944 -85a Skabbgalten.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

944 -85a Skabbgalten.

#1 Post by belsebubbe »

Jag har redan en tråd för ett annat projekt här på forumet, då med en 944 Turbo-87 som jag transplanterar en Volvo "rödfyra" med turbo i.

Det projektet har pågått några år och börjar väl komma hyfsat i ordning men jag började få lite längtan efter att gasa 944 igen så därför spontanköpte jag en vit sursugis häromdagen. Bilen är en 85a som har sett sina bästa dagar men den är skattad och besiktad, har delvis renoverad motor och går ganska bra.

Bilder kommer.

Tanken med bilen är bara att ha något att åka i samtidigt som jag ska försöka återställa en del av dess forna funktion och körglädje, det ska alltså inte byggas om och "förbättras" en massa... :roll:

Det första jag gjorde var att fixa tillbaka känslan i växelspaken som var väldigt sliten och glapp, så pass att backen knappt gick att få i.. Det jag gjorde var att slipa bort den gamla axeltappen ur spaken och ersätta den med en M10-bult (som jag svetsade fast) och en låsmutter, det blev som nytt!

Lite andra saker som bör fixas:

Targaluckan. Motorn låter men det händer inget. I bakre högra hörnet av luckan är även styrningen/fästet i luckan trasigt så det går att trycka upp luckan inifrån. Kanske åker på att byta listen också om det ska bli bra..

Kupéfläkten. Fläkten funkar bara i en hastighet, jag vet inte om det är reglaget eller fläkten som är problemet.

Vindrutetorkarna. Intervallen funkar inte.

Blinkersen går inte tillbaka.

Krockskada. Vänstra framskärmen har fått sig en tryckare framme vid kofångaren, jag vet inte om jag ska försöka få tag på en bättre skärm eller försöka fixa den som sitter där. (bild kommer)

Jag tar gärna emot tips angående luckan, fläkten och torkarna..
Last edited by belsebubbe on 2015-12-09 18:55:46, edited 9 times in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#2 Post by Erol »

belsebubbe wrote:trycka upp luckan inifrån. Kanske åker på att byta listen också om det ska bli bra..

Kupéfläkten. Fläkten funkar bara i en hastighet, jag vet inte om det är reglaget eller fläkten som är problemet.

Vindrutetorkarna. Intervallen funkar inte.

Blinkersen går inte tillbaka.
Kupéfläkten - Skulle spontant säga reglage/motstånd.

Vindrutetorkarna - Har för mig att du har ett relä som sköter intervallen som kan strula.

Blinkersåtergång - Sitter det originalratt i bilen? Om inte kan du ha en felaktigt nav.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#3 Post by belsebubbe »

Hej Erol och tack för din input.

Reglaget till fläkten känns lite saggigt och diffust när man vrider på det så det skulle mycket väl kunna vara det. Jag har provat att vicka och dra/trycka på det i andra lägen utan resultat. Har Utzon nya tro?

Ska kolla om jag hittar nåt relä till intervallen, det låter ju ganska troligt att det kan vara nåt sånt.
För övrigt tycker jag att torkarna verkar gå trögt eller iaf långsamt i allmänhet, är det vanligt?

Det är inte originalratt i bilen tyvärr utan nån ful gammal Nardihistoria men blinkersen går tillbaka från ena hållet ibland så jag skulle tro att det HAR fungerat en gång i tiden. Jag ska skruva loss ratten och kolla läget i helgen tror jag.
Last edited by belsebubbe on 2012-01-13 17:53:44, edited 1 time in total.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#4 Post by bergodalvana »

Ge nu inte upp "volvo-projektet"... grymt intressant.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#5 Post by belsebubbe »

bergodalvana wrote:Ge nu inte upp "volvo-projektet"... grymt intressant.

Jag lovar.. :)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#6 Post by belsebubbe »

Sådärja, då var ett intervallrelä, en kupéfläktsbrytare, en styrning för takluckan och lite annat smått och gott beställt från Utzon, vi får se om det är vad som behövs. Jag är lite osäker på om den styrning till takluckan jag beställt är densamma som den som är trasig men det lär väl märkas, den kostade bara 179kr..

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#7 Post by Erol »

belsebubbe wrote:Reglaget till fläkten känns lite saggigt och diffust när man vrider på det så det skulle mycket väl kunna vara det. Jag har provat att vicka och dra/trycka på det i andra lägen utan resultat. Har Utzon nya tro.
Oftast tror jag att det är motstånden som styr fläkthastigheten som ger upp,
har för mig att de sitter på torpeden, sök här på forumet, någon har bytt dessa
och gjort en bra beskrivning på hur det gick till.

"Edit"
Läs följande tråd: forum/viewtopic.php?t=7727" onclick="window.open(this.href);return false;



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#8 Post by belsebubbe »

Tack igen Erol, jag ska kolla på det imorgon..

Jag kollade förresten bakom ratten idag och upptäckte att anledningen till att blinkersen inte gick tillbaka som den skulle var att rattnavet var felmonterat, bara jag vred det rätt så funkade det korrekt igen! :#944burn:
Last edited by belsebubbe on 2012-01-15 08:34:11, edited 1 time in total.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#9 Post by belsebubbe »

P2 010.jpg
Såhär ser skabbgalten ut.
P2 011.jpg
..och såhär ser krockskadan ut..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#10 Post by belsebubbe »

Jag skruvade isär hela takluckemekanismen idag också och där finns definitivt lite att göra...

För det första så är ju en styrning som sitter på luckan trasig, förhoppningsvis så är det den jag beställt från Utzon men jag vet inte säkert..
P2 008.jpg
för det andra så var vajern till högra sidan trasig..
P2 006.jpg
och för det tredje så tror jag att nåt är trasigt och saknas på den här bilden, det ser iaf så ut. Det är ju meningen att den större plastbiten ska följa med vajern och glida i en aluminiumskena och aktivera ett par ändlägesbrytare i olika lägen men det funkar ju inte som det ska nu..
P2 007.jpg



Är det möjligtvis nån av er som har dessa delar att sälja till mig?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#11 Post by belsebubbe »

En liten sak till som ska åtgärdas, man hittar mer och mer när man rotar..
P2 001.jpg
Det är till dörrstoppet alltså, fästet som sitter i karossen på förarsidan.

Utzon verkar inte ha den. Är det nån som kan tipsa om ifall det kanske är samma på nån gammal Audi så man kan hämta en på skroten eller möjligtvis har en att sälja för en vettig peng så är jag tacksam..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#12 Post by belsebubbe »

I tisdags när jag skulle ta Skabbis till jobbet så började det skrika i generatorremmen. Jag hade inte den minsta lust att skruva med det då så jag lät bilen stå till igår då jag öppnade motorhuven för att spänna remmen.
Problemet visade sig vara lite större, det visade sig att anledningen till att remmen blivit slapp var att båda de övre skruvarna som håller AC-kompressorn hade gått rakt av! Den ena syntes att den varit av ett tag och den andra hade ett färskt brott.

Eftersom skruvarna är godsgängade i kompressorn så hade jag inget annat val än att skruva bort den, vilket retade mig lite då ACn har fungerat alldeles utmärkt, men inte nog med det, jag var förstås tvungen att tappa den i golvet också så jag pajade en av anslutningarna på den! :evil:

Jag lyckades få bort bultstumparna som satt kvar i gängorna och nu är allt ihopskruvat igen, med trasig AC-kompressor dock......

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#13 Post by belsebubbe »

Smådelar till P2 004.jpg
Nu har jag köpt lite smått och gott från Utzon till Skabbgalten. Bilen funkar ju bra så det är inga stora viktiga delar men det är vissa smådelar som kan förhöja känslan och bruksvärdet i bilen......nu hoppas jag bara att jag köpt rätt prylar.. :roll:

Delarna på bilden är enligt nedan.

* En plastbit som ska sitta monterad på targaluckan. När jag beställde den var jag tveksam till att det var rätt pryl jag beställde eftersom det inte fanns nån bild på den men det ser rätt ut! Jag letar även efter vajrar till mekanismen, nytt blir för dyrt tycker jag.

* En ny brytare till Kupéfläkten. Det finns bara ett läge på fläkthastigheten idag ochtroligtvis beror det inte på brytaren men den som sitter där känns verkligen inget vidare när man vrider på den så jag börjar med att byta den..

* Två nya dörrbrytare. Den ena ska sitta på förardörren och den andra ska sitta på handbromsen. Att inte varningslampan för handbromsen funkar kan ju ses som en skitsak men kostar det bara några tior att få den att lira igen så.....

* En ny tätning kring låset vid bakluckan. Också en väldigt billig pryl som det inte finns någon anledning att strunta i. Det fanns ingen på bilen vid inköp.

* Nytt intervallrelä till vindrutetorkarna. Det var den enskilt dyraste prylen i den här beställningen och tyvärr är jag inte helt säker på att den löser mitt problem....eller i bästa fall kanske den iaf löser en del av problemet. Idag funkar inte intervallen alls men precis som med kupéfläkten så verkar det bara finnas en hastighet på torkarna och den hastigheten känns väldigt låg, det är troligtvis nåt mer problem.

Jag kör ju med bilen till och från jobbet om dagarna nu och varje dag förundras jag över vilken skillnad det blir på den när den blir varm. Vid kallstart känns den som en gammal välmanglad folkracebil, allt skakar och vibrerar, växlarna är svåra att få i, bilen känns allmänt racklig och resonansljudet från avgassystemet gör att man funderar på om det mynnar ut inne i kupén!! Men när bilen väl har blivit varm så får man en helt annan känsla i den. De flesta vibrationerna är borta, växellådan funkar fint och motorljudet är inte alls lika påträngande. Då är bilen helt plötsligt en fantastisk vinterbil som inspirerar till vida kurvtagningar och dylikt :twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#14 Post by belsebubbe »

Nu har jag monterat alla smådelar jag fick hem och de flesta problem jag ville lösa löste jag faktiskt!

Kupéfläkten funkar som den ska nu, det var som tur var brytaren som var problemet! Fläkten fick ett steg till på varvtalet med den nya brytaren men det gör ju inget :) Förut var det tre lägen plus avstängd, nu är det fyra lägen plus avstängd.

Varningslampan för handbromsen funkar också nu.

Tyvärr verkar det som att den dyraste delen, reläet till intervalltorkarna, inte var vad jag behövde, det funkar fortfarande inte som det ska, det blev ingen skillnad alls.
Vindrutetorkarna går väldigt långsamt på både hög och låg hastighet och på intervalläget funkar de inte alls. De går tillbaka som de ska på hög och låg-lägena och när jag använder vindrutespolaren så går de ett par slag för att sedan gå tillbaka i parkeringsläge. MEN om jag har spaken i intervalläget och trycker på spolaren så spolar det och torkarna börjar gå men så fort jag släpper spaken så stannar de, precis som att torkarmotorn inte får någon spänning alls i det läget, när jag då petar upp spaken till hög eller låg-läget så går de dock tillbaka enligt plan igen.

Jag ska ta isär torkarlänkaget och smörja upp det någon dag för att se om de går fortare efter det men det känns inte som att det skulle vara det som är problemet.. Tips någon??

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#15 Post by belsebubbe »

Skabbgalten har inte rullat så mycket i sommar, det finns mycket annat att göra, renovera bland annat. Tjejen borde fött vårt första barn i förrgår också så vilken dag som helst kommer jag inte ha en sekund över för att fundera över bilprojekt :)

Lite har den rullat dock, så mycket att jag har insett att det är lite fler "småsaker" som måste åtgärdas.

Bland annat så har jag förstått att motorkuddarna måste bytas, det vibrerar mycket i bilen på tomgång, huv och lysen skramlar :)

Vindrutetorkarna funkar fortfarande inte som de ska, de går bara i en hastighet och den går väldigt sakta och intervallen funkar inte alls trots nytt intervallrelä.

Värmereglaget går så trögt så det är svårt att stänga av värmen ordentligt, det måste jag ta isär och smörja upp, kanske åker jag på att byta ventilen, vi får se.

Targaluckan sitter fast med silvertejp för att inte flyga iväg men förhoppningsvis har jag fått tag på de vajrar som är trasiga så jag kan få igång mekanismen igen, silvertejpen ser ju inget kul ut liksom..

Bilen kommer aldrig bli i toppskick men om man fixar en massa såna här saker så blir det nog en trevlig bil att pendla till jobbet i.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users