924 -84

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

924 -84

#1 Post by s99kalle »

Har nu fått tag på en vit 924 -84 i hyfsat skick som det är tänkt att det skall bli en trevlig sommar- och banträffs/slalombil av. Den såg lite skabbig ut när jag tittade på den och den läcker in vatten både i bagageutrymmet och via utrymmet under batteriet in i kupén och därför tvekade jag lite innan jag bestämde mig.

Det blev i alla fall affär och i helgen hämtade jag hem och den gick fint de 11 milen från Borås till Tjörn. Efter tvätt, vaxning och städning börjar den se riktigt fin ut och efter tre dygn med upprivna mattor och en stöveltork igång börjar den torka upp invändigt också.

Kort sammanfattning av bilen skick; den har ägts av en äldre man i Lidköping mellan 1992 och 2010 och gått ganska lite under den tiden (besiktningspapper finns), de senaste två åren har den fått lite grundläggande service men mest stått still i garage. det står ca 8000 mil på mätaren och kanske har den inte gått mer men det är ju svårt att säga. Bilen verkar vara i väldigt oskruvat orginalskick (förutom en osnygg montering av nya högtalare i sidopanelerna bak (om någon har svarta paneler i bra skick liggande är jag intresserad...) och inredningen är väldigt hel och snygg bortsett från några små sprickor i instrumentpanelen.

Så, vad är det så som skall göras?
* Prio ett är att få bilen torr invändigt och att göra rent och snyggt både invändigt och utvändigt.
* Hålet under batteriet skall svetsas igen.
* Läckan(läckorna?) bak som verkar vara runt lamporna skall åtgärdas.
* Kofångarna har fått sig en tryckare både bak och fram och är lite intrycka vilket skall justeras.
* Motor- och växellådsolja samt kylvätska skall bytas.
* Bromsarna skall plockas ner och ses över, troligtvis blir det nya skivor och belägg fram och stålomspunna slangar runt om samt ny bromsvätska.
* Jag funderar på en ny, lite sportigare ratt, kanske en sådan här http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=13918?

Jag är även sugen på lite sportigare men tidstypiska fälgar som Compomotive CXN eller de som sitter på Amoz eller något annnat liknande (någon som har tips eller ideér?).

På lite längre sikt och när jag provat på lite bankörning så får det väl bli lite ytterligare saker:
* Nya stötdämpare
* Hårdare fjädrar?

Jag är nybörjare när det gäller Porsche och har inte haft något annat än rena bruksbilar de senaste tio åren så alla tips och synpunkter är välkomna, framför allt vad gäller val av bromsar, stötdämpare och liknande!

Här är några av säljarens bilder på hur bilen såg ut innan jag hämtade den:

Image

Image


\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -84

#2 Post by [Bobo] »

Kul att du hittade en till slut! :D
Ser ju helt OK ut på bilderna tycker jag... Du har väl sett hur min ser ut?!

Ska bli spännande att följa dina uppfräschningar!
Det här forumet är den absolut bästa starten för en nybliven Porsche-ägare!
All info på ett ställe och en massa erfarenhet som alla är villiga att dela med sig av.. :wink:
...och välkommen hit! (om jag inte sagt det förut..) :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 -84

#3 Post by podium »

Jag tycker den ser riktigt fin ut. Ska bli kul att se den nästa sommar.

Att den läcker in vatten i bagaget kan vara att dränageslangarna satt igen sig/lossnat.

Ska du köpa en ny ratt är jag intresserad av din gamla (om det är den modellen det ser ut att vara)!

Slutligen, grattis till köpet!

/ Markus

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 924 -84

#4 Post by watp »

Grattis till en fin bil :#cheers: :#cheers: :D

Köpt av Johan?

Den har jag också velat köpt men han har inte varit intresserad av att sälja och så i Måndags sa han att det var en kille och hämtade den :( men, men det går fler tåg...

Mvh

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#5 Post by s99kalle »

podium wrote:Ska du köpa en ny ratt är jag intresserad av din gamla (om det är den modellen det ser ut att vara)
Den ratten som skymtar på bilden följde inte med i köpet eftersom den bara var lånad. Ursprungligen satt det en turboratt i min bil men den är trasig så nu sitter det en vanlig standardratti den.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#6 Post by s99kalle »

watp wrote:Köpt av Johan?
Det stämmer bra, jag kom i kontakt med Johan av en slump när jag letade bil och hade lite frågor om en annan bil jag var intresserad av och då erbjöd han mig att köpa sin. Än så länge är jag mer än nöjd...

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#7 Post by s99kalle »

Det har inte hänt så mycket mer än att jag putsat, fejat och städat men resultatet är över förväntan. Här kommer några bilder från söndagens utflykt, resultatet av en veckans putsande:

Image

Image

Image

Annars har jag mest planerat vinterns projekt och börjat leta efter vilka delar jag behöver och var jag kan få tag på dem, tyvärr finns det ju en budget att hålla sig till också...

Enda negativa överraskningen hittills är en rejält rostig bakre stöddämpare men det verkar fortfarande vara tät och de skall ju ändå bytas relativt snart, så än så länge är jag riktigt nöjd med mitt köp!

Kofångarna har ju fått sig några tryckare och sitter lite snett och jag håller på att rikta in dem m.h.a. dels distanser mellan fästena och karossen och dels genom att rikta om hela fästet med en skiftnyckel när fästet är skruvat i bilen. Det har blivit bättre men inte bra och det är tidsödande... Någon som har några tips?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#8 Post by Cédric »

Ska du byta dampare titta pa GAZ fran rallydesign, riktigt prisvarda. Mina ar kompletterade med deras "coil over" kit som ar jakligt billigt, har aven bytt torsionsstavar till 28mm. Men jag tycker du ska prova kora lite bana forst och lara kanna bilen, det viktigaste ar att ha bra dack, bra bromsvatska och frascha bromsar. Bromsbelagg rekomenderar jag Hawk Hp+, jag koper mina fran staterna, billiga, tal hur mycket stryk som helst och haller laange.

Jag kopte ocksa en san ratt fran rallydesign, klockrent med tillbakaskjuten ratt da man far otroligt mycket mer plats for benen. Det enda negativa ar att den gula markeringen inte ar centrerad, man far vad man betalar for :). I ovrigt ar den stadig och greppig, skinn ar trevligt. Sjalva rattnavet kopte jag snorbilligt fran ebay.co.uk, tror det var till en golf kanske, billigt var det iaf. Men atergangen av blinkers fungerar inte, fast det spelar mig mindre roll.

Kul att se en fin 924, hoppas du far mycket kul med bilen !!!

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#9 Post by s99kalle »

Sådär, efter lite lite trixande med hastighetsmätarviren sitter varvräknaren där den skall och instrumentbelysningen fungerar, tack [Bobo] (och Haynes) för tips...
Image
Som synes så saknar jag en av de små svarta plastplupparna som skall sitta i centrum av instrumentglasen, det är inte någon som råkar ha en sådan över?

När jag ändå efterlyser smådelar så saknar jag även den vertikala flärpen i friskluftsmunstycket på vänster sida i instrumentbrädan så om någon har en en sådan eller hela munstycksinsatsen för en rimlig peng är jag spekulant även på en sådan. Så här ser min ut nu:
Image

Sedan är min inredning nog ganska komplett bortsett från de söndersågade sidopanelerna bak:
Image

Övrigt som hänt sedan sist är mest att jag kämpat med oljepluggarna i växellådan men varken värme eller 5-56 verkar hjälpa så nu är jag inne på att testa tipset med att svetsa fast en 17 mm förlängningsbult i pluggarna för att kunna använda en vanlig hylsa istället för insex. Jag är rädd att dra pluggen rund om jag tar i mer som det är nu och då skulle det börja kännas riktigt jobbigt... Några andra tips?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#10 Post by Cédric »

Har du provat mutterknackare? Fungerade sjukt bra på min låda första gången jag skulle byta, hade nog dragit den rund annars, det var omöjligt för hand utan att den började ge efter.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -84

#11 Post by [Bobo] »

Sportigt! :D
Måste säga att jag är mäkta avis på skicket din inredning verkar vara i, bortsett från spektaklet i baksätet då förstås.. :(

Jag letar också efter några spjäll-delar, hojta till om du hittar mer än du behöver! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#12 Post by s99kalle »

Nu har jag fått loss båda pluggarna tack vare makkanftws tips forum/viewtopic.php?f=3&t=24505&hilit=o ... 15#p239706. Kapade av en förlängningsmutter på mitten och punktade fast en halva i varje plugg. Värmen gjorde nog sitt till för sedan släppte de så fint båda två.

Nu återstår bara nya pluggar från Utzon och själva oljebytet, vad rekommenderar ni för olja? Jag har förstått att Red Line är populärt och jag vet inte hur många trådar jag läst men åsikterna verkar gå isär om vilken sort man skall ha så vad säger ni; är det MTL eller MT-90 man skall ha?

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#13 Post by s99kalle »

Liten kort uppdatering sen sist:
Jag har börjat med mitt läckade batterifack och efter skrapning, slipning och stålborstning samt efter insmetande med citronsyra som Cédric brukar förespråka ser det ut så här:
Image

Inte lika roligt var det att jag upptäckte att mitt växellådsoljebyte inte blev så lyckat som jag trodde; forum/viewtopic.php?f=3&t=25570. Det känns lite tungt för tillfället så alla tips på vad man kan göra mottages tacksamt!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#14 Post by s99kalle »

Idag har det blivit lite gjort igen. Hålen i batteribaljan är nu svetsade och slipade och väntar nu på lite mer slipning innan spackel. Så här såg det ut före svets:
Image

Jag har även påbörjat demonteringen av växellådan och det går ganska bra även om del frågor dyker upp under vägen. Kolla på länken i inlägget ovan för att läsa mer om detta.

Mer bilder kommer!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#15 Post by s99kalle »

Kort statusuppdatering:
Växellådan är loss och håller på att rengöras för att lämnas på svetsning, nästa motgång visade sig vara att växellådsfästena var helt slut, gummit hade släppt helt från metallen vilket ju inte gärna kan vara bra. Nya orginal, eller begagnade för den delen, är ju inte billigt men det verka ha löst sig med nytillverkade från England till riktigt bra pris, vi får se om de dyker upp och hur de ser ut...

Annars är det mycket rengöring av gammalt kladd, smuts och rost för tillfället. Jag skall försöka återkomma med en mer detaljerad rapport och lite bilder när tiden medger.

Avslutningvis och som kontrast till alla problem så dök det till slut och efter många turer upp ett paket från Porsheshop.co.uk:
Image

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users