Batteri, vad ska man ha?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Batteri, vad ska man ha?

#1 Post by [Bobo] »

Jag fick "nedslag" på taskigt batteri när jag fick S2:an genomgången på PC härom veckan.
Dom skrattade lite åt mitt Biltema batteri, som jag för övrigt inte satt dit, utan som följde med bilen..

Jag har aldrig funderat över batterier förut, och vet inte riktigt vart jag ska börja. :?
Vad behöver man?
Jag trodde inte att det var någon större skillnad i prestanda beroende på tillverkare, så lite vet jag...
Vad ska man betala för ett vettigt batteri, och var finns dom?
Vad ska man akta sig för?

Många dumma frågor på en gång. :oops:
Tacksam för svar.

Bobo

Ps. Bilen är vinröd, om det är till någon hjälp. :lol:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#2 Post by Henka »

Bytte inte jag batteri på den?
Kolla om det finns kvar nåt kvitto för inte ens ett "biltemabatteri" ska bli dåligt så fort.
2 års garanti bör det vara med.
(Jag kan ha blandat ihop det med nån annan bil)
Hur gick det för övrigt?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#3 Post by [Bobo] »

Henka wrote:Bytte inte jag batteri på den?
Kolla om det finns kvar nåt kvitto för inte ens ett "biltemabatteri" ska bli dåligt så fort.
2 års garanti bör det vara med.
(Jag kan ha blandat ihop det med nån annan bil)
Hur gick det för övrigt?
Den visar knappt 14v på mätaren, men deras mätutrustning skrek "byt batteri!".
Dom trodde att det var därför den går så många varv på startmotorn... Dessutom går fönsterhissarna vädigt långsamt, så jag tror att det är något knas...

I övrigt gick det bra! :D
Det enda som de hade synpunkter på var framdäcken, som jag inte bytte förra säsongen :oops: , så det var ingen nyhet direkt... Nya är på G.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#4 Post by Mattias 924 »

Slå på halvljuset och vänta sju minuter och starta sedan motorn.
Startar den som vanligt är batteriet friskt.

En vinterparkerad bil utan underhållsladdning kan knäcka vilket batteri som helst.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#5 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:Slå på halvljuset och vänta sju minuter och starta sedan motorn.
Startar den som vanligt är batteriet friskt.

En vinterparkerad bil utan underhållsladdning kan knäcka vilket batteri som helst.
Jag litar på PC:s mätutrustning, så batteriet ska bytas, men vad ska jag välja?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#6 Post by Maxx »

Köp batteri på Biltema, art.nr. 80-2623, för 699 kr.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#7 Post by Mattias 924 »

Jag kan inte tänka mig att PC har testat hur mycket ström batteriet kan lämna. Det kallas CCA "Cold Crank Amp" och en sådan mätare av vettig modell har jag bara sett en gång på en verkstad som var specialister på generatorer och startmotorer. Vad Voltmätaren visar på en gammal bil är inte heller att lita på även om 14 Volt ligger inom felmarginalen för vad det skall vara. Att den går många varv på startmotorn och att elhissarna går långsamt ser jag inget direkt samband med.

Om startmotorn däremot hade gått långsamt hade man kunnat misstänka att en cell i batteriet varit dålig.

På just det här forumet borde annars just Biltemas batterier vara populära om de nu är dåliga. Ett kännetecken för ett bra batteri är att det innehåller mycket bly och därmed är tungt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#8 Post by emm »

Om det skrek byt batteri borde du ju inte ens kunna starta bilen... Eller hur, testa som det skrevs ovan med halvljuset, låter som ett bra knep i mina ögon... Dessutom väldigt kostnadseffektivt.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#9 Post by [Bobo] »

Maxx wrote:Köp batteri på Biltema, art.nr. 80-2623, för 699 kr.
Billigast möjliga alltså?
Är det ingen skillnad i prestanda på olika fabrikat?
emm wrote:Om det skrek byt batteri borde du ju inte ens kunna starta bilen... Eller hur, testa som det skrevs ovan med halvljuset, låter som ett bra knep i mina ögon... Dessutom väldigt kostnadseffektivt.
Vet inte hur mycket marginal deras instrument lämnar, men med tanke på att elen är lite slö i övrigt så vill jag ha ett nytt batteri innan jag startar säsongen på riktigt.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#10 Post by Maxx »

[Bobo] wrote:
Maxx wrote:Köp batteri på Biltema, art.nr. 80-2623, för 699 kr.
Billigast möjliga alltså?
Är det ingen skillnad i prestanda på olika fabrikat?
Det är säkert skillnad, men frågan är om ett Tudor från Meca är dubbelt så bra för sina 1500 kr. Jag antar att det ska sitta i en sommarbil som inte kommer att startas i köldgrader eller i en bil med herrejössesstereo.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#11 Post by [Bobo] »

Maxx wrote:
[Bobo] wrote: Billigast möjliga alltså?
Är det ingen skillnad i prestanda på olika fabrikat?
Det är säkert skillnad, men frågan är om ett Tudor från Meca är dubbelt så bra för sina 1500 kr. Jag antar att det ska sitta i en sommarbil som inte kommer att startas i köldgrader eller i en bil med herrejössesstereo.
Orginal Blaupunkt utan slutsteg eller baslåda och bilen går bara på sommaren, så det behövs säkert inga extrema grejer.
Tänkte bara att man kanske skulle ha något värre än det billigaste i en "prestandabil", men som jag tidigare konstaterat, så vet jag inte ett skit om batterier... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#12 Post by Maxx »

[Bobo] wrote:Tänkte bara att man kanske skulle ha något värre än det billigaste i en "prestandabil", men som jag tidigare konstaterat, så vet jag inte ett skit om batterier... :?
Jag ska inte påstå att jag vet något om batterier heller men uppenbarligen går det att starta en 924/944/968 på ett Biltemabatteri och det verkar funka bra i övrigt. Om man sen kanske måste byta batteri dubbelt så ofta så kanske det är en fördel att köpa ett dubbelt så dyrt märkesbatteri. Man får avgöra det själv.

Att de på Porschecenter skrattar lite åt ett Biltemabatteri kanske inte är så konstigt då de flesta av deras kunder antagligen hellre skulle dö än att ertappas med lågprisprylar överhuvudtaget. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#13 Post by patand »

Biltema har bra batterier. Jag har köpt till alla porscharna (utom 968an), Audin, motorcykeln och gräsklippare där. Inget har strulat och Audins batteri har jag haft i 5-6 år nu.

Så jag rekommenderar köp på Biltema om man inte är "märkesfreak" eller måste ha något specialbatteri (t.ex till min cheva fanns inget som passade där). :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#14 Post by [Bobo] »

Då får det bli ett nytt Biltema batteri!
Tack för hjälpen! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#15 Post by QV_ »

Mattias 924 wrote:Jag kan inte tänka mig att PC har testat hur mycket ström batteriet kan lämna. Det kallas CCA "Cold Crank Amp" och en sådan mätare av vettig modell har jag bara sett en gång på en verkstad som var specialister på generatorer och startmotorer.
Jag har utrustning hemma för att mäta det interna motståndet i batterier.
Har förvisso inte använt det till ett bilbatteri (utan till radiostyrningscellerna) men det funderar upp till 12 volt har jag för mig.

Med det interna motståndet så kan man göra en teoretisk beräkning av startströmen, det instrumentet som Mekonomen använde vid min reklamation liknade mera en multimeter och med tanke på anslutningskllämmorna så vet jag inte med vilken precision den mäter.

Men en snabb tångamperemätare och en rejäl kortslutning är alltid manligt.

Två kopparbleck och en hammare som Jimms meckarhörna beskrev är en snabb kortslutningsutrustning...

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users