951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#136 Post by Björn Nilsson »

Nu är topp+packning, kamhus, nya remmar på plats. Idag är det fokus på att montera den "något" större intercoolern och sen montera insug, kylare mm mm

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#137 Post by mats ivarson »

Bilder! :-)
Kör du med ARP bultar nu? De skall efterdras minst en gång efter varmkörning, men det vet du säkert.
Finns olika skolor, den motorkunnare jag litar mest på säger att man bara behöver ställa in momentnyckeln på sista momentet och gå över alla (i rätt ordning hade jag gjort) och efterdra när den körts varm. Andra säger att man skall släppa dem och dra igen, men jag hade följt första förslaget.
Beroende på hur mycket energi man har så bör man egentligen göra detta två gånger minst säger min källa.
Jag hade gjort så att jag ganska snabbt hade gjort första efterdragningen, efter en snabbare första varmkörning, sen kört bilen några mil och kanske några kallstarter och därefter efterdragit andra gången. När detta varit klart hade jag vritt på laddtrycket så skjortan stog rätt ut (så Sandén säger fula saker om mig hehe) ;-)

Mats
www.boost242.se

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951-90

#138 Post by Corleone »

Gällande varmkörning... hörde av flera att de brukar värma blocket genom att köra varmvatten genom det efter att ha pluggat. In med vattnet nertill och ut upptill. De hade nått 60-70 grader varmt som räckte för att efterdra. Kan det vara något för att slippa "kamhuset"?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#139 Post by DLS »

Läst om flera på rennlist som dragit hårdare än spec o sen varit nöjd med det o det funka tydligen bra?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#140 Post by Björn Nilsson »

Ja, när jag läste om efterdragning efter varmkörning i specen från Raceware och efter väldigt många timmars mekande så behövde jag sitta ner :mrgreen: Tänkte göra som så att jag varmkör och sen kollar momentet på de bultarna som sitter under insuget först, är de helt off i momentet så får jag ta bort kamhuset också. Börjar kunna detta nu :roll:

Tackar för alla tipsen grabbar

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#141 Post by Björn Nilsson »

Ok, så ser det ut nu. Skall ju bara varmköra så jag gjorde en mycket snygg installation av den gamla IC:n, den nya saknar jag två silikonslangar till :mrgreen:
20110606.JPG
Givetvis så grusades planerna, ingen gnista alls. Trodde att det hade med triggerhjulet att göra men efter ett lugnande samtal med Mats så är det ett motstånd som jag skulle lött på för Haltechen.....det hade jag glömt efter alla dessa timmars mekande och svärande :twisted:

Kan säga att bara att få bort de gamla pinnbultarna från toppen var en hård prövning för psyket...till slut svetsades muttrar på pinnbultarna och sedan ett låååångt rör och massa armkraft. Ca 3-4 timmar senare var de nya Racewarebultarna på plats.

Toppackningen sprutades flera ggr med Loctite 3020 och blockytan fick ett packningslim, får se om det håller för Mats galna laddtryck :D

Uppstart och varmkörning görs förhoppningsvis denna vecka ( om prylarna levereras i tid). Kommer varmköra 2-3 ggr med avsvalning mellan dessa. Sedan efterdrar jag alla bultarna, även de under kamhuset.

/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-90

#142 Post by gurra »

Pinnbultarna är överjäkliga att få bort. Sist jag gjorde det gick en bult av längst nere i blocket..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#143 Post by Björn Nilsson »

gurra wrote:Pinnbultarna är överjäkliga att få bort. Sist jag gjorde det gick en bult av längst nere i blocket..
Var rädd för det också ett tag, vad gör man då? Kan man borra ut dem?

Tack för strulfri leverans av delarna :#cheers:

Hörs

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-90

#144 Post by gurra »

Man kan borra ur men då måste nog blocket ur, så du hade tur :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#145 Post by Björn Nilsson »

Har fortfarande inte fått igång bilen, den saknar gnista helt vilket skulle avhjälpas igår med att montera ett motstånd på triggerkabeln som var avklippt (vilket jag glömt :roll: ). SÅ efter ett 2,7kOhms motstånd var dit lött så trodde jag att nu...ska bilen igång....men inte :evil:

Samma fel fortfarande, men jag har haft både triggern och triggerhjulet av så ikväll ska jag koppla upp datorn för att se om jag har rpmsignal vilket jag är övertygad om att jag inte har. Tror faktiskt att jag monterat givaren med för stort avstånd till triggerhjulet. Annars vet jag inte vad som har felat. Har aldrig satt mig in i Haltechsystemet men nu får det bli en forcerad kurs :mrgreen:

Nya intercoolern sätts på plats ikväll, har fått alla slangar som behövs.

Men av allt detta mekande och kliande i huvudet så kommer jag ut med mycket mer kunskap än vad jag hade innan. En klar tröst.

Jag har bokat förarcoachning med Micke Ohlsson/Ola Nilsson på Ljungbyhed till den 7/7....damn det kommer bli tajt.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#146 Post by Björn Nilsson »

Nu är bilen varmkörd och toppen efterdragen :mrgreen: Den startade på första försöket efter att lokaliserat felet till att triggergivaren satt lite för långt i från triggerhjulet. Även fått min laddtrycksreglering (vridpotentiometer) lödd så jag kan ändra tryck från kupen.

Återstår att montera insug och lite annat sen provkörning för att se om den klarar resan till Göteborg igen :#944burn:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#147 Post by DLS »

rörde sig bultarna nått vid efterdragningen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#148 Post by Björn Nilsson »

DLS wrote:rörde sig bultarna nått vid efterdragningen?
Inte speciellt, nu drog jag med 10 Nm mer än specen. Men den var iaf tät på olja och vatten.
Men jag använde både packningslim Loctite 3020 och packningstätning på tub mot blockytan.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#149 Post by Björn Nilsson »

Motorn ihop och provstartad plus ny intercooler på plats. Ny frontplast kommer denna veckan men den nuvarande får duga så länge. Lämnar bilen i Göteborg nästa söndag.
Ny IC.JPG
/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#150 Post by DLS »

har du flera bilder på intercooler installationen? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]