Kupé ventilation!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Kupé ventilation!

#1 Post by Henka_E »

Skulle behöva råd och tips på hur jag får det lite svalare inne i kupén. Jag har ingen fläkt och fasta rutor...känns ju bra inför 30+ grader varmt på SSM.

Tänkte på följande

1. Ta hål i plastbakrutan för evakureing

Det är rätt bra vinddrag i bilen, av nån anledning, när man kör. Tänkte att 8st 50mm hål i överkant (??) på bakrutan borde skapa ett ännu större drag.

2. Friskluftintag - men var?

Hål i sidorutan för föraren + snitsig skjutlucka - ger det nåt?

Slang och scoop ala DTM på bakspegeln och så hål in

Slang i fronten nånstans, in i bilen och riktad mot föraren

Jag har ju såklart ingen tid och bilen har ett el-system som inte direkt inbjuder till utbyggnad... En fläkt, okej, men inget avancerat. Tips emottages varmt på hur jag ska få det svalt!

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#2 Post by RPM2006 »

något luftscoop i taket?

User avatar
Gex
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2009-10-16 15:07:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#3 Post by Gex »

Kan detta vara ett alternativ? placeras där original fälten fanns eller på lämplig plats 1,2,3 eller 4st http://databutiken.webmercs.com/PartDet ... 84;c:36231" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ju även koppla på en dimmer för att kunna justera hastigheten http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Dimmer/" onclick="window.open(this.href);return false; vet inte hur bra det funkar med 230 V dimmer men borde funka.

Gex

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#4 Post by RPM2006 »

Gex wrote:Kan detta vara ett alternativ? placeras där original fälten fanns eller på lämplig plats 1,2,3 eller 4st http://databutiken.webmercs.com/PartDet ... 84;c:36231" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ju även koppla på en dimmer för att kunna justera hastigheten http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Dimmer/" onclick="window.open(this.href);return false; vet inte hur bra det funkar med 230 V dimmer men borde funka.

Gex
Finns ju annars dimmers som är anpassade för datorfläktar, även för inbyggnad så man får en panel med lite rattar.

User avatar
Gex
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2009-10-16 15:07:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#5 Post by Gex »

RPM2006 wrote:
Gex wrote:Kan detta vara ett alternativ? placeras där original fälten fanns eller på lämplig plats 1,2,3 eller 4st http://databutiken.webmercs.com/PartDet ... 84;c:36231" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ju även koppla på en dimmer för att kunna justera hastigheten http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Dimmer/" onclick="window.open(this.href);return false; vet inte hur bra det funkar med 230 V dimmer men borde funka.

Gex
Finns ju annars dimmers som är anpassade för datorfläktar, även för inbyggnad så man får en panel med lite rattar.

Stämmer bra det. En sådan här menar du http://databutiken.webmercs.com/PartDet ... 65;c:36231" onclick="window.open(this.href);return false; lite dyrare men snyggare :D

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#6 Post by TobbeG »

Behöver du ett scoop om du har bra självdrag när du kör?

Skruva dit en orginalfläkt dra en egen kabel till en av/på brytare direkt efter huvudbrytaren. Bra är nog även en enkel säkringshållare. Om allt är rensat bakom instrumentbrädan kan man lägga till ett grov rör upp mot ventilationsgallren. Så var det på Skalman när jag köpte den, dock hade tidigare ägare lyxat till det med en hög/låg brytare. Har inte undersökt exakt hur det är kopplat.

Skjutluckan hjälper inte så mycket, om man inte styr in luft med handen, viket inte riktigt händer på bana... Däremot skapar de riktigt mycket oljud i min bil. Lite orgelpipsfenomen RIKTIGT höga nivåer, låga frekvenser.

// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Pär Hylander hade en genial lösning på sin, ett par pvc avlopsböjar genom rutan (i plast) ungefär vid backspegeln. Kanske är något att kolla upp.

Själv har jag kvar all komfort i min räser. Jag tycker originalfläkten är kanon att ha.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#8 Post by gegge »

Frågeställningen är intressant.

Oddballs bil har orginalfläkt och en extra på sin 931. Fasta rutor och tre extra luftkanaler mot föraren. Det fungerar så där :roll: Det tar tid innan det blir varmt, imman är hopplös i regn och det blir varmt i solsken. Utsläppen sitter på sidorutorna bak, vilket är ok när det regnar.

På min egen bil tog jag bort den undermåliga fläkten och upptäckte att det blåser väldigt bra från det hålet i ifart då det ligger i en övertryckszon. Funderar på att lägga en kraftig SPAL-fläkt ovanpå för att få lite drag vid stillastående. Annars har du bäst undertryck i framkanten på takluckan, så där skulle ett utblås göra bäst nytta. Jag kommer nog att fälla i en NACA scoop bakofram i takluckan så att det inte regnar in. Det borde hålla rutan immfri då luften i stort går på insidan av rutan.

Var försiktig med hål för långt ner på bakrutan, det kan förstöra downforcen bak och skapa insug istället för utblås. Har sett bilen med hål bakom nummerplåten, men det känns osäkert med tanke på avgaserna- berror på undertrycket bakom bilen kontra övertrycket i bilen. Samma bil hade dumpat fläkten och hade en 3" slang från bakom kylaren för att få varmluft till kupéen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kupé ventilation!

#9 Post by Petrus »

Funderar på att göra följande för att få mera frisk luft in utan att göra fula installationer.
Jag är ingen expert men jag tror att det här kan bli både effektivt och ruggigt snyggt.

Ersätta fabrikstakluckan med fast installation av glasfiber ala´Plastis. Bort med all vikt och tramsig elektronik.

Montera en platt men bred scoop på framkanten av den nya luckan. Det finns en rätt okej för Subaru Impreza men jag letar efter någonting bredare och djupare.
Det fina är att jag slipper att göra åverkan på bilens fasta konstruktion.

Lacka rubbet till samma laserblå som resten av kärran och dra nya GT-stripes över.

Limma en liten "< formad vattenbrytare" in i scoopen och borra små dräneringshål på var sin sida på scoop. vattenbrytaren ska sitta precis framför hålet in i coupen.

Ersätta tunga originalbakluckan med en från plastis och försöka få till gälar på den för evakuering av varmluft . Dom bör nog monteras på rutans böjda sidodelar för att minska risken för avgaslukt in i coupen.

Kan funka och skulle det inte bli bra har jag alla originaldelar kvar och kan lätt återställa bilen i originalskick. // Petrus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]