944 Turbo 1987 | Banleksak
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Uschiamej det där lät tungmeckat, hoppas verkligen du slipper läckage efter allt "grisjobb" sen då. Nu blev jag nyfiken på vad det är för nospanel du skaffat, lägg gärna upp nån bild när du fått på den sen
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Ja nu är det lite tungmekat man toppen ska dyka upp i början av veckan så då sätter jag nog tänderna i det. Skulle kunna börja med bottendelen redan i helgen men jag behöver "assembly lube" och jag undrar var jag hittar lämplig sådan?
Frontpanelen finns nog bland några andra forummedlemmar men jag tycker den är rå och fin!
Blev även ett par Tarret uniball kränghämmarlänkar till bak!
Mvh Peter
Frontpanelen finns nog bland några andra forummedlemmar men jag tycker den är rå och fin!
Blev även ett par Tarret uniball kränghämmarlänkar till bak!
Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
När jag plocka ihop min 931 snurra använde jag molybdendisulfidfett (MOS2) på delarna jag satte ihop. Det eller nån tjock motorolja var vad jag kom fram till när jag luskade runt vid tillfället
Vad är det för front och vart köpte du den?
Vad är det för front och vart köpte du den?
- Marcus
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Jaha lite dubbel-Mos kanske jag har i garaget då, även om det är Biltemas...Vågar man skruva ihop snurran med den tro..?
Fronten kommer från det förlovade landet i väster men jag vet inte vilka som tillverkat den. Jag har sett den tidigare på lite bilar och jag tror bla att Fredrik Nykvist(?) på forumet har en likadan.
Det sägs väl dock att dessa frontar inte gynnar flöde men den ser ganska elak ut utan att bli för mycket. (Enligt mig..)
/P
Fronten kommer från det förlovade landet i väster men jag vet inte vilka som tillverkat den. Jag har sett den tidigare på lite bilar och jag tror bla att Fredrik Nykvist(?) på forumet har en likadan.
Det sägs väl dock att dessa frontar inte gynnar flöde men den ser ganska elak ut utan att bli för mycket. (Enligt mig..)
/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Peedster wrote:Jaha lite dubbel-Mos kanske jag har i garaget då, även om det är Biltemas...Vågar man skruva ihop snurran med den tro..?
Det gjorde jag..
Håller med, ser riktigt stygg utPeedster wrote:Fronten kommer från det förlovade landet i väster men jag vet inte vilka som tillverkat den. Jag har sett den tidigare på lite bilar och jag tror bla att Fredrik Nykvist(?) på forumet har en likadan.
Det sägs väl dock att dessa frontar inte gynnar flöde men den ser ganska elak ut utan att bli för mycket. (Enligt mig..)
- Marcus
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
har också en sån nospanel fast min är tillverkad av plastis här på forumet
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Nu har det hänt grejer i mellandagarna! Jäklar vad jag har lagt timmar på bilen förra veckan...Dessa moment har ju även skrämt upp en så man har dragit sig för de men det är inte så svårt när man väl sätter igång. Det jobbigaste är att motorn satt i bilen så man ligger och flåsar under blocket...
- Vevstakslager bytta (förebyggande)
- Oljetrågspackning bytt
- Oljefilterhuset nya packningar (förmodat internt läckage)
- Renoverat topplock monterat med ny widefire packning
Det mesta är ihopmonterat det som ska göras innan uppstart i helgen är:
- Byta packningar på spridarna
- Spola kylsystemet några gånger samt ny G30 glykol
- Byta ut alla vakumslangar till silikon
- Ny olja
Sen är det uppstart och jag har faktiskt vinterdäck monterade så jag kommer ta ut henne och köra lite!
Undrar också om det går att fräscha upp värmeplåtar på något sätt? Vissa som sitter runt grenrör där det är som varmast är ju så rostiga och poriga så de inte går att få fina med stålborste. Går det att blästra och coata de på något sätt? I USA gö de något som kallas Jet Coat vad nu det är..?
Mvh Peter
- Vevstakslager bytta (förebyggande)
- Oljetrågspackning bytt
- Oljefilterhuset nya packningar (förmodat internt läckage)
- Renoverat topplock monterat med ny widefire packning
Det mesta är ihopmonterat det som ska göras innan uppstart i helgen är:
- Byta packningar på spridarna
- Spola kylsystemet några gånger samt ny G30 glykol
- Byta ut alla vakumslangar till silikon
- Ny olja
Sen är det uppstart och jag har faktiskt vinterdäck monterade så jag kommer ta ut henne och köra lite!
Undrar också om det går att fräscha upp värmeplåtar på något sätt? Vissa som sitter runt grenrör där det är som varmast är ju så rostiga och poriga så de inte går att få fina med stålborste. Går det att blästra och coata de på något sätt? I USA gö de något som kallas Jet Coat vad nu det är..?
Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Motorn är igång och går jättefint!!
Bytte packningar och filter till spridarna och monterade tillbaka fuelrail och AFM m.m.
I med olja och vatten i kylsystemet, väntade med tändspolen och arbetade upp olje och soppatryck. Vrider om och den startar klockrent!
Det rykte en del då grenrör och crossover hade oljefilm på sig men det slutade efter ett tag.
Bilen varmkördes när den började köra vatten genom motorn några minuter så stängde jag av och tappade ur allt vatten. Sen i med kylarrens och vatten och gjorde om proceduren 3 gånger innan jag hällde i vatten och glykol.
Känns grymt skönt att den startar och går så fint efter vevlagerbyte och renoverad topp mm. Inga läckage någonstans men det kan väl dyka upp senare med lite varv på grejerna eventuellt. Tomgången ligger på superfina 800 vilket kanske är lite lågt men inga hopp eller konstiga ljud.
Nu ska jag bara hämta ut silikonslangen från ICA och om ca 2 veckor kommer det ett väldigt trevligt paket från USA! Då behöver jag inte oroa mig om att jag har orginal tidigt chip i boxen fst jag har lite senare turbo och Tial wastegate osv...
Sänkte även ner bilen så den står på egna fötter så får jag bara lite hjälp med kamremsspänningen snart så ska jag boka in en besiktning snarast så den är redo i april!
Tack för hjälp de som supportat!
Mvh Peter
Bytte packningar och filter till spridarna och monterade tillbaka fuelrail och AFM m.m.
I med olja och vatten i kylsystemet, väntade med tändspolen och arbetade upp olje och soppatryck. Vrider om och den startar klockrent!
Det rykte en del då grenrör och crossover hade oljefilm på sig men det slutade efter ett tag.
Bilen varmkördes när den började köra vatten genom motorn några minuter så stängde jag av och tappade ur allt vatten. Sen i med kylarrens och vatten och gjorde om proceduren 3 gånger innan jag hällde i vatten och glykol.
Känns grymt skönt att den startar och går så fint efter vevlagerbyte och renoverad topp mm. Inga läckage någonstans men det kan väl dyka upp senare med lite varv på grejerna eventuellt. Tomgången ligger på superfina 800 vilket kanske är lite lågt men inga hopp eller konstiga ljud.
Nu ska jag bara hämta ut silikonslangen från ICA och om ca 2 veckor kommer det ett väldigt trevligt paket från USA! Då behöver jag inte oroa mig om att jag har orginal tidigt chip i boxen fst jag har lite senare turbo och Tial wastegate osv...
Sänkte även ner bilen så den står på egna fötter så får jag bara lite hjälp med kamremsspänningen snart så ska jag boka in en besiktning snarast så den är redo i april!
Tack för hjälp de som supportat!
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Härligt.. nåt mer som ska göras i vinter?
Har ju lite själv att pyssla med även om det mest är småsaker.. grejer ska beställas mm...
Vad är det för spännande du beställt från USA då?
//bubby
Har ju lite själv att pyssla med även om det mest är småsaker.. grejer ska beställas mm...
Vad är det för spännande du beställt från USA då?
//bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Hej!
Det som mer kan pysslas med är:
- Fräsha upp inredningen/baksätedelete och i med passagerarstol (?)
- In med laddtrycksmätare och förhoppningsvis lambda, oljetemp och tryck.
- Ett avgas vore trevligt att bygga ihop
- Lacka RH fälgarna alt 997 Turbo fälgarna (lutar åt RH)
- Lacka nya frontpanelen
- Köpa bromsscoop av Plastis
- Almän uppfräschning av hela bilen
- Montera M-Tune MAF + spridare!
Så visst finns det att pyssla med men jag har momentum nu så jag är inte orolig! Den går ju ändå att köra nu så målet är redan nått!
Om du läste ovan så förstår du vad som är på väg från väster! Sen kommer ett till roligt paket ungefär samtidigt som består av en trevlig turbo som iofs kommer innebära en hel del moddning men med så många som har monterat dessa hittils så blir det säkert inga problem. Får lära mig svetsa lite bättre bara!
http://store.forcedperformance.net/merc ... e=Turbo-FP" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna ska egentligen in i 3L snurran jag samlar delar till och MAFen är tänkt att vara till den också men jag monterar in den i nuvarande motorn så har jag iaf lite roligare tills dess.
Det är trevligt att läsa din tråd Bubby för du har förädlat bilen så fint! Kommer absolut hålla en ledig hjärteplats för henne! Vad ska du göra mer då?
Mvh Peter
Det som mer kan pysslas med är:
- Fräsha upp inredningen/baksätedelete och i med passagerarstol (?)
- In med laddtrycksmätare och förhoppningsvis lambda, oljetemp och tryck.
- Ett avgas vore trevligt att bygga ihop
- Lacka RH fälgarna alt 997 Turbo fälgarna (lutar åt RH)
- Lacka nya frontpanelen
- Köpa bromsscoop av Plastis
- Almän uppfräschning av hela bilen
- Montera M-Tune MAF + spridare!
Så visst finns det att pyssla med men jag har momentum nu så jag är inte orolig! Den går ju ändå att köra nu så målet är redan nått!
Om du läste ovan så förstår du vad som är på väg från väster! Sen kommer ett till roligt paket ungefär samtidigt som består av en trevlig turbo som iofs kommer innebära en hel del moddning men med så många som har monterat dessa hittils så blir det säkert inga problem. Får lära mig svetsa lite bättre bara!
http://store.forcedperformance.net/merc ... e=Turbo-FP" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna ska egentligen in i 3L snurran jag samlar delar till och MAFen är tänkt att vara till den också men jag monterar in den i nuvarande motorn så har jag iaf lite roligare tills dess.
Det är trevligt att läsa din tråd Bubby för du har förädlat bilen så fint! Kommer absolut hålla en ledig hjärteplats för henne! Vad ska du göra mer då?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Idag landade det en True MAF samt 80lb/hr spridare i brevlådan!
Väntar in kablaget till 3 bars mapsensorn samt det uppdaterade chippet som kommer nästa vecka. Eventuellt åker detta i redan i helgen så får jag dra mapsensorn nästa helg. Hoppas även på de stålomspunna bränsleslangarna från gruppköpet under nästa vecka så blir det uppstart igen och besiktning.
Ska även fiska upp en 3 bars FPR innan uppstart.
Det blev alltså ett komplett MAF kit istället för bara chip då det bara hade kostat mer att göra det i den andra ordningen. Denna MAF ska enligt de flesta ge bättre köregenskaper än orginal och kommunicerar med orginal boxar så de förstår och ändrar inställningarna efter laddtryck.
Nu har jag iaf styrsystem för att supporta närmare 600hk i en modern ren MAF-kod!
Tanken är att detta även ska styra 3L motorn som byggs under året.
Mer info här: http://www.roguetuning.com/951_maf_kit_m-tune%C2%A9" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer denna säsong att köra med K26/8 med detta kit och E85. Jag kan även köra på 2 soppamappar med en knapptryckning, dvs 98 alt E85. Skulle vara kul att bänka bilen och försöka få ut 350 hk i motorn men inte köra högre ladd än 1,2.
Kul!
Väntar in kablaget till 3 bars mapsensorn samt det uppdaterade chippet som kommer nästa vecka. Eventuellt åker detta i redan i helgen så får jag dra mapsensorn nästa helg. Hoppas även på de stålomspunna bränsleslangarna från gruppköpet under nästa vecka så blir det uppstart igen och besiktning.
Ska även fiska upp en 3 bars FPR innan uppstart.
Det blev alltså ett komplett MAF kit istället för bara chip då det bara hade kostat mer att göra det i den andra ordningen. Denna MAF ska enligt de flesta ge bättre köregenskaper än orginal och kommunicerar med orginal boxar så de förstår och ändrar inställningarna efter laddtryck.
Nu har jag iaf styrsystem för att supporta närmare 600hk i en modern ren MAF-kod!
Tanken är att detta även ska styra 3L motorn som byggs under året.
Mer info här: http://www.roguetuning.com/951_maf_kit_m-tune%C2%A9" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer denna säsong att köra med K26/8 med detta kit och E85. Jag kan även köra på 2 soppamappar med en knapptryckning, dvs 98 alt E85. Skulle vara kul att bänka bilen och försöka få ut 350 hk i motorn men inte köra högre ladd än 1,2.
Kul!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Bingo! Mycket glädje!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Då har den hårdaste av hårda klappar dimpit ner i brevlådan idag!
Måste lokalisera en adapter och svetsa om crossover samt modifiera oljeanslutning och retur till turbon sen blir det att hålla hårt i ratten och hoppas man stannar på vägen!
Turbon är en Forced Performance HTA GT30R och är motsvarighet till GTX3076R med billet turbinblad med extra blad samt lite mer godis som V-band fäste mot downpipe. Den har även twin entry vilket i praktiken ska innebära att laddet kommer några 100 varv tidigare om man bygger separata crossoverrör hela vägen in i turbon eller så kan man sätta dit något som kallas QSV - Quick Spool Valve som blockerar ena inloppet till turbon och öppnar upp när man når ett visst laddtryck.
Fördelen med detta är att man då får ett helsikes tryck in i ena inloppet vilket innebär att man då har en turbo med låg AR vilket innebär tidigt laddtryck och sen när laddet byggs upp så öppnas ventilen upp och den pumpar som en stor turbo!
Ska bli spännande!
Mvh Peter
Måste lokalisera en adapter och svetsa om crossover samt modifiera oljeanslutning och retur till turbon sen blir det att hålla hårt i ratten och hoppas man stannar på vägen!
Turbon är en Forced Performance HTA GT30R och är motsvarighet till GTX3076R med billet turbinblad med extra blad samt lite mer godis som V-band fäste mot downpipe. Den har även twin entry vilket i praktiken ska innebära att laddet kommer några 100 varv tidigare om man bygger separata crossoverrör hela vägen in i turbon eller så kan man sätta dit något som kallas QSV - Quick Spool Valve som blockerar ena inloppet till turbon och öppnar upp när man når ett visst laddtryck.
Fördelen med detta är att man då får ett helsikes tryck in i ena inloppet vilket innebär att man då har en turbo med låg AR vilket innebär tidigt laddtryck och sen när laddet byggs upp så öppnas ventilen upp och den pumpar som en stor turbo!
Ska bli spännande!
Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Senaste uppdateringen är att det kom nya fina bränsleslangar idag!
Stålomspunna till tillopp och retur samt en stålomspunnen/teflonslang.
Nu blir det E85 för hela slanten!
/Peter
Stålomspunna till tillopp och retur samt en stålomspunnen/teflonslang.
Nu blir det E85 för hela slanten!
/Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Nice! E85 is dah shit
Lycka till med motorbygget.
/Björn
Lycka till med motorbygget.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
Who is online
Users browsing this forum: B_2