Högt CO 968
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Högt CO 968
Fick underkänt på besiktningen för högt CO-värde = 1.1, OK = <0.3
Även lambda-värdet var fel, 0.96, OK = 0.97 - 1.03
Mätningarna gjordes vid ca. 2500v/min.
Bilen går inte bra, den går ojämt på lägre varvtal, misständer?, luktar och röker.
Med plattan i mattan verkar den OK.
Inga felkoder i Motronicen.
Lambda-loopen fungerar.
Misstänkte hall-givaren då det är den enda jag meckat med. Om jag drar ut kontakten så får jag felkod 34 för hall-givaren. Märkligt nog så kan jag starta bilen och den går ungefär likadant utan givaren! Vilken funktion har den?
Nån som har några ideer?
Även lambda-värdet var fel, 0.96, OK = 0.97 - 1.03
Mätningarna gjordes vid ca. 2500v/min.
Bilen går inte bra, den går ojämt på lägre varvtal, misständer?, luktar och röker.
Med plattan i mattan verkar den OK.
Inga felkoder i Motronicen.
Lambda-loopen fungerar.
Misstänkte hall-givaren då det är den enda jag meckat med. Om jag drar ut kontakten så får jag felkod 34 för hall-givaren. Märkligt nog så kan jag starta bilen och den går ungefär likadant utan givaren! Vilken funktion har den?
Nån som har några ideer?
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Fick tips av en hjälpsam kille på Porsche i Eskilstuna att mäta upp tändkablarna, och i en kablarna var det mer eller mindre avbrott, de övriga mätte jag till ca. 1kOhm.
Nu tror jag inte att detta är huvudproblemet, då alla 4 tändstiften var svarta av sot.
Var får jag tag på en tändkabel? Såg att Biltema har kablar, kan jag använda en sån?
Gängan mot tändstiftshatten mätte jag till 3mm, biltemas verkar vara 4mm.
Nu tror jag inte att detta är huvudproblemet, då alla 4 tändstiften var svarta av sot.
Var får jag tag på en tändkabel? Såg att Biltema har kablar, kan jag använda en sån?
Gängan mot tändstiftshatten mätte jag till 3mm, biltemas verkar vara 4mm.
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Tändkabelproblemet var bara en ärgad anslutning.
Har bokat tid på Porsche i Eskilstuna, men det var lång väntetid, och körförbudet närmar sig.
Bor i Gästrikland, 20mil norr om Sthlm, finns det fler verkstäder i närheten med utrustning för att koppla upp sig mot styrboxen för att felsöka?
... eller kanske nån med en 968 som ställer upp på felsökning genom att skifta prylar?
Har bokat tid på Porsche i Eskilstuna, men det var lång väntetid, och körförbudet närmar sig.
Bor i Gästrikland, 20mil norr om Sthlm, finns det fler verkstäder i närheten med utrustning för att koppla upp sig mot styrboxen för att felsöka?
... eller kanske nån med en 968 som ställer upp på felsökning genom att skifta prylar?
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Såg nu att Jonas Larsson Falkenberg hade haft precis samma problem med sin snabba 968. Han har tydligen sålt bilen, och lämnat detta forum, nån som vet hur man får kontakt med honom?
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO 968
Det där kan nog vilken verkstad som helst lösa. Lite startgas för att hitta ev. vakuumläcka, en multimeter för att kolla upp givarna och kanske en tryckmätare för att kolla bränsletrycket så är nog det där snart löst. Var alla värden okay på tomgång?
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Det här med vakumläcka har jag naturligtvis kollat, men inte med startgas. Funderar på att montera bort insuget för bättre koll, och lättare kunna kolla tomgåmngsventilen, behöver jag en ny packning till insuget? Eller räcker det med packningsklister?944_Driver wrote:Det där kan nog vilken verkstad som helst lösa. Lite startgas för att hitta ev. vakuumläcka, en multimeter för att kolla upp givarna och kanske en tryckmätare för att kolla bränsletrycket så är nog det där snart löst. Var alla värden okay på tomgång?
Har kollat bränsletrycket, verkar OK.
Har mätt upp alla givarna enl. Workshop manual, OK.
Pratade med Jonas Larsson som beskrev samma problem, han lyckades inte hitta felet trots en felsökning hos Sanden.
forum/viewtopic.php?f=3&t=20090&p=20171 ... 68#p201717" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO 968
Då börjar det låta lite mera komplicerat när du redan kollat de enkla grejerna... Och om Sanden går bet lär inte Porsche heller göra det innan de bytt hela motorn
Det är inget skumt med den variabla kamaxeln som strular? Fel läge på den bör ju kunna ge lite märklig motorgång i vissa driftsfall.
// Magnus
Det är inget skumt med den variabla kamaxeln som strular? Fel läge på den bör ju kunna ge lite märklig motorgång i vissa driftsfall.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Lossade insuget igår, skruvarna mot toppen var dåligt dragna, är ganska säker på att det läckt in luft, men är ändå rätt säker på att detta inte mekats med sedan fabriken, brukar synas.Tror ändå inte detta lilla läkage har gjort nån skillnad. Ska montera tillbaka insuget med packningsklister på båda sidor.
Har inte funderat över variokammen. Bytte nyligen kamkedjan och monterade då bort variokamgrunkan, men vet inte hur jag kollar denna.
Hur fungerar variokammen på låga/höga varv? Kommer insugskammen tidigare eller senare på höga varv? Vad händer om jag drar ur kontakten?
Har inte funderat över variokammen. Bytte nyligen kamkedjan och monterade då bort variokamgrunkan, men vet inte hur jag kollar denna.
Hur fungerar variokammen på låga/höga varv? Kommer insugskammen tidigare eller senare på höga varv? Vad händer om jag drar ur kontakten?
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO 968
Kan inte 968:an kamstyrning men på bmw med första generationens Vanos är det bara två lägen, on/off, och den ställer om mellan cirka 1800 och 4200 varv eller något för att få lite mera ork i mellanregistret. Troligen styr porsche på liknande sätt även om den mekaniska lösningen ser helt annorlunda ut.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Har läst på lite om Variocam, och den verkar fungera likadant.
I opåverkat tillstånd, vid tomgång och höga varv, så är variokamenheten i sitt övre läge. Mellan ca. 1500-5500 v/min. så påverkas den elektriska ventilen i variokamenheten och denna sänks, insugskammen flyttas då ca. 15 grader tidigare. Detta ger ett ökat moment i varvtalsområdet.
I opåverkat tillstånd, vid tomgång och höga varv, så är variokamenheten i sitt övre läge. Mellan ca. 1500-5500 v/min. så påverkas den elektriska ventilen i variokamenheten och denna sänks, insugskammen flyttas då ca. 15 grader tidigare. Detta ger ett ökat moment i varvtalsområdet.
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Börjar bli kris, har fortfarande inte lyckats passera besiktningen.
På verkstaden sa de att det inte är något fel på bilen, de provkörde och sa att bilen dessutom går bra. Byte av tändkablar och katalysator borde lösa problemet med högt CO-värde.
Bilen går lite ojämnt på låga/mellan-varv. har tidigare trott att detta är problemet, men det verkar som att dessa motorer inte går bättre.
Bilen luktar och stiften är svarta, jag bad verkstaden titta på stiften, de tyckte de såg bra ut. Se bif. bild.
Jag bytte tändkablar och katalysator, ingen som helst skillnad vid ombesiktningen, OK värden vid tomgång, men högt CO vid 2500v/min.
Förra veckan bytte jag till en ny Bosch original-lambda med kontakt, bara att byta och plugga i. Hade tidigare en Innovate bredbandslambda, tänkte att den kanske inte är OK.
När jag sedan besiktigade så var alla värden sämre, nu även på tomgång. Kollade efter felkoder när jag kom hem, och mycket riktigt var det en felkod 23 för stoppad lambdareglering. Jag återställde felet och provkörde, felet kom inte tillbaka.
Idag kollade jag efter felkoder, och fel 23 var tillbaka, körde bana i helgen, bilen går som sagt bra. Återställde felet och provkörde, kollade igen, ingen felkod, åkte sedan och besiktigade, helt galna värden både på tomgång och 2500v/min., kollade efter felkod när jag kom hem, inget fel.
Blir vansinning på detta, vad gör jag?
På verkstaden sa de att det inte är något fel på bilen, de provkörde och sa att bilen dessutom går bra. Byte av tändkablar och katalysator borde lösa problemet med högt CO-värde.
Bilen går lite ojämnt på låga/mellan-varv. har tidigare trott att detta är problemet, men det verkar som att dessa motorer inte går bättre.
Bilen luktar och stiften är svarta, jag bad verkstaden titta på stiften, de tyckte de såg bra ut. Se bif. bild.
Jag bytte tändkablar och katalysator, ingen som helst skillnad vid ombesiktningen, OK värden vid tomgång, men högt CO vid 2500v/min.
Förra veckan bytte jag till en ny Bosch original-lambda med kontakt, bara att byta och plugga i. Hade tidigare en Innovate bredbandslambda, tänkte att den kanske inte är OK.
När jag sedan besiktigade så var alla värden sämre, nu även på tomgång. Kollade efter felkoder när jag kom hem, och mycket riktigt var det en felkod 23 för stoppad lambdareglering. Jag återställde felet och provkörde, felet kom inte tillbaka.
Idag kollade jag efter felkoder, och fel 23 var tillbaka, körde bana i helgen, bilen går som sagt bra. Återställde felet och provkörde, kollade igen, ingen felkod, åkte sedan och besiktigade, helt galna värden både på tomgång och 2500v/min., kollade efter felkod när jag kom hem, inget fel.
Blir vansinning på detta, vad gör jag?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Högt CO 968
Jag håller inte med verkstaden angående stiftet, det ser sotigt ut tycker jag.
Bilen får ju för mycket bränsle om det är sotigt, frågan är bara varför den får för mycket bränsle. Antar att du kollat så det inte läcker ut luft någonstans efter att luften mätts upp? Alla små slangar kring insuget kan ju släppa ut lite luft om det är spricka i dem.
Eller nu tänker jag kanske bakvänt, på en sugmotor borde det snarare läcka in luft än ut om det är trasiga slangar?!
Bilen får ju för mycket bränsle om det är sotigt, frågan är bara varför den får för mycket bränsle. Antar att du kollat så det inte läcker ut luft någonstans efter att luften mätts upp? Alla små slangar kring insuget kan ju släppa ut lite luft om det är spricka i dem.
Eller nu tänker jag kanske bakvänt, på en sugmotor borde det snarare läcka in luft än ut om det är trasiga slangar?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Alla har inte det härliga övertrycket i insuget.patand wrote:Eller nu tänker jag kanske bakvänt, på en sugmotor borde det snarare läcka in luft än ut om det är trasiga slangar?!
Kolla vakumläcka är det vanligaste tipset, men jag har också tolkat det så att en läcka på en sugmotor borde ge en mager drift.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Högt CO 968
Om det nu är som vi tror att den går fett så borde det hjälp att blanda i E85. Det kan ju iaf vara något att prova för att få den genom besiktningen. Kanske köra 50/50 med 98 oktan och E85?
Det är ju inte en slutlig lösning, men kanske en temporär iaf?
Det är ju inte en slutlig lösning, men kanske en temporär iaf?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Högt CO 968
Provade vid en besiktning att tanka ca. 1/3 E85, hjälpte inte.
Svårt att felsöka då en svart låda styr. Förstår nu de som byter system för att få grepp om motorstyrningen, men jag som kör helt original borde väl inte behöva göra detta.
Vad kan göra att motorn går fett?
- LMM, huvudparametern för att beräkna mängden bränsle. Mängden beräknas som luftmassan dividerat med
varvtalet från svänghjulsgivaren.
Antar att varvtalsgivaren är OK då den även styr tändningen, och den verkar OK.
Har ingen felkod från LMM. Har mät upp LMM enl. Workshop manual, helt OK, men mäter den rätt? Har
labbat lite med denna signal, och en förrändring på endast 10% gör att motorn inte ens går.
LMM är den jag misstänker mest.
- Bränsletryck, Motronicen förutsätter ett visst bränsletryck och kapacitet på insprutarna för att kunna ge
rätt mängd bränsle. Har mätt trycket enl. Workshop manual, OK men på övre gränsen. Vore intressant
att testa med en ställbar BTR, en sådan borde kunna kompensera för en felaktig LMM?
- Insprutarna, har jag testat att byta, ingen skillnad.
- Motortemperaturen, den blå givaren vid cylinder 1 mäter motorns temperatur.Innan motorn uppnått
arbetstemperatur ger Motronicen ett bränsletillskott som minskar med ökande temperatur.
Enl. Workshop manual går motorn alltid som om den är varm om kopplar ur denna givare.
- Lambdasonden, finjusterar bränslemängden som beräknats av LMM för att få lambda=1. Då jag hade
bredbandslambdan monterad kunde jag se att den reglerade.
Nu med en ny originallambda har det blivit nåt knas, ska kolla upp detta.
- Nåt mer?
Oj vad jag skriver, hoppas nån orkar läsa och skjuter ner ev. fel.
Svårt att felsöka då en svart låda styr. Förstår nu de som byter system för att få grepp om motorstyrningen, men jag som kör helt original borde väl inte behöva göra detta.
Vad kan göra att motorn går fett?
- LMM, huvudparametern för att beräkna mängden bränsle. Mängden beräknas som luftmassan dividerat med
varvtalet från svänghjulsgivaren.
Antar att varvtalsgivaren är OK då den även styr tändningen, och den verkar OK.
Har ingen felkod från LMM. Har mät upp LMM enl. Workshop manual, helt OK, men mäter den rätt? Har
labbat lite med denna signal, och en förrändring på endast 10% gör att motorn inte ens går.
LMM är den jag misstänker mest.
- Bränsletryck, Motronicen förutsätter ett visst bränsletryck och kapacitet på insprutarna för att kunna ge
rätt mängd bränsle. Har mätt trycket enl. Workshop manual, OK men på övre gränsen. Vore intressant
att testa med en ställbar BTR, en sådan borde kunna kompensera för en felaktig LMM?
- Insprutarna, har jag testat att byta, ingen skillnad.
- Motortemperaturen, den blå givaren vid cylinder 1 mäter motorns temperatur.Innan motorn uppnått
arbetstemperatur ger Motronicen ett bränsletillskott som minskar med ökande temperatur.
Enl. Workshop manual går motorn alltid som om den är varm om kopplar ur denna givare.
- Lambdasonden, finjusterar bränslemängden som beräknats av LMM för att få lambda=1. Då jag hade
bredbandslambdan monterad kunde jag se att den reglerade.
Nu med en ny originallambda har det blivit nåt knas, ska kolla upp detta.
- Nåt mer?
Oj vad jag skriver, hoppas nån orkar läsa och skjuter ner ev. fel.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]