Vilka delar till k26/27 bygge?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Vilka delar till k26/27 bygge?

#1 Post by Henka »

Går det att bygga K26/27 av vilka k26 och 27 agg. som helst eller är det några särskilda man ska leta efter?
Jag har en extra k26/6 och funderar om jag kan använda det avgashuset ihop med vilken k27 som helst.
Tänkte att det kanske blir billigare att skaffa delarna först och låta någon turbofirma bygga ihop sedan.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#2 Post by Bubby »

jag skickade in min k26/6 till turboservice o fick en ombyggd K26/6 med K27 kompressordel i k26ans kompressorhus.. 360 lager, såg flång ny ut, för ca 8000kr.. motsvarande KX400.. bra spoolup..

8ans avgashus om man vill ha mer ladd på högre varv.. är tydligen olika grovlek på axeln om den är 6ans eller 8ans uvgas.. tunnare axel oxå bättre för bra spoolup..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#3 Post by Henka »

Hej
Ja det är väl nåt sånt jag är ute efter.
Jag hade för mig att det mindre avgashuset var bättre för spool up så då kan jag nog använda det då.
Men det gick inte att ha hela kompressorhuset från 27:an då pga. axeldiametern?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#4 Post by Bubby »

vet inte varför dom gjorde så, men fördelen är att den passar rakt av utan modifieringar.. bild finns i min biltråd..

Ring o prata med dom.. är bra o ha o göra med.. snabbt gick det oxå.

forum/viewtopic.php?t=5485" onclick="window.open(this.href);return false;
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#5 Post by gegge »

Det man ska tänka på gällande just K26/6 från 951 är att turbinen är mindre än alla andra K26 modeller. Så använder man sig av #6 huset bör man nog svarva upp det rejält. Vill minnas att det var under 50mm på utgången och alla andra ligger på 54mm. Annars blir det lätt för litet över 300hk. Fundera annars på att skaffa ett #6 turbinhus från en Audi 100, samma spool men med större turbin ger mindre mottryck och mer hästar. Jag tror jag har en ny K26 #10 liggandes annars om du satar på :#944burn:

Annars finns en stor K27/26 som heter K3T och var vanlig på japsbilar för 10-15 år sedan och tillverkades av Blitz och SARS. Efterföljarna K3-330R och K3-450R är lättare att hitta. Jag har postat en info här:

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=35635" onclick="window.open(this.href);return false;

Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord :lol: Lite svår att prissätta däremot...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#6 Post by mijo »

Hur långt går en originalturbo? Min 250 hk (k26-8?) har gått 15k mil nu och jag börjar
fundera på om det inte är dags att byta i förbyggande syfte?

Då vill man kanske passa på att som du uppgradera lite, kan man bara skicka in den
till turboservice och det blir något vettigt? 8000:- lät ju överkomligt för 360 lager
och ny kompressor/turbin. Men vad blir bättre?

Funkar det bara till trimmat eller går det använda original också?
Måste man välja antingen till 2,5 liter eller 3,0 när man väljer storlek
på kompressor/turbin om man bara vill ladda lite "lagom" (runt 1 bar)?

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#7 Post by emm »

mijo wrote:Hur långt går en originalturbo? Min 250 hk (k26-8?) har gått 15k mil nu och jag börjar
fundera på om det inte är dags att byta i förbyggande syfte?

Då vill man kanske passa på att som du uppgradera lite, kan man bara skicka in den
till turboservice och det blir något vettigt? 8000:- lät ju överkomligt för 360 lager
och ny kompressor/turbin. Men vad blir bättre?

Funkar det bara till trimmat eller går det använda original också?
Måste man välja antingen till 2,5 liter eller 3,0 när man väljer storlek
på kompressor/turbin om man bara vill ladda lite "lagom" (runt 1 bar)?

Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#8 Post by mijo »

emm wrote:Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
Jo, man är lite rädd för det, var det den lilla eller stor turbon?

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#9 Post by emm »

Den lilla, däremot kände jag ingen skillnad i öset på den, den laddade på väldigt fint, men glappet var somsagt stort.

Fick tag i en större turbo till vettiga pengar och där jämförde jag glappet. Som natt och dag...
Däremot saknar jag spoolup som den lilla turbon har.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#10 Post by bergodalvana »

emm wrote:Min gamla gick 19000 mil när jag bytade den, hade härligt glapp i axeln...
På min Saab 900 som precis passerat 44k mil sitter originalturbon fortfarande på.
Motorer och turbos är som ett förhållande, vårdar man dom ofta så håller dom i all evighet, är man vårdslös och respektlös mot bilen kan den skära efter 5km... allt är relativt...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#11 Post by Henka »

gegge wrote:Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord Lite svår att prissätta däremot...
Är inte avgashuset olika mellan 924 och 944?
Jag ångrar att jag inte köpte den hybrid du hade på hyllan när jag var förbi för flera år sedan :cry:

Du verkar sitta på en hel del kunskap iaf. Jag ska söka lite efter audi turbos och se vad jag kan hitta.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Vilka delar till k26/27 bygge?

#12 Post by emm »

Henka wrote:
gegge wrote:Förresten så har jag nog en K27/26 från en Porsche 956 liggandes med. Den har gått 10km i min bil, rätt ny med andra ord Lite svår att prissätta däremot...
Är inte avgashuset olika mellan 924 och 944?
Jag ångrar att jag inte köpte den hybrid du hade på hyllan när jag var förbi för flera år sedan :cry:

Du verkar sitta på en hel del kunskap iaf. Jag ska söka lite efter audi turbos och se vad jag kan hitta.
Den killen sitter med massa kunskap!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users