Blåser bara kall luft

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Olzzon
S-Poster
Bilmodell: 944

Blåser bara kall luft

#1 Post by Olzzon »

Hejsan
Har problem med att det bara blåser kall luft ur fläktarna i kupén, har sökt runt lite här på forumet och hittat på den så kallade kranen vid torpedväggen. Det jag har lyckats upptäcka är att vajern är ur sitt läge, men även så är det en slang som går under kranen som inte är ansluten till något, slangen kommer inifrån torpedväggen.

Vart hör denna slang hemma? Och i vilket läge ska den vita armen vara för att det ska komma varm luft, ner mot backen eller mot himmelen?

Jag bifogar en kass bild men det är slangen som går under den som syns som är den som är ansluten till kranen på batteriets sida. Bilen det rör sig om är en -82.

Image

//Patrik

Olzzon
S-Poster

Re: Blåser bara kall luft

#2 Post by Olzzon »

Kom igen är det ingen som har några idéer?

JBlom
Addict
Bilmodell: VW Typ3 Squareback

#3 Post by JBlom »

Besök denna sida, http://patand.webs.com/dokument.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , sen kollar du i dokumentena så kanske det går att luska ut hur det ska vara.
Hade jag haft min bil i närheten kunde vi jämfört men den står garagerad i Dalarna.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Olzzon
S-Poster

#4 Post by Olzzon »

JBlom wrote:Besök denna sida, http://patand.webs.com/dokument.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , sen kollar du i dokumentena så kanske det går att luska ut hur det ska vara.
Hade jag haft min bil i närheten kunde vi jämfört men den står garagerad i Dalarna.
Nja kunde inte hitta det jag sökte.

gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by gus_e_gus »

Olzzon wrote:Hejsan
Har problem med att det bara blåser kall luft ur fläktarna i kupén, har sökt runt lite här på forumet och hittat på den så kallade kranen vid torpedväggen. Det jag har lyckats upptäcka är att vajern är ur sitt läge, men även så är det en slang som går under kranen som inte är ansluten till något, slangen kommer inifrån torpedväggen.
På min 944 finns ingen vajer, där är kranen helt styrd av vakum så om slangen är smal bör du nog kolla vart den skall sitta.
Jag försökte hitta bilder på min bil, men hittade ingen som visar kranen klockrent. Tredje bilden på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=875567#875567" onclick="window.open(this.href);return false; så finns kranen med. Den blå slangen skall anslutas högst uppe på kranen.

Olzzon
S-Poster

#6 Post by Olzzon »

gus_e_gus wrote:
Olzzon wrote:Hejsan
På min 944 finns ingen vajer, där är kranen helt styrd av vakum så om slangen är smal bör du nog kolla vart den skall sitta.
Jag försökte hitta bilder på min bil, men hittade ingen som visar kranen klockrent. Tredje bilden på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=875567#875567" onclick="window.open(this.href);return false; så finns kranen med. Den blå slangen skall anslutas högst uppe på kranen.
Nja slangen är av samma grovlek som den i fokus på min bild. Har nu testat åka med vita armen på kranen i olika lägen men det gör ingen skillnad så antar att felet ligger någon annanstans, hittar F-n inte på någon anslutning som vill ha min hemlösa slang heller :evil:

Olzzon
S-Poster

#7 Post by Olzzon »

Har tagit en ny bild, slangen som kommer från torpedväggen är vinklad så den skulle kunna gå på röret som går ifrån vattenpumpen tror jag det är? Men jag antar att den slangen som går från det röret ska sitta i ventilen som den gör nu och på andra sidan så ska slangen som går in i motorn sitta?

Hemlösa slangen markerad med röd cirkel och den slangen som nu sitter ansluten till ventilen är markerad med blå cirkel.
Image

Hoppas detta väcker en klocka hos någon :)

edit: det sitter en till slang under den tidigare kända som inte heller har någonstans att ta vägen :?:

gus_e_gus
S2-Poster

#8 Post by gus_e_gus »

Du får ursäkta men jag är båda trött och har ont som f*n i nacken/huvudet, men det ser ut att vara helt felkopplat...

Jag kan minnas helt fel, men slangen från kranen skall gå in i torpedväggen, precis ovanför (eller under minns inte vilken som var vilken) skall det komma ut en slang ur torpedväggen som ansluter till röret vid den blå cirkeln. På din bil ser det ut att man helt enkelt har kopplat förbi värmepaketet helt och hållet men en slang till röret...

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men....
Har du någonsin haft varmluft i bilen? Om ja när slutade den isåfall att komma? Någon måste ju ha kopplat förbi värmepaketet...

Men jag kan ha fel...

Edit: hittade mer bilder...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=829773#829773" onclick="window.open(this.href);return false;
Tredje bilden visar "kranen" som är original (motorn är inte det men skit i det just nu :) )
Fjärde bilden visar in/utlopp för värmepaketet, på den övre skall slangen från värmekranen sitta och den under slangen skall gå till "röret"
Ta en titt på vart dina slangar som inte leder någonstans börjar, jag tror mer och mer på att det är förbikopplat.

Olzzon
S-Poster

#9 Post by Olzzon »

Detta låter jävligt rätt faktiskt, eftersom slangarna från torpedväggen har rätt vinkel för den koppling som du beskriver, men hur kommer det sig att man gjort på detta vis då? Har aldrig haft värme i bilen, köpte den inte för så länge sedan :)

JBlom
Addict
Bilmodell: VW Typ3 Squareback

#10 Post by JBlom »

Värmepaketet kanske läcker...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Olzzon
S-Poster

#11 Post by Olzzon »

JBlom wrote:Värmepaketet kanske läcker...
Möjligt, får ta och testa :)

gus_e_gus
S2-Poster

#12 Post by gus_e_gus »

Olzzon wrote:
JBlom wrote:Värmepaketet kanske läcker...
Möjligt, får ta och testa :)
Enklaste sättet isåfall är kanske inte att koppla om kylsystemet än, utan testa med längre slangar och "rent" vatten och se om det läcker. Det kanske inte visar en läcka som bara finns där när värmepaktet är varmt, men du kanske slipper glykol inne i bilen om det skulle visa sig att det läcker.

Bara en tanke... Jag hade kopplat allt rätt för att sedan upptäcka att värempaketet läcker och då insett att jag måste dra om slangarna igen samt att jag har massa kylvatten i kupen och att jag borde ha testat först...

Post Reply