Byta av spindellled

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Byta av spindellled

#1 Post by hanilton199 »

Tjenare har hört att det är dyrt att byta spindelled hos en mekaniker.

Men hur svårt är det egentligen o göra det själv? Vad för delar behöver man behöver lossa, kan nån förklara lita snabbt bara.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Byta av spindellled

#2 Post by Hasse »

På en 944 82-85A ( plåtbärarm ) är det lätt, taloss bärarm byt spindelled montera bärarm gör en hjulinställning klart.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta av spindellled

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Byta av spindellled

#4 Post by hanilton199 »

Har plåtbärarmen nåt med styrningen att göra?
Dom kollar väll spindellederna på bilbesiktningen?

mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta av spindellled

#5 Post by xanlar »

Fredrik Nyqvist wrote:Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
Vad har du för annan kulbult på länkarmen än spindelleden? kör du med uniballs?
Andreas Larsen

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta av spindellled

#6 Post by xanlar »

hanilton199 wrote:Har plåtbärarmen nåt med styrningen att göra?
Dom kollar väll spindellederna på bilbesiktningen?

mvh johan
Bärarmen har med geometrin i framvagnen att göra vilket påverkar styrningen. när du skruvar fast en ny spindelled hamnar den inte på exakt samma ställe som innan så därför behöver hjulvinklarna kontrolleras. på våra bilar kan det diffa rätt mycket då man får borra bort gamla nitar till orginalspindelleden och skruva fast den nya i länkarmen. har du inte rätt verktyg kan det vara lite bökigt att få spindelleden att släppa från spindeln. Enklast är med ett spindelledsverktyg som klämmer ut den koniska skruven. Annars kan man ta en avdragare men om man inte har något av det brukar lösa sig med slägga, dorn, kofot, krypsmörj och tålamod ifall det sitter jävligt.

Besiktningen ska man i regel inte lita på till annat än att kolla lyse och tuta. (ifall man sett dem testa det) Väldigt många kritiska fel slinker tyvärr igenom.
Andreas Larsen

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta av spindellled

#7 Post by Fredrik Nyqvist »

xanlar wrote:
Fredrik Nyqvist wrote:Kanske blir lite off topic, men varför ska du byta spindelleden? På min förr bil så upptäckte SBP ett glapp i det de sa var spindelleden, men det visade sig att glappet satt i kulbulten på bärarmen och inte i spindelleden. Bytte bärarmen och det löste probemet. Men det var en 951 -89 , de kanske ser lite annorlunda ut på en 84a.
Vad har du för annan kulbult på länkarmen än spindelleden? kör du med uniballs?
Nej kör inte med uniballs. Nu är inte mekanik min specialité så jag är inte helt hundra på vad du menar, men kulbulten som sitter på längst ut på bärarmen (bild) är ju rörlig och mellan själva kulbulten och bärarmen så sitter det ju någon form av bussning och den kan ju kanske bli lite sliten efter många år/mil och börja glappa.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Byta av spindellled

#8 Post by makkanftw »

Fast du har ju alu-bärarmar.. På plåtbärarmarna sitter leden skruvad mot bärarmen och ser ut såhär:
http://utzon.se/include/show_pic.php?i_id=795" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Byta av spindellled

#9 Post by jerker67 »

På våra tidiga är det 3 skruvar med 3 muttrar till spindelleden... (golf/jetta samma spindel bara att välja rätt diam. det finns 2 olika) som på golfII skitlätt att byta inte ta bort styrled eller något....
kan ta ett vattenpass med ställbar libell på spindelnavet innan demontering justera den i våg sen lika vid återmontering.... 30 min max.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta av spindellled

#10 Post by xanlar »

Fredrik Nyqvist wrote: Nej kör inte med uniballs. Nu är inte mekanik min specialité så jag är inte helt hundra på vad du menar, men kulbulten som sitter på längst ut på bärarmen (bild) är ju rörlig och mellan själva kulbulten och bärarmen så sitter det ju någon form av bussning och den kan ju kanske bli lite sliten efter många år/mil och börja glappa.
Kulbulten du beskriver heter spindelled så bilprovningen var inte ute och cycklade denna gång
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]