924 -76

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

924 -76

#1 Post by Erik D »

Mot slutet av sommaren 2007 satt jag och kollade på blocket efter något som kunde fylla tomrummet i garaget. Jag har alltid gillat lite ovanliga och udda bilar och jag hade bestämt mig att nästa bil skulle både vara rolig att köra och lätt att meka med. Därför föll valet på en 924 från 1976 som stod i Malmö och behövde en ny ägare.
DSC04984_to.jpg
I denna tråd har jag tänkt sammanfatta min tid med bilen hittills och dokumentera de projekt, modifieringar och uppgradering jag har gjort på bilen. Jag har även tänkt fylla på med bilder och rapporter från banmöten och slalomtävlingar som körs med bilen.
2009_09_27_0018_crop_to.jpg
Jag hoppas att informationen och mina erfarenheter här kan vara till nytta för andra som söker inspiration och motivation till att själv meka och skruva med sin bil.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -76

#2 Post by Mattias 924 »

Har du PSA plåtfälgar på den nedre bilden?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76

#3 Post by patand »

Det är så himla kul att se en 924 på banorna tillsammans med moderna Porschar (sista bilden). :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#4 Post by Erik D »

Mattias 924 wrote:Har du PSA plåtfälgar på den nedre bilden?
Fälgarna kommer från en Citroën C5 och dem sitter säkert på fler bilar inom PSA koncernen. Mer info om fälgarna kommer snart i ett senare inlägg. Jag tänkte att jag skulle försöka hålla saker och ting i en någorlunda kronologisk ordning.
Erik Danielsson

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -76

#5 Post by gegge »

...du har 4 kronologiska år att fylla ut! :wink:

Gillar att se en -76:a i så gott skick att den inte skäms på en bana. HEDER!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 924 -76

#6 Post by emm »

Vad fin den ser ut!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#7 Post by Erik D »

Kopplingsbyte
Eftersom 924:an används endast som en sommarbil han jag inte köra särskilt mycket med den sommaren 2007 innan det var dags att ställa av den inför hösten och vintern. Dock på de få mil jag han köra upptäckte jag ett otrevligt glapp i drivlinan som märktes mest vid övergången mellan gaspådrag och motorbroms. Jag misstänkte att någon fjäder i kopplingslamellen hade gått sönder eftersom åldern på lamellen var okänd och bilen var mer än 30 år gammal.

Jag beställde ett nytt kopplingskitt från Utzon innehållande en lamell, tryckplatta, urtrampningslager, styrhylsa och nållager med packbox till svänghjulet. Jag tyckte att det var lika bra att byta alltihopa när jag ända rev isär kopplingen. Jag passade även på att beställa ett par nya bromsskivor eftersom de som satt på bilen var något tunna och ojämnt slitna.
DSC02940_small.jpg
DSC02942_small.jpg
I mellandagarna 2007 hade jag äntligen några dagar ledigt så då tog jag mig an det stora projektet att byta koppling och bromskivor. Att demontera dem gamla bromsarna gick snabbt och smärtfritt. Sedan fick jag hjälp att pressa in hjullagren i dem nya skivorna och sedan återstod det att bara montera ihop bromsarna igen. Ett smidigt och lätt första projekt på bilen, kopplingsbytet däremot, det skulle visa sig kräva lite mer tid och många fler svordomar.
DSC02775_small.jpg
DSC02944_small.jpg
Jag hade bestämt mig för att bytta koppling med motorn på plats genom att flytta växellådan och drivaxelröret bakåt. Jag hade däremot inte räknat med att så många bultar skulle sitta som berget, särskilt dem som var svårast att nå, till exempel dem på ovansidan av kopplingskåpan.

Efter många timmars slit så lyckades jag äntligen få loss den gamla kopplingslamellen. Vid en första inspektion såg kopplingen ut att vara i helt okej skick, men när man tog tag i splines’na i mitten så gick det att rotera dem uppskattningsvis 10 grader i båda riktningarna. Lamellen visade sig ha två omgångar av fjädring för navcentrumet. Först en yttre ring med sex stycken grova fjädrar och sedan en inre ring med tre stycken mjuka fjädrar som kunde klämmas ihop med fingrarna. Det verkar som att det var dessa tre fjädrar som gav upphov till glappet i drivlinan. Syfte med dessa tre fjädrar är för mig fortfarande okänt. Den nya lamellen har endast fyra fjädrar av den grövre typen och inget märkbart glapp vid körning.
DSC03173_small.jpg
Efter själva kopplingsbytet så återstod allt jobb med att flytta fram växellådan och skruva ihop allt som satt löst. Sen var det dags för att ge sig ut för en provkörning. Det visade sig att allt funka fint! Tur att klimatet i Skåne tillåter provkörningar av en sommarbil trots att det är början på januari.
DSC03166_small.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#8 Post by Cédric »

Äntligen är tråden här, efter 4 års tjat :). Hoppas också att den kan inspirera folk att ta ut sina 924or på banorna, det är verkligen inte överbefolkat av sådana. Blir kul att se sammanfattningen, man glömmer lätt bort vad som hänt under åren. Vet inte om du har alla bilder på din bil som jag tagit i konbana osv?

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#9 Post by Erik D »

Sommaren 2008

Inför sommaren 2008 så hade jag bestämt mig att jag skulle prova att köra på bana med bilen. Därför införskaffades en uppsättning Toyo R888 r-däck till bilen. Till r-däcken behövde jag nya fälgar vilket visade sig vara svårt att hitta i rätt dimensioner. Till slut fick jag tag i 4st Citroën C5 plåtfälgar som passade på bilen (6X15 ET18 4x108). När jag lyfte första fälgen ur kartongen blev jag positivt överraskad, fälgarna var plåtfälgar i aluminium och riktigt lätta.
DSC05407_small.jpg
c5_small.jpg
Övrigt jobb på bilen denna sommar begränsades till service och inköp av mocca ratt. Ratten som satt i bilen när jag köpte den var sliten och hade taskiga lagningar. Jag hittade en bättre begagnad Momo ratt med tillhörande rattnav här på forumet som köptes och monterades, tack till XIIM-Jocke för ratten.
DSC05240_small.jpg
Camber och toe vinklar justerades sedan till lämpliga bankörningsvinklar. Nu var både bilen och jag redo att prova på bankörning.
DSC05569_small.jpg
Första banträffen fick bli den så kallade Rejsa.nu träffen på Sturup Raceway. Träffen erbjöd mycket körtid fördelat på 2,5 dagar. Tyvärr så hade ingen meddelat vädergudarna att vi skulle ha banträff den helgen och resultatet kan ni se i bilderna nedan. Trots det kraftiga regnet så var det roligt och lärorikt att köra på bana. Jag blev förvånad över greppet som fanns i R888:orna trots regnet, man hade ju hört att r-däck skulle vara värdelösa i kallt och blött väder. Bilens balans visade sig vara understyrd vilket gjorde ganska lätt att köra i vätan, men man fick passa sig för det var lätt att provocera bilen till överstyrning med throttle lift-off.
26_small.jpg
11_small.jpg
Bilen skötte sig bra under banmötet bortsett från att oljefiltret gänga up sig något. Jag blev först lite orolig när jag såg ett par oljedroppar under bilen men snabbt lättad när jag såg att dem kom från oljefiltret. Bara att dra åt filtret lite hårdare så var problemet löst.

Bromsarnas verkan höll bra under helgen men det berodde nog mest på att det var blött på banan och därmed belastningen låg. Men när jag gjorde en kontroll hemma i garaget efteråt visade sig att beläggen hade fått flera sprickor i sig och kanterna på belägget gick att smula sönder med fingrarna. Nya bromsbelägg monterades omedelbart men sen han bilen bara rulla några få mil innan den ställdes av inför vintern. Att undersöka de nya beläggens hållbarhet fick vänta tills nästa sommar.
DSCN0142_small.jpg
DSCN0145_small.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#10 Post by Cédric »

Nämen erik, här var det ju inte ett dugg uppdaterat :). Dags att skriva lite för att inspirera alla andra 924 ägare till att ta ut sina bilar och smiska bana..

Gick ju kanonbra på malmby idag, såg skitkul och kvickt ut ! Jag hoppas att jag får på mina nya gatdäck till nästa gång så vi kan battla i classic klassen, den behöver piffas upp lite :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -76

#11 Post by Henka_E »

ASTUFF!! Vill oxå ha en 924 med svarta plåtisar!!!!! SÅ FRÄN!

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#12 Post by Erik D »

Cédric wrote:Nämen erik, här var det ju inte ett dugg uppdaterat :). Dags att skriva lite för att inspirera alla andra 924 ägare till att ta ut sina bilar och smiska bana..
Kan bara instämma angående uppdateringarna, tyvärr inte en enda sen jag började jobba i vintras. Ska försöka fylla på mer i tråden om jag får några regniga dagar under semestern.

Kan börja med ett filmklipp från körningen på Malmby med PCS. Första körningen med 924an denna säsong, jag kände mig ganska ringrostig i första åket men det släppte lite inför 2:a och 3:e åket. Tyvärr så åkte jag hem innan konkurrenterna i classic klassen hade kört färdigt så jag vet inte vad slutresultatet blev.

http://www.youtube.com/watch?v=_TZLiMnADAs

Nu ställer jag in siktet på gelleråsen mot slutet i augusti. Jag har anmält mig till classic körningen på söndagen, men innan dess måste jag leta reda på en ny bränslepump som passar min tidiga 924. Självklart så skiljer sig bränslepumpen på 76:ans årsmodell jämfört med senare och mer vanligt förekommande 924or vilket gör det extra besvärligt att hitta en passande pump. Det verkar vara samma visa nästan varje gång jag behöver nya delar till bilen.
Erik Danielsson

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#13 Post by Erik D »

Bara för det har stått still här i tråden betyder inte att bilen har stått still, tvärtom.

Det har blivit en del bankörning i år (och även tidigare säsonger sedan senaste uppdateringen för 3år sen :oops: )

Men idag var det dags för bilen att besöka vågen tillsammans med Cédric för att ta reda på dagens matchvikt.

Image

Resultatet, 1100kg. Bilen var fulltankad med ca 60l soppa. Bilen har lite godis utöver original som adderar lite vikt, t.ex. grövre torsionsstavar, grövre justerbara Weltmeister krängare fram och bak, och en 5-växlad låda(mer om den konvertering en annan gång :) ).

Viktfördelningen var 49% på framaxeln och 51% på bakaxeln med mig i bilen.

Nästa helg bär det av till Malmby för PCS slalom och i september är det dags för banmöte med PCS på Knutstorp för andra gången denna säsong.

Tills dess får jag bjuda på några filmer från säsongens körning.

PCS slalom från Kristianstad Airport:
https://www.youtube.com/watch?v=sL65m4-N7Gg" onclick="window.open(this.href);return false;

Körning på Gelleråsen med Scania motorklubb:
https://www.youtube.com/watch?v=VZJCQmgeNTc" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76

#14 Post by Cédric »

Hehe, 3 år sen senaste uppdateringen:) Ju mer du kör desto mindre hamnar du på internet :#944burn:

Jag bjuder på en bild på hela bilen nu när blöjan är bortmonterad:

small924.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
MrKire
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2013-10-22 12:07:34
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Location: Valbo
Contact:

Re: 924 -76

#15 Post by MrKire »

Hej,
Lite nyfiken bara på det här med Citra fälgar. Sugen på sånna jag med.
Men hur gjorde du med bultar? Blev inte de gamla för långa?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users