Jag har lite problem med mitt värmereglage. Det går lätt att föra åt höger (varmt) men är trögt att få ända till vänster (kallt). Det innebär att jag inte kan stänga av värmen helt i bilen. Är det någonting som kan smörjas?
och i så fall hur gör jag.
Tacksam för tips! Det är inget fräckt att köra med värmen på till sommaren.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Jo det är as fränt, bara att veva ner rutan när det blir lite svettigt! Dess värre har jag ingen aning om hur det ser ut vajrar eller liknande till värmepaketet så jag inte hjälpa dig.
Isse wrote:Jo det är as fränt, bara att veva ner rutan när det blir lite svettigt! Dess värre har jag ingen aning om hur det ser ut vajrar eller liknande till värmepaketet så jag inte hjälpa dig.
Jo! Targan fyller sin funktion och visst ska de vara varmt i en sportbil,
men jag tar gärna emot lite tips på hur jag kan lösa mitt problem.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Det är troligen värmekranen som kärvar, ett mycket vanligt fel när kranen börjar bli sisådär 25 år gammal, eller ofta tidigare.
Har samma problem själv, åkte med full värme förra sommaren... puh
Kranen sitter mellan motorn o torpedväggen strax bredvid bromsservon, lite trångt att komma åt men det går, och om du kollar vilket håll kranen stänger åt kan du säkert "hjälpa" den att stänga, så blir du av med värmen iallafall. Ska du byta kran så sätt skruvtvingar på slangarna före o efter så slipper du tappa ur så mycket av kylvätskan.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Vet inte hur det ser ut på denna, men äldre bilar så brukar det sitta som en låsningsring på kranen (vid sidan). Lossa den och dra ut kolv/ventil eller vad nu vill kalla den. Är den av koppar/mässing så kan det bildas typ oxider som gör att det kärvar. Puttsa av den med stål ull eller fint slippapper. Smörj sedan med silikon (VVS typ), montera.