944 S2 -89

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

944 S2 -89

#1 Post by Ratatosk »

Hej alla!

Så kom då turen äntligen till mig att skriva en biltråd. Här har man hängt anonymt i alldeles för många år, reggade mig 2007 men har smugit omkring här längre än så. Har läst om alla era fina bilar och drömt om att någon gång så händer det mig också. Och så blev det, nu har det hänt även mig, jag har blivit med Porsche. Ursäkta mig men jag håller er på halster ett tag till, tänkte få till en presentation av mig själv först så att det är ur vägen och vi kan ägna oss helhjärtat åt de viktiga sakerna, dvs. bilen. Jag heter alltså Björn och bor i Mölndal strax söder om Göteborg. Gift, två barn. Jobbar på en konsultfirma som rörkonstruktör mot processindustrin, något jag trivs ganska bra med. Fritiden spenderas mest vid havet med ett flugspö i handen (försöker att fånga havsöring men det går väl ärligt talat så där) eller också så hittar ni mig i vår dojo, vilt dängandes små barn i mattan. Jag tränar alltså judo, eller tränar och tränar, jag gör inte så mycket själv längre (taskiga knän), jag går istället som instruktör för några barngrupper. Som så många andra här så uppskattar även jag en rökig malt emellanåt. Vet inte om det finns så mycket mer att säga om mig egentligen mer än att lillbrorsan har hängt här betydligt längre än jag, många här känner honom redan. Han heter Sven men är väl mer känd som Bathory och det är nog egentligen honom jag skall tacka för att jag nu sitter fast i Porscheträsket. Inte bara har han ruskat liv i mitt inte döda men dock slumrande intresse för 944’an utan han har också berett mig plats för bilen på sin gård, något som var helt nödvändigt för att jag skulle våga ta steget och bli sportbilsägare. Ett mycket stort tack från mig, Sven. Nu har jag pladdrat länge nog om mig själv, mer blir det inte om ingen frågar utan det är dags för det roliga, min Porsche.

Historien börjar egentligen redan 1982 då jag för första gången såg en 944’a, jag var då en stilig (ehh… nåja) yngling på 22 år och helt inne på amerikanska bilar, så var också i princip hela mitt umgänge. Porsche var något man inte gillade (kan garantera att den åsikten tar jag numera avstånd ifrån) men denna bil satt som en käftsmäll, jag kapitulerade totalt och fick skamset medge för mig själv (och till slut för mina hånskrattande ”kompisar”) att detta nog var den snyggaste bil jag sett. Åhh, vad jag ville ha en. Naturligtvis fanns det ju inte en chans att realisera drömmarna på den tiden, Porschen var ouppnåeligt dyr för mig då. Men genom snart 30 år har jag behållit min dröm om att någon gång kunna skaffa en 944’a. Allt eftersom tiden runnit iväg så har ju värdet sjunkit på 944’orna samtidigt som min finansiella status sakta förstärkts. Till slut så föll då alla bitar på plats och jag hittade min Porsche, en vacker S2’a från 1989. Visst, med 21 år på nacken och +20k mil på mätaren så är hon väl inte den allra snyggaste men hon är min och i mina ögon är hon en skönhet. Vad gör det att klädseln på förarsätet är sprucken, att instrumentbrädan även den är sprucken, att växelspaksdamasken är minst sagt utsliten när hon bjuder på åkturer på slingriga småvägar som gör mig rusig av lycka? Vad spelar det egentligen för roll att hon nog en gång är krockad bakifrån och lite slarvigt tillfixad när man når 4000 rpm på trean och hon ryter som vore hon ung igen och skickar rysningar av vällust nerför min ryggrad? Vem bryr sig om ett elsystem som någon mindre kunnig utövat sina ”kunskaper” på när bara en blick på hennes linjer får mig nästan att kissa på mig av upphetsning? I alla fall inte jag, jag bryr mig inte ett dugg för detta är äkta kärlek, det är lycka i sin renaste form. Jag planerar många år tillsammans för oss två, något som kommer att leda till många förbättringar av hennes yttre och inre. Skall försöka att hålla er uppdaterade med framgångar och bakslag i denna tråd. Jag avslutar med en bild på henne, se och njut av en gammal dam som fortfarande är vacker…
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 S2 -89

#2 Post by Nahpets »

Du bor i ett bra område !

Sandén och andra frontischar hänger runt där en hel del.

Välkommen!

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 -89

#3 Post by Ratatosk »

Tack för välkomnandet!

Jodå, jag har ju som sagt hängt här ett tag. Känner till Sandén och även Utzon så jag vet att jag ligger bra till rent geografiskt. Har väl inte örnkoll på övriga frontmotorporschar här omkring men vet ju i alla fall att det finns några stycken.

Pärlan står i Grästorp nu och jag har redan svår abstinens, kan man verkligen bli beroende på bara en vecka? Kan knappt fokusera på jobbet, vill bara ut och köra men måste hejda mig. Har en del fix jag vill ordna innan det blir körning på allvar. Måste byta remmar, kamkedja och kedjespännare innan det blir dags för mer körning, allt skall vara bytt enligt säljaren (och det man kan se ser fräscht ut) men han hade inget kvitto på vare sig arbete eller delar, bara ett påstående från tidigare ägare att det skall vara bytt. Eftersom jag är en fegis så skall det bytas innan jag kör mer med bilen. Även växellänkaget är slappt och behöver en översyn, man vill ju inte bli stående nånstans... Sista fixet innan körning är bromsarna, de känns lite uddlösa, inget bett i dom så att säga. Får bli nya belägg samt fräsch bromsvätska så skall det nog bli bättre. Sedan blir det körning hela sommaren hoppas jag, jag måste få köra av mig innan jag tar tag i de lite större grejerna. Har massor med planer och önskedrömmar men håller nog på dom ett tag, ibland har man en tendens att vilja allt för mycket, hehe...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 S2 -89

#4 Post by Bathory »

Till slut så har då min bror presenterat sig :D
Jag får väl till att börja med att tacka dig Björn för den otroligt vackra utsikt jag numera har (inte för att det var så illa innan men en Porsche slår allt) :P
Jag kommer att försöka hjälpa dig med att fixa den & jag kommer självklart behöva assistans från detta eminenta forum.
Tiden är väl mitt största hinder då jag håller på att renovera vår gård samtidigt.
Stort grattis & välkommen in i Porscheträsket. (nu e det väl snart min tur igen hoppas jag)

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 S2 -89

#5 Post by Karl Birgander »

Välkommen Björn!

/en frontmotorsporsche från Göteborg (Guldheden).
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 -89

#6 Post by Ratatosk »

Bathory wrote:Till slut så har då min bror presenterat sig :D
Jag får väl till att börja med att tacka dig Björn för den otroligt vackra utsikt jag numera har (inte för att det var så illa innan men en Porsche slår allt) :P
Jag kommer att försöka hjälpa dig med att fixa den & jag kommer självklart behöva assistans från detta eminenta forum.
Tiden är väl mitt största hinder då jag håller på att renovera vår gård samtidigt.
Stort grattis & välkommen in i Porscheträsket. (nu e det väl snart min tur igen hoppas jag)

Sven
Yo bro! :) Utsikten bjuder jag på men hoppas inte att du skall ha den alltför länge. Jag vill köra! Jag vet att jag kommer att få massor av hjälp från dig framöver, jag får väl bjuda igen med lite renoveringshjälp på gården istället. Och helt riktigt, nu är det banne mig dags att få tummen ur och skaffa ett objekt...
Karl Birgander wrote:Välkommen Björn!

/en frontmotorsporsche från Göteborg (Guldheden).
Tack Karl! Är redan övertygad om att detta är stället för mig. Tror mig för övrigt ha sett din bil i trafik ett antal gånger redan. Mysig!
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 S2 -89

#7 Post by Karl Birgander »

Ratatosk wrote:Tack Karl! Är redan övertygad om att detta är stället för mig. Tror mig för övrigt ha sett din bil i trafik ett antal gånger redan. Mysig!
Vad bra!
S2 är inte dumma, gött att slippa turbo-problemen! :D

Bilen har inte gått mycket i krokarna på ett tag, men nu börjar den rulla.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: 944 S2 -89

#8 Post by lutte »

Grattis Björn till bilen och lycka till. Jag är en mogen yngling (61 år) som också är nybliven S2-ägare sedan ett par månader tillbaka. Bor mitt i centrum men har bilen inhyst på annat håll. Möter du en röd 89:a i Göteborgstrafiken så kan det vara jag! Den har redan varit hos Sandén för vårservice så det är bara att åka hela långa sommaren!
hälsningar Thomas,

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 -89

#9 Post by Ratatosk »

Karl Birgander wrote:
Ratatosk wrote:Tack Karl! Är redan övertygad om att detta är stället för mig. Tror mig för övrigt ha sett din bil i trafik ett antal gånger redan. Mysig!
Vad bra!
S2 är inte dumma, gött att slippa turbo-problemen! :D

Bilen har inte gått mycket i krokarna på ett tag, men nu börjar den rulla.
Haha, jodå, jag har allt läst din (i mitt tycke) framgångsrika argumentation för S2'an. Faktiskt bland annat därför jag vågade satsa på en S2'a själv. :) Efter att ha kört den några mil kan jag inte annat göra än att hålla med dig, den har ju en helt underbar gasrespons, skulle inte vilja vara utan den. Så jäkla kul att köra! Känner inte alls att jag skulle behöva mer effekt (läs turbo...).

Fortsätter du att stå på barrikaderna för S2'an så står jag bredvid dig... :D
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 -89

#10 Post by Ratatosk »

lutte wrote:Grattis Björn till bilen och lycka till. Jag är en mogen yngling (61 år) som också är nybliven S2-ägare sedan ett par månader tillbaka. Bor mitt i centrum men har bilen inhyst på annat håll. Möter du en röd 89:a i Göteborgstrafiken så kan det vara jag! Den har redan varit hos Sandén för vårservice så det är bara att åka hela långa sommaren!
hälsningar Thomas,
Tack så mycket, Thomas. Ser verkligen fram mot att möta dig i trafiken (och andra också så klart), möter ni någon i en blå S2'a i Göteborgsområdet som vinkar som en fullständig vettvilling så lär det vara jag. :D

Vad skönt det måste vara att ha bilen helt körklar, ser fram mot den dag jag kan säga detsamma. Tyvärr är det långt dit men som väl är så tycker jag att även garagetid är kvalitetstid :)

Letade lite här men hittade inte din bil, du har ingen biltråd? Skulle vara kul att läsa lite om din S2'a...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: 944 S2 -89

#11 Post by lutte »

Hej igen Björn! Har faktiskt inne hunnit lägga upp någon biltråd men här kommer lite snabbfakta: Indischrot, originallack, svart skinn, svensksåld, tre tidigare privatägare + VAG, 10.400 mil. Vi kanske skulle ha en S2-träff bara för oss göteborgare någon gång i sommar? hälsningar Thomas

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 S2 -89

#12 Post by Karl Birgander »

lutte wrote:Vi kanske skulle ha en S2-träff bara för oss göteborgare någon gång i sommar? hälsningar Thomas
:#cheers:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 S2 -89

#13 Post by Ratatosk »

lutte wrote:Hej igen Björn! Har faktiskt inne hunnit lägga upp någon biltråd men här kommer lite snabbfakta: Indischrot, originallack, svart skinn, svensksåld, tre tidigare privatägare + VAG, 10.400 mil. Vi kanske skulle ha en S2-träff bara för oss göteborgare någon gång i sommar? hälsningar Thomas
Låter som en grann bil du har. En liten träff vore allt väldigt trevligt, käka glass och sparka däck är roligt. Eller kanske en grillkväll på något mysigt ställe... Måste bara få till lite ordning på min kärra så jag har något att åka i...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 S2 -89

#14 Post by Karl Birgander »

Ratatosk wrote:Måste bara få till lite ordning på min kärra så jag har något att åka i...
Hojta till om hjälpande hand behövs.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: 944 S2 -89

#15 Post by lutte »

Ja och jag tänkte polera o vaxa och fixa till lite annat. Jag bor i lägenhet i Linné så jag kan tyvärr inte bjuda in till grillning. Men fika eller en pilsner går ju också. Är det förresten någon som har koll på hur många S2:or det finns i Göteborg med omnejd? Eller 944 Turbo? Hälsningar Thomas

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]