Sultanen wrote:Min 924s hade stått i sju år utomhus när jag köpte den, var inga problem. Byta alla väskor och filter samt ta ner och gå över bromsarna som rostat fast sedan gick den som ett skott.. Men det är som sagt en 944 motor vilken jag har bättre erfarenheter av.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Låter lovande, för som jag har förstått är den ordinarie 924-motorn simplare än 44ans! Hur pass avancerat arbete tyckte du att det var att utföra den typen av grundläggande underhåll. Är det möjligt för en händig, men oerfaren grabb utan riktig verkstad att fixa sådant med hjälp av... vad heter de nu igen? Välrenommerade servicehandböcker från ett visst tyskt(?) förlag?
Edit; Har dock tillgång till en del maskiner o dyl. hos mina föräldrar, dock ingen motorlyft och sådant. Ni förstår.
Freddie_81 wrote:Tjena. Hade själv en 924 som första bil och har bara bra erfarenheter då de mesta går att hitta på Biltema. Många delar delas med golf gen1 och 80:tals Audi. Men är du villig att lägga 20-30k så skulle jag satsat på en 944 i hyggligt skick då de är mycket bättre i rost synpunkt och trevligare motor. Men de blir såklart lite dyrare med delar. Annars har 924 efter 1980 5 växlad låda och är bättre rostskyddad än de tidigare årsm. Från min synpunkt tycker jag båda alternativen är lättmekade och bra bilar att börja med.
Mvh Fredde
Mattias 924 wrote:Med begränsad ekonomi hade jag tveklöst gått på en 924, inte en 924s eller 944 på grund av att "vanliga 924;an delar nästan allt med VW och Audi och har väldigt billiga delar. Mitt tips är att köpa en så dyr som möjligt som är rostfri och bra mekaniskt. Den i annonsen ovan verkar lite skum. Köp ingen ombyggd, breddad eller trimmad.
På det stora hela är 924 billig att äga. Den är billig i försäkring, billiga reservdelar och har ingen värdeminskning. Den är relativt bränslesnål och är den äldre än 30 år behöver den bara besiktas varannat år och är skattebefriad.
Jag tycker att du ska köpa en men välj mycket noga ut ett bra exemplar.
Ps. det finns ingen 924 i den här prisklassen som gått 4.000 mil och mätaren slår runt vid 10.000 mil.
Att det är billiga reservdelar är det som gör att jag i huvudsak inriktat mig på att hitta en 24a. Att man inte gör misstaget att köper sig en 28 som faktiskt börjat leta sig ner i denna prisklass.
Den kraftigare motorn i 44an samt s-modellen borde även leda till dyrare försäkring för ynglingar som mig om jag inte är helt ute och cyklar?
Angående ombyggda så är jag ute efter 24ans rena slimmade linjer. 44-konverteringar brukar vara rätt fula. Samt trimmade 24or är inget jag direkt stött på, verkar inte vara så mycket man kan göra på den fronten förutom motorbyte.
Det känns vettigt som du säger att lägga lite mera för att få ett fint exemplar utan rostproblem, men hur mycket talar vi då? Att lägga ut en köpeannons på ett entusiastforum som på detta sida kan nog generera finare bilar en tex Blocket, men då till ett mycket saftigare pris.
Hur mycket rost kan man tillåta rent "funktionsmässigt"? Kan man tolerera små fläckar om balkar och shiet är fina?
Mattias 924 wrote:Jo, en sak till ang. remmar och vattenpump. Om kamremen går sånder på 924 går inte motorn sönder. Remen är samma som till golf I-III och kostar småpengar och är plättlätt att byta. Vattenpumpen är också billig och lätt att byta.
Låter betryggande! Jag vet att det på många bilar kan bli riktigt kostsamt om man inte byter i tid.
Detta forum var mycket mera aktivt än vad jag hade förväntat mig!

Jag får tacka så enormt mycket för er expertis, jag ska se till att komma med lite utförligare respons ikväll.
Men om jag får fråga, finns det någon riktig fälla man kan trilla i angående 24an. Något fel eller trasig del som det knappt är lönt att fixa/byta ut?