våtslipning(omlackning)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

våtslipning(omlackning)

#1 Post by Tomcat1 »

Hejhej, skulle behöva lite mera råd om ämnet våtslipning och lackning, har sökt om ämnet men känner mig inte helt säker på´t.
Nu ska jag sätta en s2 spoiler(bak) på min n/a och bilen är greymetallic(geminigrau) och spoilern är porscheröd.

Min första direkta fundering är våtslippapper, inte så smart som jag var så köpte jag väldigt grova papper, 120, 400 och 800. Det första papperet fungerade dock väl då det var grovt och jag fick bort "apelsinskal" och mycket av gamla röda lacken, en svart plast fanns under. Jag fortsätter med att slipa tills allt rött är borta? och ytan är jämn o fin?
Vilket sandpapper ska jag avsluta med? 2000 är finaste?

Vad blir skillnad om jag våtslippar eller torrslipar?

Sen så fick jag tips om förtunning och att smeta ut sånt medel på efteråt.

Efteråt tänkte jag lacka med tillhörande färgkod och så klarlack, ka-bling...klart?

Som nybörjare så uppskattar jag alla värdefulla tips om ämnet.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#2 Post by emm »

Slipning får någon annan svara på, men slipa tills det är jämt och fint. Ett bra tips när du lackar (om du verkligen ska göra detta själv) är att ställa en stark bygglampa snett ovanfrån, då ser du mycket enklare när färgen blir blöt, det är nämnligen ett fint hårstrå från att lacken är blöt tills den rinner...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#3 Post by Freddie_81 »

Jag har lackat en del bilar genom åren och jag brukar våtslipa,
Grovslipar gör jag först torrt med 320 papper och ocilerande maskin, sen på med 800 papper vått, och för riktig finish brukar jag dra över en sista gång med 1200 papper vått.
Men de brukar faktiskt bli bra redan efter 800 slipningen, kanske för att jag inte går på så grovt från början utan börjar med 320 papper. Kom ihåg att köpa tagrag (eller va de heter) klibbduk för att göra sista avtorkningar med.
men sen beror de lite på om du ska spruta med burk eller riktig spruta. Jag tycker personligen att de är mycket svårare med burk, den rinner ofta väldigt lätt. så jag kör alltid med riktig spruta.
Kör man med spruta så sväljer ju färgen även de allra minsta oljämnheterna.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#4 Post by Pehr Johnsson »

Det går att få riktig 2k lack på burk. Denna funkar perfekt för detta om man inte har kompressor och utrustning hemma.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#5 Post by mojo158 »

Vad är 2k lack. Misstänker att det är rätt färg. I så fall var köper du den? Jag har bara hittat lackstiften.

/Staffan

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#6 Post by Tomcat1 »

Tjipp, första slipningen(torrt) med 240 papper har gått bra men inför andra omgången (blött) med 800 papper så har jag svårt för att komma någonstans. Det sätter igen sig efter 3-4 cirkulära varv med pappret. Vad ska man göra?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: våtslipning(omlackning)

#7 Post by [Bobo] »

Tomcat1 wrote:Det sätter igen sig efter 3-4 cirkulära varv med pappret. Vad ska man göra?
Sluta göra cirkulära varv är mitt tips!
Håller på med samma process som du och har kommit fram till att cirklarna gör mer skada än nytta..
Jag kör långa drag fram och tillbaka med en konstant vattentillförsel från en sprayflaska.
Var tionde drag sprayar jag av pappret...

Säkert helt fel, mend et verkar funka för mig! :D
När jag körde cirklar blev resultatet väldigt flammigt...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

våtslipning(omlackning)

#8 Post by Freddie_81 »

Jag kör också med sprayflaska och rikligt med vatten. Gärna att du torkar av dammet från grovslipningen lite snabbt så får du inte lika mycket skit i pappret. Men mycket vatten är nog viktigast.
Men jag brukar köra cirkelrörelser, gör ju inget att de blir lite flammigt bara du slipar jämt med samma tryck. Sen lackar du ju över och då försvinner flammor mm.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users