Motor uppgradering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Maag
S-Poster
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986

Motor uppgradering

#1 Post by Maag »

Hej,

Tänkte uppgradera motorn i min 951 86:a i vinter och funderar lite på vad man ska uppgradera till för turbo, jag är helt novis på turbomotorer och tänkte se om jag kunde få lite tipps och ideer. Jag blev rekomenderad av GIK att använda mig av GT30R. Mitt önskemål är att sikta på ca 350-400 hk som man kan använda både på bana och gata.

// Tobbe
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: Motor uppgradering

#2 Post by DLS »

GT30R är en väldigt bra turbo som räcker till mer än 400hk.
Allt beror på hur mycke du vill lägga o hur mycke du är beredd att modifiera för att få den att passa.
En GT30R passar inte direkt utan att modifiera downpipe + crossoverrör o förmodligen även själva foten som turbon står på kommer behöva slipas till för att turbon ska passa.

ett annat alternativ om du inte vill bygga om avgas m.m är att satsa på en LR turbo eller vitesse turbo, dom har bolt on turbos,

annars passar även några ur kx serien från http://www.turboservice.se/Raceturbo-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Är motorn helt original?

När renoverades den senast för om inte det är gjort så bör man fundera över det innan man börjar ta ut mycke effekt ur motorn.

vill du komma billigt undan så leta upp en k27/8 o byt spridare o chip + btr så har du i allafall ca 330-350hk

sen kan du gå 1 steg till o gå över till e85 för att få ut lite till effekt.

nästa steg är nog att byta ut afm mot endera maf-kit eller separat sprut om du inte gjort det redan.

o vips så började pengarna dra iväg :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Maag
S-Poster
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986

#3 Post by Maag »

DLS wrote:GT30R är en väldigt bra turbo som räcker till mer än 400hk.
Allt beror på hur mycke du vill lägga o hur mycke du är beredd att modifiera för att få den att passa.
En GT30R passar inte direkt utan att modifiera downpipe + crossoverrör o förmodligen även själva foten som turbon står på kommer behöva slipas till för att turbon ska passa.

ett annat alternativ om du inte vill bygga om avgas m.m är att satsa på en LR turbo eller vitesse turbo, dom har bolt on turbos,

annars passar även några ur kx serien från http://www.turboservice.se/Raceturbo-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Är motorn helt original?

När renoverades den senast för om inte det är gjort så bör man fundera över det innan man börjar ta ut mycke effekt ur motorn.

vill du komma billigt undan så leta upp en k27/8 o byt spridare o chip + btr så har du i allafall ca 330-350hk

sen kan du gå 1 steg till o gå över till e85 för att få ut lite till effekt.

nästa steg är nog att byta ut afm mot endera maf-kit eller separat sprut om du inte gjort det redan.

o vips så började pengarna dra iväg :)

Motorn kommer plockas ur i vinter och renoveras då jag inte vet när det är gjort senast och modifieras efter behov. Så bygga om downpipe + crossoverrör är då inga problem att bygga om. Sprut, spridare är tänkt att bytas ut. Läst en del om att folk på forumet har problem med toppackningen?
Krävs det någon portning av topp, byte av kam osv för att nå upp till säg +350hk?

// Tobbe
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#4 Post by DLS »

Finns en del trim trådar sen förut som du kan läsa där folk som har mer erfarenhet än mig skrivit i.

Porta toppen o annan kam är saker som gör bilen ännu roligare med bättre respons samt effekt.
För att nå 350hk beror helt på turbo men har du portat toppen så underlättar det, kammen är bra att byta när du kliver över 350hk sträcket.

Angående topplockspackning så finns det en mängd skolor så du får bilda dig en egen uppfattning.
har du motorn ur så kan du ju plana både topp o block o då är en stålpackning ett alternativ.
har du ändå motorn isär så skulle jag nog byta topplocksbultarna till arp eller raceware, det ångrar jag att jag inte gjorde. Men det finns dom som kör 400hk utan att byta bult också.

Finns nog andra här på forumet som kan ge dig lite tips också angående olika alternativ :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Sluggen
S2-Poster
Bilmodell: 951

#5 Post by Sluggen »

Jag tycker att tankegången bör vara något i stil med vad DLS säger dvs 1: vad är det för skick på motorn?
2: vet du med säkerhet att du är nöjd med en liten uppgradering så gör den, finns risken att du vill fortsätta trimma så byt till ett riktigt sprut på en gång. Det är själva förutsättningen för trim av en insprutningsmotor.
Alla ändringar du gör kan sprutet ta hand om och därmed dra nytta av. Gör du ändringar utan att ha flexibiliteten med ett sprut, händer ju i princip ingenting. Du kan porta och byta kam etc bäst du vill men det kommer inte göra mycket skillnad om du inte kan se till att anpassa tändning, bränsle etc efter förutsättningarna. Du investerar för framtiden m.a.o.
Väljer du den vägen så se till att ha givare så du kan mäta avgastemp, oljetemp, bränsleblandning etc. Ingen ide att gissa sig fram här. Det blir rena chansningen.
Min uppfattning om topplockspackningar som blåser, är att dessa bilar ofta trimmas, men att få ser till att ha en vettigt mappad bil. De flesta gör ändringar, höjer laddtryck hit o dit men har på sin höjd ett annat chip som på ett ungefär gör det ett sprut gör. Tyvärr räcker inte ungefär när marginalerna minskar. Därför blir de överrepresenterade i packningsblåsarstatistiken. Sen finns det naturligtvis stabilare motorer än dessa och taskig mapp är väl inte enda förklaringen men jag tror det ligger nära sanningen. Ska man göra det ordentligt så funkar det inte att lägga tio femton papp i trim och sen tro att det ska hålla.

Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

nielshedebo
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by nielshedebo »

Hej,

har et Lindsey Racing MAF kit m/chips som samman med uppgraderet Wastegate och avgas ger 340 HK (så kallad 340 RWHP package, se http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/951PACK340.html" onclick="window.open(this.href);return false; ). 340 heste på hjulene klarer det inte av andra ställer end i USA tests men äkta 340 HK i motorn med en Super 53 Turbo stämmer ganske bra tänker jag. Dette kan naturligtvis höjas rejält med en större turbo som planlagt från dig! Har också fuel rail med 55 spridare och 3 bar BTR.

Hör av om interesse - har endast kørt ca. 4000 km.

Hilsen

Niels

Post Reply