Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#1 Post by 931 twinturbo »

Hei folkens...

Da har min motorbygger plukket ned min 931 twinturbo motor og snart klar til å bygge meg en grom 931 motor... :D (Mitt) Mål er 300hk.. Og da dukker det opp et par ting vi lurer på...
Kan jo si at motor er bygget vesentlig om ifra før med seperate spjellhus og toppen har fått seg en gjennomgang en gang på 90tallet av Speedparts. Den skal ha vært bygget om av Speedparts til twinturbo av samme firma...

*Hvor mye tåler de orginale stemplene og stakene??
*Hvis ikke de tåler så mye, noen som har forslag på nye stempler, staker og råder?
*Den orginale eksosmanifoilen hvor mye tåler den? Må en bygge ny manifoil?
*Noen i Sverige eller andre land som gjør de??

Dette er vel de første tingene vi trenger å få på plass. Han som bygger motoren min, bygger hovedsaklig BMW motorer. Og har noen 6-800hk motorer på samvittigheten.... Men Porsche 931 har han ikke syslet med før, men syns det skulle være spennende å se hvor mye en kan få ut av motoren...

Ellers så taes alle tips imot med STOR takk...
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#2 Post by makkanftw »

Vet inte hur långt original delarna håller men Ideola säljer både kolvar och stakar som ska tåla en del. Kika in på http://garage.ideola.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S här på forumet kör väl fortfarande original grenrör? Kika in på hans projekttråd (som han gärna får uppdatera lite oftare ;) )
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#3 Post by Cédric »

KOlvar kan nog vara en bra ide, en rejält stor laddluftkylare och bra kontroll över bränsleblandingen är nog det absolut viktigaste. Köpa kolvar kan vara en bra säkerhet, det är ju inte allt för dyrt, du "måste" ju ändå köpa nya kolvringar. Eller har ni massiva tullavgifter när ni köper grejer? Skulle ju vara rätt troligt att det blir "norgepris" på grejerna när det väl är importerat :)

Ang turbogrenerör så kan det vara en idé att köra twinscroll och pulsseparerat grenrör istället för att få bättre respons i aggregatet. Joakim.S har ju valt den vägen för framtiden, jag tror det var helrätt val. Men allt är ju en fråga om budget, orginalgrenröret funkar ju bevisligen rätt bra med höga effekter. Problemet blir ju att du måste göra något åt flänsen, antingen kapa av och svetsa på en ny fläns (Sprickrisk) eller göra en adapter (trångt och turbon hamnar långt ner).

Ideola säljer även tuffare topplockspackningar, det kan vara en rätt god idé om det ska hålla ihop.

Vilket sprutsystem blir det?

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#4 Post by 931 twinturbo »

Hei....
Takker for all info.... :D
Jo vi har importpriser på ALT!!!!!!! :evil: Dvs 25% moms på ALT over 200.- nok, inkl frakten.... :evil:

Planen er vel ikke jeg som har, men litt å si på siden jeg har pengesekken... :D
Hva koster nye kolver/stempler og staker/råder i Sverige???
Har sett litt på Ideola`s Garage (garage.ideola.com) der er vel prisene ok, men så kommer den NORSKE stat inn i bildet med 25% moms...

Men tilbake til planen:

*Electromotive datasprut
*Nye større dyser
*Nye stempler/kolver med lette staker/råder
*Balansering og kanskje letting av veivaksel
*Nytt pakningssett
*Sterkere topppakning
*Porte MAX

SKikkelig mapping og krysse fingrene for 300++ hk drømmen hadde vært å nærme, bikke 400hk....
*Større ventiler
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#5 Post by gegge »

*Hvor mye tåler de orginale stemplene og stakene??
*Hvis ikke de tåler så mye, noen som har forslag på nye stempler, staker og råder?
*Den orginale eksosmanifoilen hvor mye tåler den? Må en bygge ny manifoil?
*Noen i Sverige eller andre land som gjør de??

*Vevstakarna tål nog hur mycket effekt som helst, däremot tål de inte varv. Eller snarare tål bultarna inte varv då vevstakarna är riktigt tunga. Orginalkolvarna bör du byta över 200hk. De är tunga gjutna saker som kommer smälta eller spricka ppa utmattning.
*En billig variant är vevstakat från BMW M3/M5 och kolvar från Vw typ1. Dyrare är Ideola.
*Joakim pressar ut närmare 400hk ur orginal. Titta på BassGT på 924.org då det är den bästa lösning på nytt grenrör.
*Ajden här i Sverige gör billiga och BRA grenrör.

Problem är med att få ut effekt ur motorn beror helt och hållet på flödet i toppen. Det är svårt att få ut mer än 160cfm. Större ventil förvärrar bara då den hamnar för nära cylinderväggen sök på "valve shrouding".
Jag kommer nu p åmåndag gå igång med en ny topp. Där har jag en kam som lyfter 14mm och duration på 276°. Ventilerna blir 42x34 med 6mm skaft från Ferrea. Fjädern blir en beehive från Ferrea tillsammans med retainer. Behåller orginal rullagersäte till fjädern. Jag kommer att flytta toppen 2mm i sidled. Då har jag nog gjort allt utan att vara extrem. Funderade ett tag på att utgå från en Fors rs2000 topp som har 96mm cylinderdelning mot Porschen 95mm, men det blir mycket arbete...

Ok. Säg att du fåren nogorlunda vettig topp så kankse du kan få ut 160 sugmotorhästar vid 7000varv. Med 1bar det dubbla och 1,5bar 400hk. Sedan kan man alltid varva mer och ladda hårdare, men ställa andra krav på delarna runt omkring.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#6 Post by 931 twinturbo »

Imens hode jobber med hva en skal gjøre med trimming og få det best mulig til, så er det ikke FEIL med inspirasjons video snutt.... :#944burn:

Drømmen over alle DRØMMEBILER:

http://www.youtube.com/watch?v=6RyFXTTj ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;


Hvorden kommer jeg i kontakt med Ajden???
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#7 Post by makkanftw »

931 twinturbo wrote:Hvorden kommer jeg i kontakt med Ajden???
http://ajden.se/ajden/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#8 Post by 931 twinturbo »

Hei Fredrik/Gegge

Trenger litt mer info om dette. :D
*En billig variant är vevstakat från BMW M3/M5 och kolvar från Vw typ1
Hvilke M3/M5 Og hvilke kolvar ifra Vw typ1(hvilke typ1). Har endel kontakt i Vw luftkjølt avdelingen og han som bygger motoren min har stooor og nær kontakt med BMW miljøet i Norge... :D

Ellers så har jeg vært inne på å bestille en "pakke" ifra Ideola, er en i PCN som har bestilt en del derifra og er veldig bra fornøyd med deler og service...

Er det et alternativ i Sverige til Ideola?? I Norge er det DYRT!!! :roll:
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#9 Post by gegge »

Jag har smidda Mahle 87mm till VW typ 1 dvs "Beetle". Det finns massor med info på 924.org om dessa. 88mm går också bra och passar packningen. Tror till och med att 90,5mm skulle passa då blocket är så pass tjockt. Jag mätte upp det med ultraljud för ett tag sedan. Dessa har en kolvbult på 22mm mot orginal 24mm. Dalhems säljer nog dessa för ~500kr/styck. Kolvarna tål massor och sitter i många olika byggen, bla Volvo och Saab. Med stora diametrar bör man inte varva mer än 7000varv. Översta kolvringen är TJOCK, vilket innebär stark. Nackdelen är att den släpper kompression över 6000varv, på en turbo ca 7000varv.

Vevstakarna i H-profil går att köpa billigt från LG speed, Sten Parner eller Motornord. De som passar är de till BMW E30 M3 dvs S14 motorn. Då har de 144mm långa, exakt som orginal. M5 med raka sexan (S38?) har samma plus en kortare variant på 142,5mm. Jag har de senare för att sänka kompet något. Kostar runt 1000kr/styck. Det man ska tänka på är att BMW vevstakarna är smalare i storänden vilket gör att de kan vandra i sidled. För att hindra detta kan man lägga brickor runt kolvbulten och få kolvstyrning istället för vevstyrning. Eller så svetsar man på material ex fyra stora punkter per sida, men måste då kolla rundheten efteråt. BMW M10/M30 passar också, men vevstaken är bara 135mm lång.

F=m*a Kraften = massan *accelerationen.

Tänk att kraften är som störst uppe vid TDC och är dragande, speciellt med öppna ventiler så är det inte mycket som bromsar. Bultar eller lillände går sönder. Förbrännnigen är klart mindre i jämförelse, visst finns exempel med böjda stakar men det beror på felaktig tändning som orsakat extrema cylindertryck och troligen krökt veven med. Så höga varvtal eller tungt material är inte bra. Så lättar du 30% blir belastning och slitage klart lägre, eller så kan du varva 30% mer.

Kolv med ringar: 412g (530g utan ringar)
Kolvbult: 102g (144g)
Vevstake: 638g (maximalt 927g)

Runt 500g per cylinder :D

Tänk bara på att motvikterna på veven blir för tunga och bör lättas de med. En annan fördel är att motorn blir betydligt rappare på samma sätt som ett lättare svänghjul.

Överkurs:

Men tanke på att vevstaken kan glida i sidled kan det vara en god ide att borra blocket off-center 1-2mm mot vattenpumpen. Det man vinner är att insugsventilen får större utrymme till cylinderväggen vilket förbättrar flödet markant. Jag hade redan loppen borrade och flyttar toppen lika mycket istället.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#10 Post by 931 twinturbo »

Takker og bukker for info Fredrik... :D Er nesten som et leksikon.. :#pray: Hehe...

HAr aldri interessert meg for trimming og bygging av motor, har byttet deler inne i motor. Men aldri byttet til noe annet en orginalt....
Denne motoren blir nok ikke jeg som bygger, men har deler til en til og den har jeg lyst å bygge selv, men da ikke trimme så mye som denne skal... :D
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#11 Post by 931 twinturbo »

Hei Fredrik
Hvilke M5 råder/staker er de du har?? Er det e34 M5 3.6-3,8lL eller E39 V8??
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trenger litt hjelp til mitt 924 turbo motorbygg..

#12 Post by gegge »

931 twinturbo wrote:Hei Fredrik
Hvilke M5 råder/staker er de du har?? Er det e34 M5 3.6-3,8lL eller E39 V8??
Kolla M10, M30, S14 eller S38 på:

http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW M5 E34 3,8L 142,5mm har jag.

EDIT: länken till Motornord fungerade inte som jag tänkt. Men de ligger under BMW-Effektökning-Motor-Vevstakar-MotorNord.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users