944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

944 1985 | Till salu!

#1 Post by Lilja »

Okej så som somliga redan vet så köpte jag min S2a för att använda som brukis, dock blev det inte så utan den blev konverterad till banbil istället eftersom mitt Turbo projekt tar så långt tid och jag ville köra bana :mrgreen:

Iallafall, nu är det snart vinter och jag behövde en vinterbil/bruksbil. Tankarna föll fram och tillbaka, köpa en dragbil till Turbon eller köpa en V70 eller något liknande som är praktiskt och bra. Bestämde mig tillslut att vänta lite att köpa en dragbil och istället köpa något roligare att använda i vinter och sedan ta E kort längre fram och köpa en bättre dyrare dragbil.
Så valet och kvalet mellan att köpa en 928 eller en gammal 944/924 beslöt jag mig tillslut att det skulle leda till eknomisk ruin att köpa en 928 samtidigt så hittade jag en 944 av den gamla modellen i Karlstad. Precis så som jag alltid tyckt en 944 ska se ut. Vit med svarta cookiecutters med silverlisten runt om.
Eftersom Karlstad ligger 53 mil ifrån Malmö så tittade jag på bilar närmare Malmö men hittade inget jag ville ha. Antingen var de för dåligt skick eller så var de för fina och för dyra, eller så var de stylade och sönderskruvade.
Eftersom denna bilen i Karlstad var helt orginal och verkade mycket fräsh i skicket beslöt jag mig istället för att göra en roadtrip och åka upp och hämta bilen.

Så på Fredag morronen gav vi oss iväg jag och min far. Vi körde i princip raka vägen och stannade bara och fikade en gång så vi var i Karlstad lite över 12. Vädret var soligt och fint hela vägen dessutom. Bilen är extremt rostfri, framskärmarna är helt hela även på insidan utan minsta rostangrepp. Lacken kanske inte var den bästa men det är inte så viktigt på en bruksbil egentligen ändå så. Verkade faktiskt som någon garagelackat delar av bilen då färgen på t.ex. vänster bakskärm är annat än resten av bilen och har släppt lite vid bakrutan.
Inredningen var också helt utmärkt och lämnade inte mycket att önska, enda felet var nog bara att belysningen till klockan lagt av.
Sedan tog vi en liten provrunda och naturligtvis körde vi vilse i Karlstads förorter och ju mer vi irrade runt destu mer nervös blev min far över att säljaren skulle tro vi hade snott bilen haha. Tillslut lyckades vi hitta tillbaka genom GPSen i telefonen, som tur var hade säljaren inte saknat oss :D.
Nåja saken var biff, detta var bilen för mig. Fick ner priset lite och slutade med att jag betalde 34.000 kr. vilket jag tyckte var okej.

Sedan började resan neråt till Malmö.
Bilen gick helt ofelbart, inga missljus eller någonting egentligen. Det enda var väl egentligen att någon förmodligen lindat en pluskabel runt atennen till radion för när man kör med speglarna eller vindrutespolningen så knastrar det i radion :/
Det skakar även lite i både bilen och ratten vid inbromsning, dock inte speciellt mycket och jag var väl informerad över detta innan jag körde upp så.
Resten av resan gick dock bra och vi var hemma vid halv 9 tiden på kvällen.


Planer att göra med bilen är egentligen inte många. Bilen är tänkt som bruksbil men lite roligt får man väl ha också :D

* Reparera hjullagret fram som gick sönder i lördags plus byta vänster fram också för säkerhetsskull
* Byta kamrem och balansrem
* Byta hjullagrena bak också, det gnisslar lite från höger bak och eftersom jag redan rasat ett framhjulslager är det väl lika bra
* Byta växellådsolja
* Fixa takluckan, sticker upp i bakkant, bara i mitten dock, på sidorna ligger den bra, om någon vet hur man fixar detta är jag tacksam för tips
* Kolla över belysningen, en blinkerslampa är spräckt fram och belysningen till klockan inne i bilen är också ur funktion
* Byta ratt mot något lite roligare än den extremt fula orginalratten. Dock vill jag ha något som passar bilen, något lite 80 tals sport.
* Har små planer att sätta dit lite Martini dekaler med tanke på att bilen är vit. Vad tycker ni?

Image

Image

Image

Image
Last edited by Lilja on 2015-08-15 21:54:07, edited 4 times in total.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#2 Post by Lilja »

Bilderna blev lite för stora men ni kan högerklicka på dom och välja öppna i ny flik så ser ni dom fullsize

Dagen efter jag köpte den, dvs i lördags så körde jag bort till jobb och bytte olja/filter, luftfilter och tändstift. Tändstiften behövdes egentigen inte bytas men jag hade redan köpt dom så kunde lika gärna sätta dit dom.
Egentligen skulle det även behöva bytas kamrem och sådär. Den var inte bytt sedan 2001 då dom bytade toppen men bilen hade bara gått typ knappt 2000 mil sedan dess och den har stått i varmgarage på vintrarna. Tittade in i inspektionsluckan vid fördelaren och remmen ser väldigt fin ut. Har dock beställt en rem för säkerhetsskull.

Iallafall, påvägen hem från jobb körde jag förbi besiktningen för jag tänkte väga bilen för skojs skull. Vågen var naturligtvis ur funktion...
När jag körde ifrån besiktningen dock så small det till i höger framhjul och högg i ratten och drog åt höger så jag nästan körde av vägen. Bromspedalen gick även i botten. Lyckades ta mig in på närmaste parkering för en visuell check. Såg ingenting men det gick att pumpa tryck i pedalen så jag beslöt mig för att köra till jobb vilket bara va någon km därifrån.
Sakta fick jag köra dit, bromspedalen gick hela tiden i botten och jag var tvungen att snabbt pumpa upp trycket varje gång jag behövde stanna.
När jag kom fram till jobb hissade jag upp bilen och upptäckte att hela högerhjulet var helt löst, men inte bara hjulet utan hela navet. Plockade av hjulet och då ramlade hela navkåpan av och bitar av lagret.
Jaha, bara att beställa nytt lager då, dock var det en lördag. Körde bort dagen efter till Mekonomen men de hade inget lager hemma plus att det var 100 kr dyrare per sida än t.ex. Utzon så jag beslöt mig för att vänta.

Idag plockade jag ner lagret och allting. Den yttre lagerbanan hade totalskurit, vet inte riktigt varför. Fick dessutom inte ens med något våld eller knep i världen av lagerbanan från spindeltappen och det slutade med att vi hade demolerat spindeltappen så mycket att spindelen ej längre gick att rädda.
Ett snabbt samtal till herr Sandén visade sig att han hade precis en höger spindel liggande till min bil. FINT, dock 1500 kr fattigare.... h*lvete också.
Jaja, med lite tur så får jag väl den nya spindelen och de nya lagrena på onsdag. Bytar bägge fram, tänkte går ett går väl nästa sen också och på vänster sida sitter hastighetsvajern och den vill jag inte byta, bättre att vara på säkra sidan.
Har även hört ett gnissel bakifrån vid kurvntagning så man kanske ska sätta i nya lager där också. Bättre att göra det nu innan vintern kommer när jag fortfarande kan köra med S2an.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#3 Post by fälgen »

Kul med en 944 till, men jag antar att det snart spårar ur och blir banbil? :D

Vad är det för bakskärmar? Ser ut som "inbyggda" stänkskydd, eller luras jag av ljuset?

EDIT: aha, det är nog bara att jag inte är van att 944or utan den nedre turbospoilern...
Last edited by fälgen on 2012-10-20 06:51:06, edited 2 times in total.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#4 Post by Lilja »

haha jo vi får väl se hur länge den förblir gatbil :mrgreen:

Tror det är orginalskärmar, är nog bara ljuset. Dock ser det ut som bakskärmarna varit omlackade så det är inte omöjligt att dom varit bytade någon gång av någon anledning. Lacken är som sagt bilens svaga punkt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#5 Post by patand »

Lilja wrote:Har även hört ett gnissel bakifrån vid kurvntagning så man kanske ska sätta i nya lager där också. Bättre att göra det nu innan vintern kommer när jag fortfarande kan köra med S2an.
Lager brukar sällan gnissla är min erfarenhet. Troligare att bromsskiva/klostsar går emot så det gnisslar lite vid sväng. Hade det fenomenet på min Audi ibland när oket höger bak kärvade lite. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#6 Post by Lilja »

patand wrote:
Lilja wrote:Har även hört ett gnissel bakifrån vid kurvntagning så man kanske ska sätta i nya lager där också. Bättre att göra det nu innan vintern kommer när jag fortfarande kan köra med S2an.
Lager brukar sällan gnissla är min erfarenhet. Troligare att bromsskiva/klostsar går emot så det gnisslar lite vid sväng. Hade det fenomenet på min Audi ibland när oket höger bak kärvade lite. :)
Tror du man vågar strunta i att byta lagrena bak då? Vill helst inte lägga ut mer än nödvändigt men vill heller inte bli stående någonstans.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#7 Post by patand »

Lilja wrote:Tror du man vågar strunta i att byta lagrena bak då? Vill helst inte lägga ut mer än nödvändigt men vill heller inte bli stående någonstans.
Jag kan ju inte ge några garantier, men personligen skulle jag inte byta lager förrän jag kunnat konstatera något fel på det. Gäller även ditt andra framlager... jag bytte ett av mina framlager tidigare i höstas på 931an, kunde känna och höra att det var det lagret som var kasst och kunde vid ett senare tillfället (när jag bytte framskivor) konstatera att det andra framlagret var friskt, så varför byta. :)

Har gjort likdant även på min Audi och min Cheva. De lager jag bytt har fortfarande en hel "broder" på andra sidan bilen och i Audins fall är det tiotusentals mil sedan jag bytte det dåliga lagret (kör ca 4000mil per år med den bilen). Vet inte hur det kommer sig men enligt min egen erfarenhet så är det alltså inte alls säkert det är dags att byta motsvarande lager på andra sidan bilen bara för att ett lager pajjat.

Om man ska använda bilen till långlopp och vill garantera sig själv från tappad tid i depån så kan jag dock förstå varför man byter lager i förebyggande syfte, men på en bruksbil är det ju bara att rulla hem försiktigt och byta lagret när tid finnes.

Men å andra sidan har jag ju aldrig kört sönder ett lager så rejält som du lyckades med... man brukar ju märka dåliga lager långt innan det havererar på det viset. Men det är förståss lättare att märka det om man kört bilen ett bra tag innan lagret börjar bli dåligt så man hör skillnaden i ljud mot tidigare, betydligt svårare på en bil som man inte är van att köra att avgöra om det är något lager som är lite dåligt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#8 Post by Lilja »

Jag tycker också mitt haveri är väldigt konstigt. Som sagt fanns där inga missljud eller liknande överhuvudtaget. Knäpptyst och jag kännde även på glappet bara några timmar innan det hände när jag hade den upphissad och det fanns inte heller något glapp.
Enda jag kan tänka mig är att det varit någon form av materialfel i lagret så att "hållringen" till rullarna delat sig så att rullarna lagt sig på tvären och låst sig.
Nu har jag dock redan beställt båda framhjulslagrena så dom kan jag lika gärna byta, men isåfall väntar jag med att byta bak. Tänker inte mecka mer än nödvändigt :)
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#9 Post by Lilja »

Image

Såhär rasar man hjullager :mrgreen:

Image

Roligt att ha båda bilarna stående bredvid varandra på jobb :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#10 Post by Lilja »

Något som är lite märkligt är att ratten nu står helt snett, dvs som att man svänger åt vänster. Dock verkar den inte dra något men hörde när jag körde ut bilen från verkstaden på jobb att det liksom lät om däcken som att hjulen stod helt snett.
Känns lite surt att lägga 900 kr på en hjulinställning? Vet inte om det finns någon som kan göra endast en framhjulsinställning lite billigare?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#11 Post by Mattias 924 »

Det finns en centrering bakom en gummiplugg på styrväxeln. Börja med att kolla att ratten är rak när styrväxeln är centrerad.

Men har du bytt spindel så behöver du med sannorlikhet gränsande till visshet göra minst en framvagnsinställning och är det inte gjort i närtid så är en fyrhjulsinställning att rekommendera.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#12 Post by patand »

Ställa toe är ganska enkelt att göra själv. Finns några trådar på forumet om olika sätt att göra detta. :)

Annars är ju 900kr ett bra pris för en fyrhjulsinställning (om det var det som avsågs).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#13 Post by Mattias 924 »

patand wrote: Annars är ju 900kr ett bra pris för en fyrhjulsinställning (om det var det som avsågs).
Det kan man lätt spara in på minskat däckslitage på ett par månader.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#14 Post by Lilja »

Lydde ert råd och pungade ut och gjorde en hjulinställning. Så nu är allt frid och fröjd igen!

Dock hade jag ett mindre bekymmer samt panikutbrott imorrse när jag skulle till jobb. Gick inte att vrida om nyckeln, alltså till tändningslåset. Provade flera gånger men det gick inte, rattade på ratten för att se om inte rattlåset hade fastnat men det gick inte heller, hjulen var fria men ändå gick de inte att vrida nyckeln. Provade reservnyckeln men gick inte heller.
Tiden började ticka och jag började bli sen till jobb. Tog en meckoljeflaska och körde in lite i tändningslåset men gick inte det heller. Lite småsur dränkte jag nyckeln i meckolja också och då gick det!
När jag sedan körde så lyste inte halvljusen alls. Lamporna gick upp men lyste inte. Fällde ner dom och drog upp dom igen då lyste dom. Körde till jobb och när jag kom fram och skulle stänga av ljuset ville inte lamporna ner igen. Men satte jag på ljuset igen gick dom först ner sen upp :roll:
Lyckades iallafall stänga av tändningen precis när lamporna "vände" :mrgreen:
Sen sket jag i det, satte på ljuset nu när jag körde hem, körde hela vägen hem sen när jag kom hem ville inte lamporna ner igen, alls. Nu spelade de ingen roll hur jag gjorde för de ville inte ner. Lyfte huven och bara nuddade till reläet på lampmotorn så åkte dom ner. Provade igen, upp gick men inte ner, nuddade till reläet så gick dom ner.
Gick in i garaget och tog ett relä från Turbon och provade igen, då funkade det hela tiden.

Glädjen med gamla bilar :mrgreen:
Men det är väl lite tjusningen också, bilkörningen blir mer ett äventyr än en tråkig tyst ny bil som alltid funkar felfritt och som du bara lämnar in på verkstaden en gång om året :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#15 Post by Anton N »

Grattis till "nya" bilen!

Får mig att tänka på min första 944:a som jag fortfarande saknar ibland. 944:or är definitivt snyggast i vitt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users