Var montera brandsläckare?
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2012-02-04 11:22:15
- Bilmodell: Porsche 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Var montera brandsläckare?
Undrar var man ska montera brandsläckaren på både enklaste och säkraste stället?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Jag har min på kardantunneln på passagerarsidan bakom stolen. Inga problem med att nå den. Men ska nog ta o sätta in en till frqmför förarstolen, den är ju inte ivägen direkt då. Alla borde ha minst en 2kg pulver släckare. Vad är era tips med fastsättning, de medföljande brukar ju inte vara godkända inom ban-världen, vad har de föe fästen?
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Pulver är effektivt men man blir aldrig av med det sen. Med tanke på efterföljande sanering hade hellre satsat på en något större skum om det är en entusiastbil som bara används när det är plusgrader ute.
Efter en oljebrand på Mantorp så monterade jag i ett fast AFFF system med tre dysor, en vid tanken, en i kupen och en i motorrummet. Var varken direkt dyrt eller svårt.
Nån som har en aning om hur ett sånt system mår idag efter att ha varit monterat 5-6 år utan omfyllning eller kontroll och alltid vinterförvarat i bilen i minusgrader?
Ett sånt här har jag: http://www.motorsportshop.nu/epages/mot ... 0146MS4011" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter en oljebrand på Mantorp så monterade jag i ett fast AFFF system med tre dysor, en vid tanken, en i kupen och en i motorrummet. Var varken direkt dyrt eller svårt.
Nån som har en aning om hur ett sånt system mår idag efter att ha varit monterat 5-6 år utan omfyllning eller kontroll och alltid vinterförvarat i bilen i minusgrader?
Ett sånt här har jag: http://www.motorsportshop.nu/epages/mot ... 0146MS4011" onclick="window.open(this.href);return false;
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
De står väll på släckaren när den skall besiktigas? Jag skulle nog lämna in den för kontroll, den sitter ju där av en anledning tråkigt om den inte fungerar om den skulle behövasFSN wrote:Pulver är effektivt men man blir aldrig av med det sen. Med tanke på efterföljande sanering hade hellre satsat på en något större skum om det är en entusiastbil som bara används när det är plusgrader ute.
Efter en oljebrand på Mantorp så monterade jag i ett fast AFFF system med tre dysor, en vid tanken, en i kupen och en i motorrummet. Var varken direkt dyrt eller svårt.
Nån som har en aning om hur ett sånt system mår idag efter att ha varit monterat 5-6 år utan omfyllning eller kontroll och alltid vinterförvarat i bilen i minusgrader?
Ett sånt här har jag: http://www.motorsportshop.nu/epages/mot ... 0146MS4011" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kör också med ett fast brandsläckningssystem med någon slags vatten baserad blandning vilket är bra om man vill sanera bilen efteråt om de skulle villa sig illa.. Märket är Fogmaker, samma system som används i de flesta bussar och entrepenadmaskiner.. har tre munstycken i motorrummet och två i kupén , funderar på att även montera något vid tanken.
http://www.fogmaker.se/1.0.2.0/67/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2012-02-04 11:22:15
- Bilmodell: Porsche 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Tack för tipsen.
Sven-Olov
Sven-Olov

-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Funderade på om man skulle ta o montera en vanlig brandsläckare i kupén. Till den fäster man en slang som går till motorutrymmet. Sen fördelar man upp allt medel via olika tjocka rör ute i motorrummet? Nu tar jag bara alla siffror hux flux, men typ om det är en 10mm slang som går från släckaren så tar man och delar upp den via rör till te.x 5stycken 2mm rör som sedan sätts ut på 5 olika ställen Tex oljekylare, oljefilter, bränslefördelare, ovan och nån bakom? Då kan man börja släcka innan man hunnit stanna, innan man hunnit hunnit "pop da hood". Innan man.. etc. Bara en tanka. Inga större kostnader heller.
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Med så smala rör så blir tryckfallet extremt beroende på längd och böjar. Bättre att gå med grövre rör och avsluta med en dysa med mindre hål.Harpin wrote:Funderade på om man skulle ta o montera en vanlig brandsläckare i kupén. Till den fäster man en slang som går till motorutrymmet. Sen fördelar man upp allt medel via olika tjocka rör ute i motorrummet? Nu tar jag bara alla siffror hux flux, men typ om det är en 10mm slang som går från släckaren så tar man och delar upp den via rör till te.x 5stycken 2mm rör som sedan sätts ut på 5 olika ställen Tex oljekylare, oljefilter, bränslefördelare, ovan och nån bakom? Då kan man börja släcka innan man hunnit stanna, innan man hunnit hunnit "pop da hood". Innan man.. etc. Bara en tanka. Inga större kostnader heller.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Vad kan lämpliga ställen vara? Oljefiltret, bränslefördelaren/slangarna till spridarna, ovanpå (insuget), mellan motor och torped vägg,FSN wrote:Med så smala rör så blir tryckfallet extremt beroende på längd och böjar. Bättre att gå med grövre rör och avsluta med en dysa med mindre hål.Harpin wrote:Funderade på om man skulle ta o montera en vanlig brandsläckare i kupén. Till den fäster man en slang som går till motorutrymmet. Sen fördelar man upp allt medel via olika tjocka rör ute i motorrummet? Nu tar jag bara alla siffror hux flux, men typ om det är en 10mm slang som går från släckaren så tar man och delar upp den via rör till te.x 5stycken 2mm rör som sedan sätts ut på 5 olika ställen Tex oljekylare, oljefilter, bränslefördelare, ovan och nån bakom? Då kan man börja släcka innan man hunnit stanna, innan man hunnit hunnit "pop da hood". Innan man.. etc. Bara en tanka. Inga större kostnader heller.
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Jag inbillar mig att det blir ganska mycket skum av det och att huven hållar nere skummet så jag har bara en dysa högt monterad framför ventinsuget riktad mot fuelrailen. Räknar med att den fyller motorrummet ganska kvick men det kanske är helt fel? 8mm rör tror jag det var till mitt system, aluminium eller stål.Harpin wrote:Vad kan lämpliga ställen vara? Oljefiltret, bränslefördelaren/slangarna till spridarna, ovanpå (insuget), mellan motor och torped vägg,FSN wrote: Med så smala rör så blir tryckfallet extremt beroende på längd och böjar. Bättre att gå med grövre rör och avsluta med en dysa med mindre hål.
Såg nånstans att Fogmaker system vanligtvis har 4 dysor i motorrummet??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Du har nog en del rätt med att man inte behöver så många ställen den sprutar på. Denna film visarrätt bra hur mycket och hur länge en 6kilos räcker. Det blir en hel del, och pulvret kan inte heller komma så långt, kommer det ut någon stans så är det ju nertill. Så kanske två utsläpp högt upp på vardera sida om motorn? Tror att jag kör med en 2kg (har en utan slang, så den tar jag o fixar till detta, sen ska jag köpa minst en till med slang, då kan man ju släcka mer om man känner för det. Eller så skiter man i släcksystem och hoppas på ingen brand, men väl förberedd med släckare..
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
[/quote][/quote]FSN wrote:
Såg nånstans att Fogmaker system vanligtvis har 4 dysor i motorrummet??
Kör 4 st dysor i motorrummet med mitt fogmakersystem kan tänka mig att om man kör med skumma så kanske det inte behöver vara lika många då skummet blir liggandes i motorrummet på ett annat vis än vatten.
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Vart sjutton kan man hitta en 2kilos skumsläckare, helst med slang?
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Var montera brandsläckare?
Harpin wrote:Vart sjutton kan man hitta en 2kilos skumsläckare, helst med slang?
Rallyimport säljer OMP.
http://rallyimport.jetshop.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorsportshop säljer Sparco
http://www.motorsportshop.nu/epages/mot ... ningsystem" onclick="window.open(this.href);return false;
Liknande prisbild så märket är en smaksak, inte helt omöjligt att det är brandade produkter från samma tillverkare. Verkar vara 2,4 liter som gäller och finns i aluminium för den som inte tar beach 2012 på allvar....
Går nog att hitta skumsläckare hos alla som säljer bilsportprylar. Alla verkar vara utan slang.
Jag kollade upp frysning av AFFF, skall fungera fint i bilen året runt. Frysskyddad till -30 grader.
Här finns en 2 liters skum i paket med brandfilt, antar att den har slang..
http://www.eldochvatten.com/brand-saker ... dslackare/" onclick="window.open(this.href);return false;
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users