Oljetrådar är av ondo, men jag vill ändå lufta frågan kring övriga vätskor.
Är det klokast att utgå från rekommendationen i handboken (från 1984) eller finns det modernare alternativ?
Bilen i fråga är en 924 från 1984 som förmodligen inte fått ny bromsvätska och växellådsolja på många, många år.
Vad gäller motoroljan har jag (och broder Flux) beslutat att lyda rådet från Porsche Center i Karlstad och låta bilen få mineralolja. Valet föll på Castrol GTX 15w-40. Kanske ska man vara varumärkeskonsekvent och välja Castrols transmissionsolja EP 80W (ca 100kr/liter)? Någon DOT 3-bromsvätska (som handboken refererar till) finns dock inte i Castrols sortiment. Deras RESPONSE DOT 4 för en femtiolapp för 250ml ligger på att-köpa-listan.
Ideér? Avgrundsvrål?
Val av vätskor i en 924, 1984
-
- NA-Poster
- Posts: 43
- Joined: 2007-03-27 17:03:26
- Bilmodell: 964 630
- Årsmodell: 1993
- Contact:
Val av vätskor i en 924, 1984
19 år utan 944.
-
- NA-Poster
- Posts: 43
- Joined: 2007-03-27 17:03:26
- Bilmodell: 964 630
- Årsmodell: 1993
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
...och, en bonusfråga. Förmodligen korkad. Men - i handboken påpekas det tydligt att kylvätskan skall vara avsett för lättmetallmotorer. Inga klassningar eller koder anges. Kan man glatt hälla i exempelvis Castrol Anti-Freeze för an knapp hundring litern - eller måste man börja nosa upp något som verkligen uttalat är anpassat för lättmetallmotorer (vilket väl de flesta är idag...)?
19 år utan 944.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
Vad gäller bromsvätska: Ska den inte köra hårt/på bana så funkar vad som helst utan sådan vätska benämnd DOT 5, då den är silikonbaserad och ej blandbar med annat. Välj DOT 4 eller DOT 5.1.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 43
- Joined: 2007-03-27 17:03:26
- Bilmodell: 964 630
- Årsmodell: 1993
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
Tackar! Får bli en liten flaska RESPONSE DOT 4.Karl Birgander wrote:Vad gäller bromsvätska: Ska den inte köra hårt/på bana så funkar vad som helst utan sådan vätska benämnd DOT 5, då den är silikonbaserad och ej blandbar med annat. Välj DOT 4 eller DOT 5.1.
19 år utan 944.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
Om du med lite menar 0,5 liter så föreslår jag att du tänker om och tar två sådana, går i lite drygt en halvliter och är den inte bytt på ett tag så vill du vara säker på att du får ur allt det gamla.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
Jag skulle inte straffa min bil med mineralolja, men det kommer säkert funka bra ändå. Den oljan är ändå sjukt mycket bättre än någon olja som nämns i handboken. Hade jag kört min bil enbart som gatbil hade jag nog valt en halvbra bromsvätska typ ATEs standardbromsvätska, tror det är en dot4. Det är ju alltid trevligt med lite marginaler om man vill ha kul någon dag (köp 1 l, 0.5 liter är precis på håret att det räcker). Ang vxlåds olja så har jag inte ägt en bil med audilåda men både porscharna och bruksisen gör det en jäkla skillnad. Bruksbilen blev trög så in i bomben när jag var tvungen att nödköra på biltemas snikigaste vxlolja, när jag sen bytte till korrekt syntetolja flöt allt lätt och fint. Kolla med andra audilådschaufförer och se vad dom kör med.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Val av vätskor i en 924, 1984
Jag hällde Redline innehållande en tillsats för halvslitna synkringar och det gjorde underverk för växlingarna. Blev förvånad själv över hur stor skillnad det blev.
Det går så pass lite olja i lådan att det inte är speciellt dyrt att lägga några extra kronor på en fin olja med de egenskaper du vill ha.
SemiOT: Och nej, det handlar inte bara om vad det står att oljan uppfyller för krav (API) utan det ÄR skillnad på olja och olja.
Det går så pass lite olja i lådan att det inte är speciellt dyrt att lägga några extra kronor på en fin olja med de egenskaper du vill ha.
SemiOT: Och nej, det handlar inte bara om vad det står att oljan uppfyller för krav (API) utan det ÄR skillnad på olja och olja.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users