944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

944 S2 1991 | Såld

#1 Post by Lilja »

Hoj, tänkte lägga upp en tråd på min nyinköpta brukis. Har sedan innan en 86'a turbo som jag kör bana med, dock ingen tråd på den än men eftersom jag hela tiden har frågor så kan jag lika gärna lägga upp en tråd!

Iallafall! Bilen köptes från Ucars i Eslöv för typ drygt en månad sen tror jag. Kan väl direkt säga att de inte direkt va de bästa köpet jag någonsin gjort, kanske inte sämsta heller men jag betalde med tanke på hur mycket fel där va på bilen lite för mycket. Men men vad är pengar :mrgreen:

Som det ser ut nu iallafall så det som behöver fixas är följande

* Reda ut varför det skakar så in i h*lvete i ratten i hastigheter runt 100-120 km/h
* Fixa växelspaksdamasken
* Rekonda ordentligt invändigt
* Fixa takluckan
* Fixa ACn (byggas om till R134a)
* Byta stereon till en annan jag har liggande

Har tyvärr ingen bra kamera så så fort jag får tag på det så ska jag lägga upp bilder, dvs också när det inte spöregnar.

Ut över det så förslag till varför det skakar i ratten så in i mottages gärna. Det skakade nämligen ordentligt i ratten redan när jag körde hem bilen, men däcken var ganska slitna så jag tänkte att bytar vi däcken och balanserar så slutar det väl sen. Det gjorde det dock inte. Däcken kommer från min turbo och var begagnade, men de skakade inte på den så de kan inte vara däcken.
När jag bytte däcken så var det ganska mycket glapp i hjullagrena, men jag spännde till dom lite så slutade det glappa, något annat glapp kan jag inte känna någonstans. Dock hjälpte det inte heller.
Kan även påpeka att däcken vi bytade var inte direkt snedslitna så tror knappast det är något fel på hjulinställningen heller.
Bromsarna tror jag knappast det är heller då det inte direkt skakar i ratten när man bromsar, vilket det borde göra om skivorna var sneda.

Det konstiga är att det har nästan försvunnit av sig själv stundtals, för några dagar sen skapade det nästan inte alls. Sen idag när jag körde hem från jobb så började det skaka ordentligt i ratten vid runt 80 km/h eller så sen skakade det ordentligt hela vägen hem i hastigheter runt 110 km/h.
Kan även tillägga att det ibland när man t.ex. gör en omkörning på motorvägen eller så känns de som bilen svajar till, nästan som en mini vattenplaning med framhjulen eller så även fast vägen är torr, vet inte om det har med det att göra men kan vara värt att tillägga. Kan också tillägga att det sitter 993 Cup 3or på den med spacerplattor
Hade varit tacksam om någon hade förslag då det börjar driva mig till vansinne, får väl snart carpaltunnelsyndrom av att köra :mrgreen:
Last edited by Lilja on 2013-07-08 13:09:20, edited 3 times in total.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#2 Post by emm »

Har du lyft bilen och kollat grejerna?

Det absolut enklaste är ju faktiskt att boka en tid hos firman du köpte bilen av och tala med dom...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#3 Post by Lilja »

Bara med domkraft.

För det första så visste jag om att den skakade redan innan jag köpte den så tror inte jag har så mycket att komma med där. Sen har dom ingen verkstad heller så dom kan nog inte göra så mycket åt det heller.

Ska ta in den efter jobb igen imorgon och kolla över allt igen ordentligt med spett. Prova bromsa några gånger ordentligt hårt också och känna efter om det vibrerar mer vid hård inbromsning.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#4 Post by Erol »

Efter som du köpt bilen på firma, så skulle du kosta på
dig en besiktning, får du nerslag på något så får bilfirman
stå för detta.

Misstänker att du har en eller två kassa spindelleder, då
brukar det skaka mellan 70-120 km/h. Tyvärr är det inte
alltid som besiktningen upptäcker detta. Jag hade en S2:a
tidigare som var nybesiktad, men när jag lämnade in den
på hjulinställning fick jag avslag på dåliga spindelleder.

Bytte dessa och vart av med vibrationerna och kunde där
efter göra en ordentlig hjulinställning.


/ Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#5 Post by Bubby »

Bussningarna till länkarmarna ska nog kolla noggrant.. kakn bli konstiga självsvängningar i dom i just dom hastigheterna när dom är dåliga.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#6 Post by emm »

Lilja wrote:Sen har dom ingen verkstad heller så dom kan nog inte göra så mycket åt det heller.

perfekt, då ska jag stänga min verkstad, då slipper jag garantiåtagande, tack för tipset!
:wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#7 Post by Lilja »

emm wrote:
Lilja wrote:Sen har dom ingen verkstad heller så dom kan nog inte göra så mycket åt det heller.

perfekt, då ska jag stänga min verkstad, då slipper jag garantiåtagande, tack för tipset!
:wink:
Jag blev väl informerad om att det inte var någon garanti på en så gammal bil när jag köpte den, så varför skulle det vara garanti? Dessutom visste jag redan innan jag köpte den att den vibrerade i ratten, trodde dock ganska dumdristigt att det var pga däcken.

Jag krävde faktiskt att bilen skulle vara besiktigad när jag köpte den, och det enda avslaget den fick var däcken. Bra att veta på drivaxel damaskerna men dom har jag bytat.

Ska jobba på lördag dock så ska ta in den och spetta ordentligt överallt i bussningar och leder och verkligen känna, kunde dock inte känna något med händerna när jag rickade upp och ner på hjulet sist. Förutom glapp i hjullagrena men det spände jag till.

Märkte faktiskt idag när jag kom hem att på höger sida så har klossen inte tagit på hela skivan på utsidan. Är liksom en rostkant längst ut ca 1,5 cm eller så. När jag köpte den satt en kloss fast i oket så fick slipa till den lite för den skulle löpa lätt. Vet inte om det kan ha med det att göra.

Nåja ja återkommer med resultat efter att ha kollat över framvagnen ordentligt!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#8 Post by emm »

Lilja wrote:
emm wrote:
perfekt, då ska jag stänga min verkstad, då slipper jag garantiåtagande, tack för tipset!
:wink:
Jag blev väl informerad om att det inte var någon garanti på en så gammal bil när jag köpte den, så varför skulle det vara garanti? Dessutom visste jag redan innan jag köpte den att den vibrerade i ratten, trodde dock ganska dumdristigt att det var pga däcken.

Jag krävde faktiskt att bilen skulle vara besiktigad när jag köpte den, och det enda avslaget den fick var däcken. Bra att veta på drivaxel damaskerna men dom har jag bytat.

Ska jobba på lördag dock så ska ta in den och spetta ordentligt överallt i bussningar och leder och verkligen känna, kunde dock inte känna något med händerna när jag rickade upp och ner på hjulet sist. Förutom glapp i hjullagrena men det spände jag till.

Märkte faktiskt idag när jag kom hem att på höger sida så har klossen inte tagit på hela skivan på utsidan. Är liksom en rostkant längst ut ca 1,5 cm eller så. När jag köpte den satt en kloss fast i oket så fick slipa till den lite för den skulle löpa lätt. Vet inte om det kan ha med det att göra.

Nåja ja återkommer med resultat efter att ha kollat över framvagnen ordentligt!
Det är klart att du har garanti, du har ju köpt bilen på en bilfirma, därmed gäller konsumentköplagen. Jag skrev inte ovanstående för att vara kaxig eller besserwisser.

Om en bil kostar mindre än 15 000: - på firma så är det helt andra regler.

Man att säga att bilen är för gammal för att lämna garanti fungerar inte. Det är bara en vals för att du inte ska komma tillbaka och gnälla, och det spelar absolut ingen roll om säljaren har verkstad eller inte, då får man lämna ut jobbet till en verkstad, och det är säljande företaget som bestämmer vilken verkstad som ska göra jobbet, inte du.

I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till med bilen och mycket glädje!
:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#9 Post by Erol »

Som Micke säger, du har rätt att reklamera när du köper via firma.
MRF wrote:5. Säljföretagets åtagande
Om ett fel har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig säljföretaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av säljföretaget. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat säljföretaget om felet.
Saxat från MRF´s hemsida: http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#10 Post by emm »

Erol wrote:Som Micke säger, du har rätt att reklamera när du köper via firma.
MRF wrote:5. Säljföretagets åtagande
Om ett fel har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig säljföretaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av säljföretaget. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat säljföretaget om felet.
Saxat från MRF´s hemsida: http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh Erol
Fast detta gäller om säljande företaget är anslutet till MRF, det vet jag inte om så är fallet här, men om det skulle vara så, då är minimum garantin tre månader / 300 mil trafiksäkerhetsgaranti, vilket i korta drag är saker som besiktningen klankar ner på.

Oavsett vad, gäller konsumentköpslagen.

Nu tänker jag inte älta detta något mer, som sagt, njut av bilen!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#11 Post by Lilja »

Jo visst men gäller det även ett fel som jag var medveten om existerade redan när jag köpte den?
Dock var det synd att jag inte visste det innan för jag hade kunnat ta drivaxlarna på det, men men var inte så mycket pengar ändåså och jag gör det hellre själv.

Sen vet jag inte om det spelar någon roll i detta fallet, men Ucars säljer ofta inte sina egna bilar. Dvs de säljer bilar för kunds räkningar. Denna bilen t.ex. var en inbytes bil från Autoropa.

Man lär väl så länge man lever iallafall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#12 Post by patand »

Lilja wrote:Jo visst men gäller det även ett fel som jag var medveten om existerade redan när jag köpte den?
Konsumentköplagen vid köp av bil från ett företag gäller alla fel som du upptäcker inom 6 månader efter köpet och som säljaren inte kan bevisa att det INTE fanns där innan du köpte bilen.
Konsumentverket wrote:Sexmånadersregeln

Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös, felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet eller om felet är oförenligt med varans eller felets art. Det senare gäller till exempel om det är uppenbart att du inte skulle kunna ha kört iväg med bilen om felet funnits vid leveranstillfället eller där hållbarhetstiden för vissa slitagedelar gått ut.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna göra sannolikt att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... ter-kopet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#13 Post by Lilja »

Precis, drivaxlarna och däcken hade jag kunnat säga till om ifall jag visste om det här innan men nu är det försent.
De felen jag nu har är vibrerandet i ratten som jag ska kolla på imorgon, tackluckan och ACn. De felen visste jag om innan.
Tackluckan är dessutom helt meningslöst att gnälla om eftersom de bara är ett drev som hoppat av.

Det finns en liten gräns där man själv ställer sig frågan om det är värt besväret bara för att spara några kronor. Så snål är jag inte samt att jag hellre gör jobbet själv än låter någon nisse mekaniker fixa det till mig så jag sen får göra om det några månader senare ändå. (litar inte på andra mekaniker :mrgreen: )

I vilket fall fick jag bonus denna veckan, och en rejäl sådan. Blir en del extra pengar till påffen! Ska nog köpa ny växelspak och damask tror jag, den gamla är rätt sliten och tejpad :P
En annan grej jag varit intresserad av är sånna kromringar runt instrumenten. Har det på Turbon men vet inte riktigt var man köper det ifrån, riktigt snyggt blir det iallafall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#14 Post by Erol »

Kromringar och växelspaksdamask köper du fördelaktigen på Ebay.



/ Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#15 Post by Ratatosk »

Absolut! Ebay is the grej... :D

Jag har köpt både växespaksdamask och kromringar härifrån, bifogar länkarna nedan. Damasken är riktigt snygg och passformen perfekt, halvjobbig att montera bara men det kommer av den goda passformen. Den skall vara tight över "knoppen". Jag fick använda tålamod, matolja (lite), svordomar (mycket) och flådda fingertoppar för att få dit den. Kromringarna hade inte hundra passform och det gick inte att montera dom som det var tänkt så dom limmades fast istället. Nu ser det hur bra ut som helst...

http://www.ebay.com/itm/PORSCHE-924-944 ... es&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/PORSCHE-944-968 ... 439df86984" onclick="window.open(this.href);return false;
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: TomasJ