Grenröret på väg att ge vika, eller?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Petrus
Addict
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987

Grenröret på väg att ge vika, eller?

#1 Post by Petrus »

Hej,

Jag har fått en sjyst offert från UAT för nytt rostfritt 3" system fr.o.m downpipe inkl racekat.
So far so good.

Nu har bilen börjat ryka som ett ånglok vid kallstart. Det ser ut att avgaserna skjuter ut någonstans vid nedre delen av grenröret. Men det är svårt att se. När motorn är varm och systemet har expanderat upphör problemet.

Det känns att om jag måste byta grenröret bör jag göra det innan jag lämnar kärran till UAT.

Frågorna då:
1) Finns det något ställe i avgassystemets första delarna som är troligast ställe för en läcka? Bilen är turbo.
2) UAT fixar inte med grenrör. Vem rekommenderar ni för jobbet? Gärna vid huvudstadsområdet.

Det ska förstås alltid vara nåt' med bilen...

Henka
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Grenröret på väg att ge vika, eller?

#2 Post by Henka »

Jag har funderingar runt 3" avgas jag med.
Får man fråga vad det kommer kosta?
Kanske de kan göra ett extra system utan kat?
Mvh Henka
944 turbo -87 (Numera pensionären)

924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)

PCS 5266

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#3 Post by DLS »

grenrören o även crossover röret har en förmåga att spricka på våra bilar så det kan vara en spricka som behöver svetsas bara.

Annars är det vanligt att den läcker från endera grenrörspackningarna mot toppen eller mellan grenrör o crossover rör där det sitter 2st ring packningar bara.

men är du säker på att den läcker så det inte bara är fukt som bränns bort, låter den mycke ?

Den kan även läcka mellan crossoverrör o wastegate.

Sen finns det ju ett uttag på crossover röret för att kunna mäta avgaserna, den kanske har lossat lite i muttern o behöver dras åt (om du inte pluggat uttaget vill säga).
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Mattias 924 »

Hål där brukar höras, inte synas. Säker på att det inte läcker olja som lägger sig på röret?
"patand" skrev:
Om inget strular...

cabberobban
S-Poster
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991

#5 Post by cabberobban »

Det låter mer som det fel jag hade en gång, en läckande packning bak på kamhuset. Finns ett lock där som sitter med tre skruvar. Oljan droppade ner på avgassystemet när bilen stog still. Vid kallstart brändes sedan oljan bort med ett stort rökmoln som började ett par minuter efter start och varade några minuter. Liknade en begynnande motorbrand och luktade inte gott. Gräv med handen under kanten på kamkåpan mot torpedväggen och se om du blir oljig. Läckaget kan bara ses med en liten spegel. Det är inte helt lätt att se där det droppar ner på avgaset heller, men du kan prova att kika ner mellan motor och torpedvägg på tändstiftssidan under tiden som du låter en kall motor bli varm. Kan du se exakt var det börjar ryka så kan du kolla efter olja där nästa gång den är kall.

Lycka till och rapportera...
/Robban
944 Turbocab

Post Reply