foten till turbo, 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

foten till turbo, 931

#1 Post by skipper »

Hej!

Håller på att byta turbo på en 931-79;a. Hittade i gömmorna en vattenkyld, som passade med lite handpåläggning...

Problemet är gjutgärnsfoten till turbon, den bråkar med vatten kylningen, behövs den? Kan turbon hänga i avgas huset enbart? Hur sitter dom fast på "moderna" bilar?

// Lasse

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: foten till turbo, 931

#2 Post by Cédric »

Med tanke på hur grenrören spricker så skulle jag försöka lösa det.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: foten till turbo, 931

#3 Post by gegge »

har funderat pa samma sak. kanns som det blir valdigt mycket spanningar mellan de olika delarna. mitt faste i alu sprack rakt av! godset i grenroret ar ordentligt tjockt, gissar att det gar att lyfta motorn i turbon aven utan "foten" - men varfor skulle porsche monterat dit det om det inte behovdes???
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: foten till turbo, 931

#4 Post by Cédric »

Det kan ju fungera, en viss stor svensk lastbilstillverkare som jag kan väl har samtliga aggregat hängandes i grenröret. Men det frestar ju på mer på packning och skruvar.

skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: foten till turbo, 931

#5 Post by skipper »

Ja, foten känns rättså gedigen, minst sagt! Blir det inte mera spänningar med foten? delarna rör sig ju vid uppvärmning, och foten låser rörelsen. Min fot var ej heller skruvad mot godset i motorn, utan hängde löst.

Jag har en tmd100 volvo i båten, där sitter turbon enbart fast på avgas sidan.

Lasse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]