Vilka delar till k26/27 bygge?
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Vilka delar till k26/27 bygge?
Går det att bygga K26/27 av vilka k26 och 27 agg. som helst eller är det några särskilda man ska leta efter?
Jag har en extra k26/6 och funderar om jag kan använda det avgashuset ihop med vilken k27 som helst.
Tänkte att det kanske blir billigare att skaffa delarna först och låta någon turbofirma bygga ihop sedan.
Jag har en extra k26/6 och funderar om jag kan använda det avgashuset ihop med vilken k27 som helst.
Tänkte att det kanske blir billigare att skaffa delarna först och låta någon turbofirma bygga ihop sedan.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
jag skickade in min k26/6 till turboservice o fick en ombyggd K26/6 med K27 kompressordel i k26ans kompressorhus.. 360 lager, såg flång ny ut, för ca 8000kr.. motsvarande KX400.. bra spoolup..
8ans avgashus om man vill ha mer ladd på högre varv.. är tydligen olika grovlek på axeln om den är 6ans eller 8ans uvgas.. tunnare axel oxå bättre för bra spoolup..
8ans avgashus om man vill ha mer ladd på högre varv.. är tydligen olika grovlek på axeln om den är 6ans eller 8ans uvgas.. tunnare axel oxå bättre för bra spoolup..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Hej
Ja det är väl nåt sånt jag är ute efter.
Jag hade för mig att det mindre avgashuset var bättre för spool up så då kan jag nog använda det då.
Men det gick inte att ha hela kompressorhuset från 27:an då pga. axeldiametern?
Ja det är väl nåt sånt jag är ute efter.
Jag hade för mig att det mindre avgashuset var bättre för spool up så då kan jag nog använda det då.
Men det gick inte att ha hela kompressorhuset från 27:an då pga. axeldiametern?
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
vet inte varför dom gjorde så, men fördelen är att den passar rakt av utan modifieringar.. bild finns i min biltråd..
Ring o prata med dom.. är bra o ha o göra med.. snabbt gick det oxå.
forum/viewtopic.php?t=5485" onclick="window.open(this.href);return false;
Ring o prata med dom.. är bra o ha o göra med.. snabbt gick det oxå.
forum/viewtopic.php?t=5485" onclick="window.open(this.href);return false;
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Det man ska tänka på gällande just K26/6 från 951 är att turbinen är mindre än alla andra K26 modeller. Så använder man sig av #6 huset bör man nog svarva upp det rejält. Vill minnas att det var under 50mm på utgången och alla andra ligger på 54mm. Annars blir det lätt för litet över 300hk. Fundera annars på att skaffa ett #6 turbinhus från en Audi 100, samma spool men med större turbin ger mindre mottryck och mer hästar. Jag tror jag har en ny K26 #10 liggandes annars om du satar på
Annars finns en stor K27/26 som heter K3T och var vanlig på japsbilar för 10-15 år sedan och tillverkades av Blitz och SARS. Efterföljarna K3-330R och K3-450R är lättare att hitta. Jag har postat en info här:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=35635" onclick="window.open(this.href);return false;
Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord
Lite svår att prissätta däremot...

Annars finns en stor K27/26 som heter K3T och var vanlig på japsbilar för 10-15 år sedan och tillverkades av Blitz och SARS. Efterföljarna K3-330R och K3-450R är lättare att hitta. Jag har postat en info här:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=35635" onclick="window.open(this.href);return false;
Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Hur långt går en originalturbo? Min 250 hk (k26-8?) har gått 15k mil nu och jag börjar
fundera på om det inte är dags att byta i förbyggande syfte?
Då vill man kanske passa på att som du uppgradera lite, kan man bara skicka in den
till turboservice och det blir något vettigt? 8000:- lät ju överkomligt för 360 lager
och ny kompressor/turbin. Men vad blir bättre?
Funkar det bara till trimmat eller går det använda original också?
Måste man välja antingen till 2,5 liter eller 3,0 när man väljer storlek
på kompressor/turbin om man bara vill ladda lite "lagom" (runt 1 bar)?
fundera på om det inte är dags att byta i förbyggande syfte?
Då vill man kanske passa på att som du uppgradera lite, kan man bara skicka in den
till turboservice och det blir något vettigt? 8000:- lät ju överkomligt för 360 lager
och ny kompressor/turbin. Men vad blir bättre?
Funkar det bara till trimmat eller går det använda original också?
Måste man välja antingen till 2,5 liter eller 3,0 när man väljer storlek
på kompressor/turbin om man bara vill ladda lite "lagom" (runt 1 bar)?
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
mijo wrote:Hur långt går en originalturbo? Min 250 hk (k26-8?) har gått 15k mil nu och jag börjar
fundera på om det inte är dags att byta i förbyggande syfte?
Då vill man kanske passa på att som du uppgradera lite, kan man bara skicka in den
till turboservice och det blir något vettigt? 8000:- lät ju överkomligt för 360 lager
och ny kompressor/turbin. Men vad blir bättre?
Funkar det bara till trimmat eller går det använda original också?
Måste man välja antingen till 2,5 liter eller 3,0 när man väljer storlek
på kompressor/turbin om man bara vill ladda lite "lagom" (runt 1 bar)?
Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Jo, man är lite rädd för det, var det den lilla eller stor turbon?emm wrote:Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Den lilla, däremot kände jag ingen skillnad i öset på den, den laddade på väldigt fint, men glappet var somsagt stort.
Fick tag i en större turbo till vettiga pengar och där jämförde jag glappet. Som natt och dag...
Däremot saknar jag spoolup som den lilla turbon har.
Fick tag i en större turbo till vettiga pengar och där jämförde jag glappet. Som natt och dag...
Däremot saknar jag spoolup som den lilla turbon har.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
På min Saab 900 som precis passerat 44k mil sitter originalturbon fortfarande på.emm wrote:Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
Motorer och turbos är som ett förhållande, vårdar man dom ofta så håller dom i all evighet, är man vårdslös och respektlös mot bilen kan den skära efter 5km... allt är relativt...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Är inte avgashuset olika mellan 924 och 944?gegge wrote:Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord Lite svår att prissätta däremot...
Jag ångrar att jag inte köpte den hybrid du hade på hyllan när jag var förbi för flera år sedan

Du verkar sitta på en hel del kunskap iaf. Jag ska söka lite efter audi turbos och se vad jag kan hitta.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Vilka delar till k26/27 bygge?
Den killen sitter med massa kunskap!Henka wrote:Är inte avgashuset olika mellan 924 och 944?gegge wrote:Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord Lite svår att prissätta däremot...
Jag ångrar att jag inte köpte den hybrid du hade på hyllan när jag var förbi för flera år sedan![]()
Du verkar sitta på en hel del kunskap iaf. Jag ska söka lite efter audi turbos och se vad jag kan hitta.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]