924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#1 Post by Samuelf »

Då var det dags att dra igång en tråd om mitt nyförvärv. =)

Jag heter Samuel, bor i Linköping och har varit reggad här i 4 år men inte fått tummen ur med att skaffa nån egen bil utan snikat lite körningar med brorsans 924. (Amoz här i forumet.) Jag har nu dock tillsammans med Marcus (Podium här) och Henric "Gotland" (Widegren här) skaffat varsin vinterbil i form av tre 924:or... Succé!

Min bil är en rätt häckig 924 med samma födelseår som jag själv. Jag vet inte vem av oss som åldrats minst väl utan det överlåter jag till andra att avgöra. =)

Köpte bilen i princip som reservdelsbil men efter lite påtande i kabelhärva samt masserande av motorutrymme så startar den och går faktiskt. Soppa ville inte komma fram och så stod kammen ett halvt varv fel. Tyvärr har jag hunnit vara klåfingrig och vrida på diverse ställskruvar så bilen går som en påse du-vet-vad.

Nån gång i tiden har nån, vars klåparegenskaper inte finner några gränser, våldtagit fronten på bilen och mosat fast en turbofront från en 944... Det är inte snyggt gjort. De glömde liksom att det är lite bredare skärmar och rundare frontplåt mellan strålkastarna...

Baktill sitter det en liten kjolsak och på sidorna har nån gjort ett rätt gott hantverk i att bocka till ett par simpla sidokjolar.

Till det trevliga då... Inredningen.

Det sitter en 944 S2-inredning i ohyggligt gott skick. Elmanövreringen är inkopplad och funkar finfint.
Jag kommer nog att demontera och sälja inredningen. Den är för fin för att slita hund i en vinterbil.

Dessutom fick jag med en uppsättning Schmidt-fälgar. Tyvärr är ena ringen till ett av bakhjulen skadad och "lagad" nån gång i tiden men bortsett det så är det rätt fläskiga fälgar. Jag gillar dem skarpt.

Batteriet i telefonen är dött så jag använder mig av bilder från hur bilen såg ut när förrförra ägaren hade den ute på annons. Efter det har bilen bara stått i ett garage i Mantorp men har hunnit bli lite häckigare...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#2 Post by podium »

Den ser ju ruskigt fin ut på dom bilderna!

Jag tycker inte du ska klaga allt för mkt. Du är ju tippad som tvåa på att få en körbar besiktigad bil av oss. :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#3 Post by [Bobo] »

Tycker att den såg helt Ok ut...
Tack för titten! :)

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#4 Post by Samuelf »

podium wrote:Den ser ju ruskigt fin ut på dom bilderna!

Jag tycker inte du ska klaga allt för mkt. Du är ju tippad som tvåa på att få en körbar besiktigad bil av oss. :D
Det är galet vad en kamera slätar ut defekter. ;)
[Bobo] wrote:Tycker att den såg helt Ok ut...
Tack för titten! :)

Bobo
Det var bara trevligt med lite besök. Vi får utbyta mobilnummer och lite sånt. Jag har lite prylar till dig i bilen. =)

Wonderboy
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2011-08-25 15:37:55
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#5 Post by Wonderboy »

Vad är de för färg på inredningen och stolarna? Jag kan ev. va intresserad? :D
_______________________________________
"Wonderboy what is the secret of your powers"

Volvo 360 gls -89 Bruksbilen
Porsche 924 -79 Sommarbilen

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#6 Post by Samuelf »

Wonderboy wrote:Vad är de för färg på inredningen och stolarna? Jag kan ev. va intresserad? :D
Svart skinn på sidorna och så svart/grått tyg med "Porsche" på diagonalen i säte och ryggstöd. Supersnygga. =)

Det är alltså bara stolarna och baksätet jag tänkte sälja. Kanske var lite otydlig... =)

Samma färgkombination som dessa stolar:

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Förmodligen likadana/liknande stolar men jag tänker inte påstå att de är exakt likadana. =)

Wonderboy
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2011-08-25 15:37:55
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#7 Post by Wonderboy »

Då är jag definitivt intresserad! Fundera ut ett nice pris så får jag återkomma ;D
_______________________________________
"Wonderboy what is the secret of your powers"

Volvo 360 gls -89 Bruksbilen
Porsche 924 -79 Sommarbilen

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#8 Post by Samuelf »

Huff. Tydligen var det ett flertal som var intresserade av stolarna, så för att slippa förvandla min projekttråd till en filial till annonsdelen av forumet så slänger jag ut en annons där istället när jag fört över lite bilder från telefonen. Har visserligen bara fått ett bud men för att det ska gå rätt till och så...

Var ute och skruvade lite på bilen idag. Mest småsaker men en ursäkt för att vara där och pilla. =)

Det sitter ju en 944-front på min bil. Tyvärr är den inte vidare snyggt monterad. Det går ju liksom inte utan att ha rätt skärmar. Vore trevligt att få tag på 944-framskärmar och så såna där fläskiga GTR eller GTS-breddare bak.

Hur som helst så följde det inte med några framblinkers eller dimljus till fronten, så jag har fått fixa och dona lite... Fick ett par gamla blinkersglas utan bakstycke av Podium, så jag svetsade ett par i polypropen på jobbet... Beställde ett par diodramper som jag ska montera i dem. Får hoppas att det ger tillräckligt stark blinkers. Fick även ett par dimljus, där det vänstra har ett sprucket glas. Får se om det går att få tag på nåt billigt, annars får den lagning som är där vara kvar. Eventuellt hamnar det xenon i dem iaf...

Passade även på att montera stereo samt dra kablar för ISO-standard för densamma. Upptäckte att det inte satt några högtalare innanför gallren i dörrarna och att det inte finns utrymme för några element där... En effekt av att montera 944-dörrsidor på 924-dörrar?

Elsystemet fortsätter att förundra mig. Vad är det för fel på människor egentligen? Nånstans har det slagit slint och gått jättefel iaf. Det är en underbar blandning av originalhärva, djärvt hemmakopplade extrakablar i alla möjliga färgkombinationer samt en och annan inopererad lampsladd från en sovrumslampa eller nåt. Bästa varianten än så länge är nog en installation där jord var röd och plus var blåsvart.

Fick även besök av först Brus och sedan Bobo i garaget idag. Alltid trevligt med folk som droppar in så att man kan ta en liten paus och snacka lite. Man stirrar sig lätt blind på skruvandet.

Slutligan så började jag dra om startknappen... Av nån anledning har de ju klippt en massa i tändlåset och dragit separata kablar för en startknapp som hängde mellan pedalerna. Den har jag dragit om och installerat på instrumentpanelen istället. Tog bort tändaruttaget och satte knappen i hålet där, eftersom jag ändå tänkt flytta det. Ska fixa så att knappen börjar lysa när man drar på tändningen men släcks så fort man startat motorn. Så hittar man den alltid. =)

Får ta och berätta om första provturen också, när jag ändå är igång och ordbajsar. =) Åkte ut med en kompis för att ställa in bränsletillförseln lite... Tog en sväng i den lokala rondellen men insåg strax att med ett batteri som inte håller för en start och en bil som dör om man inte håller stödgas så var det landsväg som gällde. Hittade ut på en smal väg och hamnade plötsligt i en stillastående kö. Parkerade bilen som genast drog en lättad suck och dog vid vägkanten. Tänkte att vi kunde vänta med att vända tills folk börjat röra på sig igen, så vi kilade fram och kollade vad det var som hänt. Fick berättat för oss att nån kört på en älg och att nån blivit skadad...

Min bil var varken påställd, besiktad eller försäkrad så en tanke dök ju upp rätt snart...

-"Då antar jag att ni tillkallat polis?"

-"Jadå, de är nog snart här..."

-"Aha, då ska nog vi dra nu..."

Så vi började vända runt bilen på den smala vägen. Vi försökte hålla oss på ena sidan så att räddningsfordon skulle komma förbi. Det gjorde ju inte saken lättare att bilen dog hela tiden. Mitt i vändandet och uppstartandet med reservbatteri som var för stort för att få plats på ordinarie plats så vi fick öppna huven och använda kablar vid varje ny uppstart så kom ambulansen. De såg oss stå med öppen huv så istället för att åka till olyckan så stannade de hos oss och frågade hur det var med oss. Vi viftade vidare dem och fortsatte vända.

Då kom brandkåren. Gissa vart de stannade? Vi viftade vidare dem också.

Då kom farbror blå. De stannade en bit ifrån oss, så att de lagom bildade en blockering så att vi inte kunde köra förbi dem. Precis när vi fått runt bilen så att vi stod någorlunda i rätt riktning. Då körde de fram till oss och svängde in och parkerade bredvid min bil, klev ur och gick fram mot bilen. Vi viftade och pekade bort mot olyckan och gasade därifrån. Jag undrar vilka tankar som gick genom skallen på dem då. =D

Nu tänker jag inte ta ut bilen på nån längre tur innan den är både försäkrad och påställd och förhoppningsvis på väg till en besiktning. =)

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#9 Post by Samuelf »

En forumtråd utan bilder är som kärlek utan kyssar.

Varsågoda:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#10 Post by Samuelf »

Annons för stolarna:

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25385

Happy bidding! =)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#11 Post by fälgen »

Spännande testrunda låter det som :D

Jag är lite avis på allas roliga 924:or till vintern..När räknar du med att vara redo för besiktning?

Tips på skärmar och frontplåt, http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25382" onclick="window.open(this.href);return false;

//Erik

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#12 Post by Samuelf »

fälgen wrote:Spännande testrunda låter det som :D

Jag är lite avis på allas roliga 924:or till vintern..När räknar du med att vara redo för besiktning?

Tips på skärmar och frontplåt, http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25382" onclick="window.open(this.href);return false;

//Erik
Mjo... Frontplåten har jag faktiskt redan bokat men skärmarna blir nog en senare historia om jag råkar snubbla över nåt superbilligt. Budget för vinterbilen får komma sekundärt. Måste lägga lite pengar på en bil till frun primärt.

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#13 Post by Samuelf »

fälgen wrote: Jag är lite avis på allas roliga 924:or till vintern..
//Erik
Du vet väl om att det finns fler 924:or? ;) Köp, köp, köp! Vi måste ju få en ordentlig 924-klubb här i Linköping. Vi är fyra som jag vet om än så länge. Vad sägs om att bli den femte? =)

Idag blidde det lite buntbandande. Har börjat dra lite sladdar för ett brytande relä till belysningen i "Engine Start"-knappen... Har tänkt koppla så att knappen lyser när man har tändningen på men släcks när motorn startat. Ska måtta in skenor till stolarna jag tänkt använda i vinter. Får se om jag kan få dem låga nog.

Städade upp ytterligare lite i kabelstammen. Skulle vilja dra helt nytt men vem orkar? Speciellt inte på en vinterbil.. =)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#14 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:
fälgen wrote: Jag är lite avis på allas roliga 924:or till vintern..
//Erik
Du vet väl om att det finns fler 924:or? ;) Köp, köp, köp! Vi måste ju få en ordentlig 924-klubb här i Linköping. Vi är fyra som jag vet om än så länge. Vad sägs om att bli den femte? =)
Köp, köp, köp! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#15 Post by podium »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote: Du vet väl om att det finns fler 924:or? ;) Köp, köp, köp! Vi måste ju få en ordentlig 924-klubb här i Linköping. Vi är fyra som jag vet om än så länge. Vad sägs om att bli den femte? =)
Köp, köp, köp! :D

Bobo
Håller med föregående talare!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users