Hej!
Håller på med handbromsen, den tar bra men det är en liten detalj. När jag tar upp handbromsen så stannar den inte i läget där uppe utan den åker ner igen direkt. Jag märkte att stoppet som sitter på armen som man drar i inte låser fast de halva kugghjulet eller vad man ska säga.
Här kommer lite bilder. Hur ska jag göra för att spänna upp STOPPET för att den ska låsa i drevet??
mvh johan
Hjälp med hand bromsen!!
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
Hjälp med hand bromsen!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Är ägare av porsche 944 -84
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Hjälp med hand bromsen!!
Jo du, det här felet har jag också råkat ut för.
Plocka loss hela spaken och demontera alla delar, rengör och smörj. Kolla "haken" som ska gå in i kuggsegmen-tet och se om den är sliten. Här fick jag slipa hakspetsen med smärgel (härdad) så att den kunde gå in djupare i kuggsegmentet. Helt OK sedan dess.
Jag kan också tänka mig att den gamla smörjningen klibbar och hindrar mekanismens rörelse. Du ser det direkt när du plockar isär. Lycka till!
Plocka loss hela spaken och demontera alla delar, rengör och smörj. Kolla "haken" som ska gå in i kuggsegmen-tet och se om den är sliten. Här fick jag slipa hakspetsen med smärgel (härdad) så att den kunde gå in djupare i kuggsegmentet. Helt OK sedan dess.
Jag kan också tänka mig att den gamla smörjningen klibbar och hindrar mekanismens rörelse. Du ser det direkt när du plockar isär. Lycka till!

Lapponia
-
- Turbo-Poster
aaa okej fler som har problem detta också.
Men tack så mycket för svaret xD
Man kan ju kanske svetsa på en bit på spetsen...
Men tack så mycket för svaret xD
Man kan ju kanske svetsa på en bit på spetsen...
-
- Turbo-Poster
Lapponia !!¨ hjälp tack 
Plockade i sär armen. Hur ska denna cylinder sitta på fjädern. Vet du det? Tänkte limma fast den vid ett läge den rör sig annars, jag tror detta är problemet med att hacken inte åker in ordentligt.
Bilder finns...

Plockade i sär armen. Hur ska denna cylinder sitta på fjädern. Vet du det? Tänkte limma fast den vid ett läge den rör sig annars, jag tror detta är problemet med att hacken inte åker in ordentligt.
Bilder finns...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Hej igen! Beklagar att jag inte kollat på siten på några dagar och sett ditt resultat med handbromsspaken.
Kanske du har fixat den redan men jag skulle vilja förtydliga bilderna litet här.
1. Bussningen över fjädern är utsliten, ska inte kunna passera över fjädern.
2. Bussningen ska sitta i botten av den rundade delen av handtaget precis i övergången till den platta delen av spaken. Tryckknappen komprimerar fjädern mellan bussningen och tryckknappen när du lossar handbromsen.
3. Byt ut bussningen eller sätt in en planbricka med en ytterdiameter lika med knappens ytterdiameter. Hål-dimetern på planbrickan ska vara bara aningen större än tryckstångens diameter.
4. Träd först på planbrickan på tryckstången, därefter fjädern och skruva sedan på knappen. Du bör känna att fjädern spänns (trycks ihop) något. Skruva tills det tar stopp i knappen.
5. Prova nu funktionen. Efterjustera handbromswirarna om nödvändigt.
OBS! Svetsa inte på spärren. Den blir mjuk och slits mycket snabbare och slutar fungera efter ett tag.
Hälsningar och lycka till
Kanske du har fixat den redan men jag skulle vilja förtydliga bilderna litet här.
1. Bussningen över fjädern är utsliten, ska inte kunna passera över fjädern.
2. Bussningen ska sitta i botten av den rundade delen av handtaget precis i övergången till den platta delen av spaken. Tryckknappen komprimerar fjädern mellan bussningen och tryckknappen när du lossar handbromsen.
3. Byt ut bussningen eller sätt in en planbricka med en ytterdiameter lika med knappens ytterdiameter. Hål-dimetern på planbrickan ska vara bara aningen större än tryckstångens diameter.
4. Träd först på planbrickan på tryckstången, därefter fjädern och skruva sedan på knappen. Du bör känna att fjädern spänns (trycks ihop) något. Skruva tills det tar stopp i knappen.
5. Prova nu funktionen. Efterjustera handbromswirarna om nödvändigt.
OBS! Svetsa inte på spärren. Den blir mjuk och slits mycket snabbare och slutar fungera efter ett tag.
Hälsningar och lycka till

Lapponia
-
- Turbo-Poster
vart får man tag på ny sån bussning.
har kört med bricka ettag nu
- Ratatosk
- S-Poster
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
Utzon så klart!hanilton199 wrote:vart får man tag på ny sån bussning.
Borde väl vara artikelnummer 481711327 du är ute efter. Finns till det facila priset 34:-

//Björn
PCS 13251
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se
PCS 13251
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se
-
- Turbo-Poster