Byta av spindellled
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Byta av spindellled
Tjenare har hört att det är dyrt att byta spindelled hos en mekaniker.
Men hur svårt är det egentligen o göra det själv? Vad för delar behöver man behöver lossa, kan nån förklara lita snabbt bara.
Men hur svårt är det egentligen o göra det själv? Vad för delar behöver man behöver lossa, kan nån förklara lita snabbt bara.
Är ägare av porsche 944 -84
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: Byta av spindellled
På en 944 82-85A ( plåtbärarm ) är det lätt, taloss bärarm byt spindelled montera bärarm gör en hjulinställning klart.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Har plåtbärarmen nåt med styrningen att göra?
Dom kollar väll spindellederna på bilbesiktningen?
mvh johan
Dom kollar väll spindellederna på bilbesiktningen?
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Vad har du för annan kulbult på länkarmen än spindelleden? kör du med uniballs?Fredrik Nyqvist wrote:Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
Andreas Larsen
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Bärarmen har med geometrin i framvagnen att göra vilket påverkar styrningen. när du skruvar fast en ny spindelled hamnar den inte på exakt samma ställe som innan så därför behöver hjulvinklarna kontrolleras. på våra bilar kan det diffa rätt mycket då man får borra bort gamla nitar till orginalspindelleden och skruva fast den nya i länkarmen. har du inte rätt verktyg kan det vara lite bökigt att få spindelleden att släppa från spindeln. Enklast är med ett spindelledsverktyg som klämmer ut den koniska skruven. Annars kan man ta en avdragare men om man inte har något av det brukar lösa sig med slägga, dorn, kofot, krypsmörj och tålamod ifall det sitter jävligt.hanilton199 wrote:Har plåtbärarmen nåt med styrningen att göra?
Dom kollar väll spindellederna på bilbesiktningen?
mvh johan
Besiktningen ska man i regel inte lita på till annat än att kolla lyse och tuta. (ifall man sett dem testa det) Väldigt många kritiska fel slinker tyvärr igenom.
Andreas Larsen
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Nej kör inte med uniballs. Nu är inte mekanik min specialité så jag är inte helt hundra på vad du menar, men kulbulten som sitter på längst ut på bärarmen (bild) är ju rörlig och mellan själva kulbulten och bärarmen så sitter det ju någon form av bussning och den kan ju kanske bli lite sliten efter många år/mil och börja glappa.xanlar wrote:Vad har du för annan kulbult på länkarmen än spindelleden? kör du med uniballs?Fredrik Nyqvist wrote:Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Fast du har ju alu-bärarmar.. På plåtbärarmarna sitter leden skruvad mot bärarmen och ser ut såhär:
http://utzon.se/include/show_pic.php?i_id=795" onclick="window.open(this.href);return false;
http://utzon.se/include/show_pic.php?i_id=795" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Byta av spindellled
På våra tidiga är det 3 skruvar med 3 muttrar till spindelleden... (golf/jetta samma spindel bara att välja rätt diam. det finns 2 olika) som på golfII skitlätt att byta inte ta bort styrled eller något....
kan ta ett vattenpass med ställbar libell på spindelnavet innan demontering justera den i våg sen lika vid återmontering.... 30 min max.
kan ta ett vattenpass med ställbar libell på spindelnavet innan demontering justera den i våg sen lika vid återmontering.... 30 min max.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Byta av spindellled
Kulbulten du beskriver heter spindelled så bilprovningen var inte ute och cycklade denna gångFredrik Nyqvist wrote: Nej kör inte med uniballs. Nu är inte mekanik min specialité så jag är inte helt hundra på vad du menar, men kulbulten som sitter på längst ut på bärarmen (bild) är ju rörlig och mellan själva kulbulten och bärarmen så sitter det ju någon form av bussning och den kan ju kanske bli lite sliten efter många år/mil och börja glappa.
Andreas Larsen
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]