Råkade spontan-testa min diff efter SSM när jag lastade bilen. Long-story short, jag körde upp bilen på släpet med endast en ramp - alltså båda framhjulen på släpet, ena hjulet på rampen och andra hjulet fritt hängande i luften. Det var INGA problem alls. Den bara tuggade sig upp - insåg först efteråt vad som hänt. Kan jag verkligen ha en Quaife diff då? Skulle inte den ha löst ut?
Jag startade alltså med framhjulen på släpet och bakhjulen på marken. Ena hjulet rullade sedan uppför rampen och det andra hängde fritt. Chasiet är såpass styvt att bilen inte neg ner och tog i släpet.
Diff - men vad tusan har jag i bilen?
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Re: Diff - men vad tusan har jag i bilen?
AGA?

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
En TorSen-diff (Torque Sensing) som Quaife är behöver motstånd för att fungera, dvs står du med ett hjul i luften eller på en yta med extremt låg friktion fungerar den inte (trycka lätt på bromsen räcker för att aktivera den). I ditt fall så startade du med båda hjulen i backen men det ena lättade och jag antar att en torsen håller i när den väl aktiverats så varför inte?
Lätta på aktern och snurra på ett bakhjul med friläge i. Snurrar det andra åt samma hål är det en lamelldiff. Står det andra hjulet still är det en torsen.
Lätta på aktern och snurra på ett bakhjul med friläge i. Snurrar det andra åt samma hål är det en lamelldiff. Står det andra hjulet still är det en torsen.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Henka_E
- Addict
Har haft isär låddan och jag har en lamelldiff!! Trodde det var en Quaife men icket! KUL!
- FredrikÅ
- Addict
- Bilmodell: Mellan Porschar.
Varför trodde du det, egentligen?Henka_E wrote:Trodde det var en Quaife men icket! KUL!
Fredrik Åberg
- Henka_E
- Addict
Hade för mig att säljaren sa det..... Fast nu såhär i efterhand så vette tusan varför jag trodde det...
Lådan heter 5Z och det är ju diffat! Måste slå en kik i bagaget och kolla om den hade det från fabrik.
Lådan heter 5Z och det är ju diffat! Måste slå en kik i bagaget och kolla om den hade det från fabrik.
Last edited by Henka_E on 2010-10-10 21:41:08, edited 1 time in total.
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Skulle verkligen velat se händelsen, det sätter skräck i Miataåkarna! Vet inte om jag hade tolkat det som skön rutin eller härligt respektlöstHenka_E wrote:...Long-story short, jag körde upp bilen på släpet med endast en ramp - alltså båda framhjulen på släpet, ena hjulet på rampen och andra hjulet fritt hängande i luften. Det var INGA problem alls.

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche