagen är bara att spraya.
Gummi och plast finns nytt hos Utzon.se eller Ferdinand.se för hundralappar...
Det gör en galet stor skilnad. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#6 Post by JonasK »

Tack Bobo! :D

Ja jag tänkte att det får bli en kommande grej, först fixar jag sånt som måste fixas och sen blir det sånt som man fixar bara för att det ska bli lite finare. :) Att spraya / byta ut lämpliga delar känns som ett lagom litet projekt att fixa på semestern. Men först ska jag fixa bakluckan, instrumenten, fälgarna och rosten. Har förstått att såna här "bra bruksskick"-projekt lätt kan gå överstyr. ;)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#7 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:Har förstått att såna här "bra bruksskick"-projekt lätt kan gå överstyr. ;)
Sånt händer... :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#8 Post by Lilja »

Ska du byta kam och balansrem så kan jag rekommendera att byta vevaxeltätning och balansaxeltätningar när du gör det. Mina började läcka kort efter jag hade bytt remmar så jag fick plocka ner allting igen. Kan vara trevligt att slippa.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#9 Post by JonasK »

Lilja wrote:Ska du byta kam och balansrem så kan jag rekommendera att byta vevaxeltätning och balansaxeltätningar när du gör det. Mina började läcka kort efter jag hade bytt remmar så jag fick plocka ner allting igen. Kan vara trevligt att slippa.
Låter som en bra idé, ska se så det ingår när jag lämnar in den. Talade med Peter Lindvall idag och han var både trevlig och gav ett bra pris på kamrem/balansrem/vattenpump-byte ("Priserna på delar har gått ner, men kvalitén är densamma. Men vi är lite väl snälla kanske."). Enda nackdelen var att han hade fullt två-tre veckor framåt... Fast det väljer jag att tolka som något positivt. ;)

Han sa även att det var sällan remmarna gick av. Fast vet inte om jag vågar ta några längre svängar innan bytet ändå nu.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 Vita damen

#10 Post by JonasK »

Börjar kännas som att det var en rejäl lyckträff att få tag på Lindvall på telefon, kanske var för att han satt i bilen (utan sin kalender) då och inte mekade i verkstaden. Verkar sjukt bizzy! Så har fortfarande inte lyckats boka servicetid. Någon som har några erfarenheter av andra verkstäder, tex Levin Racing, Perrys motor eller Mtech när det kommer till rembyte etc?

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#11 Post by JonasK »

Blev fälgrengöring, något slags vinyluppfräschningsmedel (med svart färg i) och en stereo (den förra hade inte usb/aux) idag på Biltema. Och så kommer det snart bakluckedämpare och hastighetsmätarvajer på posten från Utzon. Det ska nog bli bra det här. :)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#12 Post by JonasK »

Bytte idag ut den här:
bild_sport.JPG
Mot den här (originalratten):
bild_org.JPG
...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#13 Post by patand »

JonasK wrote:...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:
Du vågar byta ratten själv, där man kan dö om det blir fel. Men inte stereon... :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#14 Post by JonasK »

patand wrote:
JonasK wrote:...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:
Du vågar byta ratten själv, där man kan dö om det blir fel. Men inte stereon... :wink:
Haha, bra poäng. Men senaste gången jag försökte koppla in en bilstereo började det ryka från kablarna, så mitt track record är inte så bra. :P

edit: Nu fick jag tag på Peter Lindvall, service (remmar/pump/olja/filter) inbokad tisdag nästa vecka! :#pray:

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#15 Post by JonasK »

image.jpg
lämnade in pärlan hos Peter Lindvall idag, stod några fantastiskt fina porschar där ute. bussresan tillbaka mot fastlandet gav mig dessutom en fin rundtur på Ekerö... misstänker att jag gick på åt fel håll. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users