931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#421 Post by gegge »

Besväret efter mycket jobb. Standard är självförklarande. Ideola putsade innerradien, ventilstyrning och breddade kanalen. Min är beskriven ovan. Lite besviken på att den inte kom upp i 180cfm. Samtidigt kan man på ett ungefär säga att en fyrcylindrig topp har samma effektpotential som den flödar i cfm. Så om man läser dem som effektkurvor känns det bättre, framför allt i mellanlyftet.

Image
Image

Min är mätt vid 28" med 89mm cylinder för att motsvara en 87mm som är förskjuten 1mm. Med S1 insug utan spjäll flödade den 168,7cfm som bäst vilket är ett gott betyg.

Erland har en stötstångs B20 som är uppe i 220cfm. Det hade alltså varit en uppgradering :roll:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#422 Post by Joakim.S »

Får man fråga varför ni helt enkelt inte bara försköt en 87mm cyl i stället för att ta en 89mm?

Annars så är det väl bra med en 23% ökning av flödet

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#423 Post by gegge »

Topplocksverkstan hade ingen 87mm tyvärr. Tror att 89mm kommer från en B18. Tror att skillnaden är minimal.

Flödet blev ok. Skulle gärna sett 180cfm, men det blev trots allt mer än orginal VW 16V och 1.8T med lilla kanalen. Orginal Audi 10V/VW 8V ligger runt 135cfm och maxad med 42mm ventil nära 200cfm, vilket låter mycket med tanke på att borr ligger på 81mm. Undrar vad som krävs för att komma dit med en 931?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#424 Post by Cédric »

nr1 är nog att mäta allt samma rigg för att kunna göra vettiga jämförelser :) Nr 2 blir väl att ge 3D modellen+rejäl hög fredasfika till nån på CFD avdelningen här :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#425 Post by gegge »

Skyndar långsamt :oops:

Ville inte sätta in 30 år gamla svänghjulsbultar och tänkte samtidigt uppgradera till kvalitet 12.9 men tanke på att det bara är sex av dem som ska hålla kalaset. Lättare sagt än gjort. Skallen ska dessutom hålla en låg profil för att inte ta i lamellen. Sedan ville jag inte att den skulle vara gängad hela vägen som orginal. Efter att sökt på rätt många ställen visade det sig att BMW M3 (E30) EVO med enkelmassesvänghjulet har exakt det jag söker till vettigt pris. Men då BMW:n har åtta bultar orginal gissar jag att kvaliteten är 10.9 vilket är Porschestandard, men inte gott nog i mitt fall. Artikelnummer är 11220616143 om någon skulle vilja ha.

Ännu lyckligare blev jag när det visade sig att ARP har den i sin "PRO" serie :D Så om någon vill ha seriöst starka svänghulsbultar till sin 924 är det #201-2801 ni ska ha! Beställde från http://www.cnc-motorsports.com" onclick="window.open(this.href);return false; och de kostade $60 inkl frakt jmf 690:- plus frakt från ex DLI-teknik eller Motornord.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#426 Post by gegge »

Jaha. Vad hander här då? INGENTING!

Då den andra bilen åkte på ett akut motoproblem och det trots allt är den bilen som rullar har den högre prio. Den andra bilen får turbons shortblock. Lustigt nog är det en vettig lösning, men mer om det I andra tråden.

Nu måste jag bygga en ny botten på sikt och får börja samla delar. Jag optimerade toppen för högt flöde, mycket varv och E85. Då får jag tänka om gällande den nya bottendelen. Samtidigt är budgeten och tiden annorlunda. Det jag tänker är ett borrat 88mm block, balanserad vev och orginalstakar för att de är starka och har oljekylning. Kolvarna blir nog smidda VW för att de är billiga och bra. Kompet blir dessutom minst 9:1 vilket passar bra. Det blir orginal laddtryck och utan IC till att börja med. E85 fungerar bara bra med varm luft vilket ökar atomisering och spikningar är knappast ett problem. Dessutom ser det orginal ut. 250hk borde gå att få ut utan att höja laddtrycket alltför mycket. K27 blir lite stor till att börja med men komp och tändning löser eventuell trötthet. Det blir inget extra bling på motorn. Eventuellt svetsa in skvalpskott I tråget eller liggande plåtar som hindrar oljan att krypa upp I svängarna.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#427 Post by patand »

Hur gör du med bränsleslangar osv som inte är gjort för E85? Läste på 924board.org (eller om det var på porsche924.co.uk) att det är en hel del grejer att byta om man ska köra på E85.

Kanske är överdriven försiktighet bara att byta slangar osv eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#428 Post by gegge »

Finns en massa K-jet bilar som går på E85. Slangarna håller högsta kvalitet och är väl någon tysk superplast. Gummi och kork är värre. Tror att det största problemet är avlagringar och hartser som löses upp och fastnar. I filtret hoppas jag. Möjligen att bränslepumpen inte får samma smörjning..? Nu har jag redan bytt till modernare insprutning och hoppas att det går bra. Ska läsa på senare. Inför besikning måste man kunna visa upp att alla komponenter klarar E85 för att köra lagligt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#429 Post by Joakim.S »

Kul att det blir lite fart!

Tror du får svårt att få k-jet att räcka till 250hk på E-85, men jag har kanske missat något?
hm bytte du sprut?

Angående baffling så kommer nog mina luckor denna vecka, det är BMW M3 sport evo som har dessa som man kan köpa som reservdel

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#430 Post by gegge »

Har elektoniskt tändning/sprut och moderna jättespridare från Bosch Motorsport (970cc@3bar) som klarar E85. Valde dem mest för insticket och spridarbilden. Sedan var de modellen över 997 turbo :twisted:

Nyfiken på dina luckor. Har sett gummiflärparna som monteras i M3, har du likadana eller metalluckor? Gillar inte idén med envägsventiler, vad hander om de inte öppnar?

Hade egentligen bara tänkt mig ett par vågräta plan halvhögt i sumpen med ett 10cm hål för oljepickupen. Tänk modell vindagetray runt veven som sluter tätt i kanterna. Då ska det mycket till för att olja ska upp på väggen tycker jag.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#431 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Har elektoniskt tändning/sprut och moderna jättespridare från Bosch Motorsport (970cc@3bar) som klarar E85. Valde dem mest för insticket och spridarbilden. Sedan var de modellen över 997 turbo :twisted:

Nyfiken på dina luckor. Har sett gummiflärparna som monteras i M3, har du likadana eller metalluckor? Gillar inte idén med envägsventiler, vad hander om de inte öppnar?

Hade egentligen bara tänkt mig ett par vågräta plan halvhögt i sumpen med ett 10cm hål för oljepickupen. Tänk modell vindagetray runt veven som sluter tätt i kanterna. Då ska det mycket till för att olja ska upp på väggen tycker jag.
Jag har gummiflärpar så det blir som backventiler, nu tror jag inte att man skall behöva oroa sig för att dom inte öppnar då oljenivån säkerligen ligger högre om det börjar att ta slut inne vid pickupen.

Jag kommer att inom kort börja med modifieringen av mitt tråg så kan du bygga ett bättre sedan när du ser vad jag gjort fel :)

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#432 Post by gegge »

Du har säkert rätt. Om BMW orginalmonterar kan det inte vara fel. Om de sitter på lodrätta skott runt pick-up en.


Minnesnotering:
BMW Flow Gate Part#: 11 13 1 309 428
Kallas "Non return flap" och kostar runt en hundring.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#433 Post by gegge »

Tänkte ta hem bilen som stått på annan ort en längre tid. Projektet går in i en ny fas...

Sitter med en riktigt fin 931 topp, vild kam, original grenrör och en K3T turbo. Men kommer till insikt att det blir stopp vid drygt 300hk hur man än vrider på det. Det är framförallt grenröret och turbinhuset som är flaskhalsen. Funderade i termer om att bygga eget grenrör och prova en HX35, men det kommer att spricka. 924 grenrör med adapter blir en fungerande fullösning.

Ska man byta motor..? rak femma eller V8..?

Med risk för att bli idiotförklarad - en rak sexa från VW LT :oops: Inspirationen kommer från danska Horizonblue som gjort samma sak på 924board.org

Motorn är trogen sitt ursprung, den är enkel och tidstypisk. Den hade kunnat suttit där från början.
Bygger på turbodieselblocket som med högre nickelhalt är starkare och har oljekylning av kolvarna. Veven är smidd historia med mycket motvikter. Grenröret kommer från D24T och har T3 fläns med twin entry. Cylinderavståndet är 88mm som alla gamla VAG, så jag hoppas på att kunna borra upp till 81 eller 82,5mm. Det skulle ge 2,7 eller 2,8 liter. Kammen slipas om till en sportigare profil. Förgasartoppen har mekaniska direkttryckare och med större borr går det i 40mm insugsventiler. Om möjligt ska jag försöka hitta insprutarmotorns insug och Digifant 1.0 vilken går att mappa :!:

Dessutom hade ventilkåpan i annonsen matchande färg :mrgreen:
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#434 Post by balansaxel »

Jättefränt, kul att hålla motorbytesaffärerna i VW Audi Porsche "släkten" också tycker jag.... :#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#435 Post by Cédric »

Låter som galenskap, men har du mycket tid över så kan det bli ett kul projekt. Men jag tror inte det kommer vara vettigare ur effektsynpunkt än det du har, samt såklart rejält med nosvikt. Du borde ju lätt kunna nosa på 350-400hp med E85 med din nuvarande setup, även med loggrenrör med en modern snurra, tror du inte det skulle kännas snabbt nog?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users