931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..(fläkttrubbel)

#556 Post by Johnny »

Cédric wrote:Dock så fulkopplade jag i relät för att få den att gå 12v (drog en tråd mellan två ben på relät) när tändingen slås på, bytte relät utan framgång så nånting är inte korrekt. Kan vara nån dålig kontakt i relädosan eller något dylikt som spökar.
Förmodligen byglade du 30(2) och 87(8) i reläsockeln och fick fläkten att snurra på höga varvet.
När du har bilen igång så skall du ha 12 volt i 85(6) och 86(4) denna spänning drar ju bara relät sen så sköter tempswitchen tillslaget av fläkten. Förmodligen så är det som du misstänker något rackartyg med relädosan.
Hur ser relät ut eller vad har du för relä till fläktstyrningen?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#557 Post by Cédric »

Va händer här egentligen?

Efter sista körningen på kullen med PCS så har det hänt ungefär 0 :). Tog en vända till automobil classic carshow, det är väl det enda. Idag är sista helgen innan försäkringen går ut, så det blev en runda för att se att allt fungerade och få lite värme i bromsarna. Bilen har stått ute största delen av tiden och behövde lite fart :). Som vanligt startade den upp direkt utan problem och gick något helt otroligt, med denna svala fina luft så går den verkligen sjukt bra. Tänk om man kunde få den att gå såhär på sommaren, IC-byggandet blev inte direkt mindre lockande :#944burn: . Vi får se hur mycket tid jag får över denna vinter..

Så idag påbörjades vintermecket med att plocka av fjäderbenen för montering av lite hårdare fjädrar och ställbara fjädersäten. Kommer bli kanon det här! Inte alls stenhårt på något sätt men ett klart kliv uppåt från innan. Fjädrar och hylsor mm är från rallydesign och hjälpfjädrarna är från merlin motorsport.

om jag kollar på tanklogen så ser jag att jag kört en bra bit över 500 mil i år och förbrukat ca 635 liter soppa, mestadels vpower, billigt värre :? Nästa år tror jag jag kan få ner förbrukningen något eftersom tanken numera inte läcker på banan när den är full :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#558 Post by maxcarlsson »

Bra grejer, nu kommer du att bli farligt snabb! För det går ju inte att åka fort utan en ordentlig cornerweight... :wink:
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#559 Post by Erik D »

Hmm, det där kittet ser väldigt bekant ut :D, bra investering!
Passar styrhylsan för hjälpfjädern utanpå det gängade röret, eller har du tänkt montera hjälpfjädern upptill på fjäderbenet?
Erik Danielsson

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#560 Post by gegge »

Spännande, blir det 300lbs fram? Vilka dämpare kör du? 500 mil var inte illa och med en vettig bränsleekonomi med tanke på att det är en del banmil inräknat.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#561 Post by Cédric »

60N/mm, 350lbs/inch. Inte alls stenhårt, men vill inte försaka allt för mycket komfort. Spelar ingen roll hur snabb den kan bli runt knutan om jag ändå inte orkar åka dit :). Så den förblir lagom..

Kommer behöva slipa ner hylsan lite tunnare så att den blir lika tjock som hjälpfjädern i komprimerad form, annars tror jag inte det blir så mycket trubbel. Hann ju komma halvvägs igenom operationen idag, allt ligger redo för svetsning nu. Lite oroande är att ena topplagrinen visade sig vara sprucken i ytan som ligger mot fjädersätet. Tur att dom är billiga :D

Dämparna är snikiga GAZ Gai2008 tror jag modellen heter, funkar okej. För dom pengarna finns det inget bättre! Hade varit trevligt med lite mer lågfartsdämpning men man ska inte klaga när man inte betalar :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#562 Post by Cédric »

Råkade just radera ett långt inlägg, ritkigt klantigt. Så jag kompenserar det genom att inte skriva det igen :). Det händer iaf något i garaget nu, tog en kväll för att slutföra jobbet med fjäderbenen. Klart pilligt men nu är det nästan klart iaf !

Nu är det bara bakhjulslagrena/hanbromsbackarna kvar av första etappens vintermeck, har påbörjat ena sidan och det är ett riktigt grisjobb, hoppas det löser sig utan att behöva plocka av bärarmen..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#563 Post by patand »

Fjäderbenet såg riktigt trevligt ut! :) Nu får du plats med 928 fälgar fram också... ;)
Cédric wrote:hoppas det löser sig utan att behöva plocka av bärarmen..
Självklart gör det det, det är bara vara försiktig när du knackar ur det gamla och i med det nya lagret, jag använde en träkloss och en hammare och självklart får man se till att knacka jämnt så inte lagret nyper fast pga det hamnar snett. :)

Detta var visserligen på cabben, men det är ju likadan bakvagn som på 931an. :)

EDIT: Nu när jag tänker efter så har jag nog bytt båda lagren bak på 931an en gång också... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#564 Post by Cédric »

Uppfräschning av uniballs med variant 2 av mina skyddgummin. Innerslangsgummit höll inte mer än en säsong, så nu blir det krymslang med fett på insidan. Ska bli kul att se hur det håller ihop. Troligtvis klart bättre än att köra med dom öppna.
uniball.jpg
Kan tillägga att tipset om bmw-backar till handbromsen som jag hittade här var riktigt bra. Med tanke på prisskillnaden så var det verkligen värt att borra ett hål :)
bromsbackar.jpg
Lagret var inte så djävligt att byta som tur är så nu jagar jag vidare på sida två. Har samtidigt börjat kolla på styrracket som glappar, vet ni om det går att renovera ett sådant? Eller är det bättre att skaka fram ett nytt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#565 Post by gegge »

Har svårt att tänka mig att själva kuggväxeln i styrningen är sliten. OM så skulle vara fallet har jag en över. Glappet sitter troligen någon annanstans. Vad heter tie-rods på svenska? Eller så är det de inre lederna. Pilla isär allt är enkelt, så ser du hur den ser ut. Skulle tro att det räcker att spänna justeringsskruven på undersidan.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#566 Post by patand »

gegge wrote:Vad heter tie-rods på svenska?
Styrstag heter det väl på svenska. Men jag tror du avser yttre styrled egentligen?

Har i sommar bytt spindelleder, yttre styrled samt styrstag (som sitter ihop med inre styrled) på min Audi och sen hade jag fortfarande glapp i framvagnen... Kom på att det nog går att justera styrväxeln, det tog ungefär 10 sekunder om man räknar bort upphissande av bil och ta fram rätt verktyg så justera styrväxeln är nog värt besväret även på en Porsche. :-)

EDIT: ska tilläggas att det var glapp i flera av de delar jag bytte på Audin så hög tid att byta och bilen känns nu som nu i styrningen. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#567 Post by Cédric »

Ska ta en titta på jsuteringen, men hade av bälgen på den sidan det glappar mest och det är inte leden som glappar. Den yttre gör det dock lite redan (monterades ny). Det är hela stången som glappar i alla möjliga leder, främst fram och tillbaka i bilens riktning. Tyckte inte att det fanns något glapp när jag satte dit den, och den har varit helt uppsmörjd innan jag började rejsa, så det är lite märkligt att det skulle slitas så snabbt.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#568 Post by Mattias 924 »

gegge wrote:Glappet sitter troligen någon annanstans.
Kollat knutarna i styrstången?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#569 Post by gegge »

Fram och tillbaka i bilens rikting? Förutom att det är störande borde det inte påverka vinklarna så mycket. Gissar att du menar kuggstången på passagerarsidan? Ska det inte sitta en bussning som centrerar den där? På förarsidan fanns det ingen vill jag minnas utan centrerades av själva växeln..
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 Meckvinter..

#570 Post by maxcarlsson »

Jag måste bara kommentera den balla uppallningen av bakvagnen medelst isracingdäck till gokart. :)
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users