laakso wrote:Hur gjorde du då?
Behöver byta alla lampor själv. Inte behöver man lossa ratten?
Mittkonsollen lossar man med de två skruvarna i överkant, på framsidan ovanför mätarna.
Plocka bort reglagen till fläkt/värme och lossa den lilla skruven på undersidan av "fläktpanelen".
Därefter drar du den lilla panelen neråt för att separera den från den övre delen, med cig-tändare och mätare.
Dra sedan hela panelen mot dig/uppåt och sedan nedåt/mot dig, så glider hela paketet ut.
Det kan sitta små hakar i underkant på frontpanelen, tryck dom innåt/uppåt i så fall..
Lamporna är därefter enkla att byta bakifrån.
Vissa kan du behöva dra ut med en tång...
Mätarhuset lossas med de två skuvarna som sitter ovanför varvräknaren och värme/soppa mätaren.
Problemet kommer när man ska dra huset mot sig, det tar emot vid rattnavet.

Lossa tutan genom att ta tag på vardera sida om den och bänd lite lätt mot dig samtidigt som du viker den nedåt en aning, så har jag gjort, och min tuta är fortfarande hel...
Därefter lossar du på ratten,
plocka bort kåpan som sitter över tändningslåset,
skruvar bort navet (tre skruvar),
kopplar ur alla kablar som går in i navet.
Instrumenthuset sitter i fyra punkter, två på ovansidan, och två rakt nedanför..
Ta tag i instrumenthuset i överkant och dra det mot dig för att lossa de övre fästpunkterna, därefter dra hela huset mot dig för att lossa de undre.
Mitt satt fast lite i vänsterkant, men det gick att vicka ut med lite moderat våld..
Väl inne är det enkelt att byta lamporna.
Samma lampor till samtliga instrument utom soppa/temp.
Totalt 9 lampor behövs.
7 av den här modellen...

Finns bl.a hos din lokala VW-handlare
...och 2 av den här modellen till soppa/tempmätaren
IMG_0385.JPG
Det blir en riktigt lyft när det lyser som det ska!
Var inte rädd för att ta i!
De flesta saker som jag/vi monterade bort idag satt som berget,
utan att egentligen sitta fast i någonting..
Extraarbete
Väl inne kan du ju passa på att byta plats på hastighetsmätare och varvräknare.... vet inte hur sportig du vill vara.

Mätarna trycks ut bakifrån. Motsatt montering, var försiktig med glasen om du ger dig på det, och dra hastighetsmätarvajern vid sidan av hålet (du förstår när du ser det) så det inte blir för snäv vinkel på den...
Lycka till!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.