924S -86 Den oslipade diamanten - Upprustning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

924S -86 Den oslipade diamanten - Upprustning

#1 Post by Sultanen »

Nu har jag blivit med bil igen, två veckor efter att den förra blev såld såg jag en annons här på forumet om en 924S i behov av lite kärlek. Priset låg ifrån början på 14.000:- men efter att säljaren varit ute och provkört bilen blev han lite osäker på om han verkligen ville sälja bilen men när jag kom med ett bud på 16.000:- kunde han inte motivera för frugan att ha kvar den så nu är jag med bil! :#944burn:

Den lilla historian jag vet om bilen.
Importbil ifrån Tyskland 2000, senare såld till 2a ägaren i sverige för 35.000:-, denna ägare installerade Imobilizer, stöldskyddsmärkte alla rutor samt la 8000:- på att byta samtliga remmar i bilen och antagligen lite annat motorpill också. Av någon anledning blev bilen stående hos denna ägare på en gård i sju år (avställd från 2003-nu). 3e ägaren, dvs han jag köpte bilen av köpte lite av grisen i säcken med denna bil, alla däck var låsta pga det långa stilleståndet, motorn startade inte och den luktade fukt och sunk innuti, han lyckades lossa alla däcken, putsade upp skivorna med autosol, felsökte motorn och kom fram till att startproblemet var igensatta spridare, han lyckades även få bort närapå all lukt i cupén. Han ägde bilen ifrån 04-10 till 05-07 så han hade inte tid att göra mycket mer än så.

Har upptäckt att det har varit en mindre brand i motorrummet vid tändspolen och lyktmotorn, inget vitalt sitter ju där egentligen och vad jag kan se är det som skadades vid branden utbytt, förutom kablarna som går till spridarna, den härvan behöver jag antingen renovera eller hitta en begagnad.

Kan av min servicebok (som går ifrån 2001-2003) utläsa att bilen 2001 alltså strax efter import hade gått 8000 mil, vid sista oljebytet i mitten av 2003 hade den gått 11.800mil. Därefter stod den som sagt var still så det är vad mätaren står på i dagsläget 8)

Det är historian jag vet om bilen.


Motorn går mycket bra, den har bra gasrespons om än lite fördröjd (kommer nog må bättre efter service), kopplingen känns som ny och växellådan lika så, bilen har som sagt gått 11.000mil, i drivlinan känns den närapå lika tight som farsans S40 -06 13.000mil :#cheers:

Rosten är på bilen, trots att den stått 7 år utomhus på en gårdsplan, närapå obefintlig finns lite ytrost i något stenskott och lite ytrost vid framskärmarna samt vid ena låspinnen till bakluckan, and thats it, underredet ser ut som på en ny bil!

Inredningen är i otroligt bra skick, sprickor i instrumentbrädan, dock bara små sådana, ytsprickor i "lädret" på förarsätets rygg samt att en av clipsen till solskyddet på förarsidan saknas, med andra ord, inredningen är i toppskick 8)

All el fungerar på bilen, ingen fulel dragen i motorrummet vilket tillsammans med skicket på drivlinan var det jag focuserade mest på när jag bestämde mig för denna bilen. Det sitter eltarga, elupplåsning av bakluckan, el antenn och elspeglar på bilen (det som inte finns är till min förvåning elrutor) och det fungerar som sagt var perfekt, till och med orginal Blaupunkt stereon fungerar klanderfritt!

Det huvudsakliga stora jobbet, eller stora utgiften på denna bilen är inte mekanisk utan snarare estetisk, räta ut karossens alla små defekter och lacka om hela bilen (hoppas verkligen jag har ekonomin till det). Bilen har antagligen blivit påbackad och någon har lekt lite på huven för den är ganska rejält repig där, men somsagt var, det är estetiska grejer och byter jag bara ut den redigt buckliga vänstra framskärmen så kan jag köra bilen sommaren ut och planera in en lackering till vintern kanske :)


Det finns givetvis ett par saker som behöver fixas innan besiktningen.
Bromsarna
Måste ta ner samtliga ok och gå igenom dem på bänk, otroligt mycket rost som givetvis behövde åtgärdas då bromsarna på bilen var under ALL kritik när jag provkörde härligheten.

Popuplycktorna
Ena helljuset fungerar inte på bilen, antagligen en sladd som vickats av i härvan som går fram, skall dra nytt kablage till bägge lyktorna antagligen gör jag det innan besiktningen annars blir det en snabb fullösning så länge.

Spolarvätska
Måste fixa på en slang ifrån matningen till munstyckena på huven, borde ta ungefär 3 minuter 8)

Därefter tror jag faktiskt att bilen går igenom besiktningen med blanka papper, möjligen att det är någon styrlek som börjar ge sig, den är inte riktigt lika precis i styrningen som min förra men sålänge den går igenom besiktingen så är jag nöjd med det sålänge, givetvis skall detta åtgärdas senare då kurvtagningen är A och O i känslan på en 924a!


Tyvärr hittar jag inte sladden till min kamera, skyller på att jag precis flyttat ifrån exet men det kommer bilder, förhoppningsvis många sådana men tills vidare får ni hålla till godo med bilderna jag fick ifrån säljaren, bucklorna syns ganska tydligt här iaf:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Sultanen on 2012-07-16 02:02:47, edited 5 times in total.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#2 Post by Sultanen »

Har lyckats lägga en del tid på bilen sen jag köpte den den 7e. Fanns en del som behövde bli gjort innan besiktningen så det var bara att börja, här kommer listan:

Att göra lista:
[X] Montera ner bromsoken och gå över dem
[X] Fixa halvljuset som är trasigt i ögonlocken, dra om all el till bägge lyktorna
[X] Montera slangar till spolarvätskan
[] Se över värmefläkten som inte går som den skall
[X] Få upp oken och montera belägg

Service
[X] Oljefilter och olja
[X] Bränslefilter
[X] Luftfilter
[X] Tändstift
[X] Spolarvätskebyte
[X] Kylarvätskebyte
[X] Bromsvätskebyte
[] Torkarblad
[X] Full-ladda batteriet
[] Inspektion av remmar

Bytta delar i övrigt:
Huvudbromscylinder 14/5-10
Termobrytare, värmefläkt 14/5-10
Tändspole 17/5-10
Bränsleregulator 18/5-10
Last edited by Sultanen on 2010-05-18 13:38:24, edited 2 times in total.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#3 Post by Sultanen »

Var iväg och köpte lite småpill idag:
Lättböjlig och följsam sladd, tre-ledare i gummi, 4m
Krympslangsats i olika storlekar
8L snorbillig delsyntetsolja som tydligen skall vara helt okey
5L kylarvätska som skall blandas 50/50
5L spolarvätska
1L Bromsvätska

Har även beställt följande ifrån Utzon:
1 x 94410093000 Servicesats 20000km u 695.00 kr
1 x 94435295200 Bromsbelägg Bak Monteringssats u 188.00 kr
2 x 94435195201 Bromsbelägg Fram Monteringssats u 189.00 kr
1 x 94460648100 Termokontakt Kylfläkt u 99.00 kr
1 x 876876876 Rephandbok Haynes u 339.00 kr
20000km satsen innehåller:
Bränslefilter, luftfilter, oljefilter, 4 stift samt en oljepluggstätning
Haynes till 944an fick åka med också, känns helt klart värt att lägga dem pengarna på den handboken.


Det har hunnits med en del som sagt var, det främsta jobbet var ju givetvis att få ner oken då vilen hade bromsar under all kritik!

Tanken ifrån början var att följa den vanliga processen när man går över belägg och rengör ok, knacka utsprintarna osv. Tji fick jag får jag nog säga, lyckades efter vääldigt mycket slit få ut 3 av de 8 sprintarna i oken, resterande blev jag tvungen att borra ut! Tyvärr resulterade detta i en extra utgift på 190kr/ok i nya monteringssatser. Fick idag upp själva oken igen men måste vänta till imorgon för att få mina monteringssatser så jag kan fästa i beläggen och lufta systemet.
DSC00094.JPG

Har även hunnit med att dra om all elen till ögonlocken, med krympslang och en massa tålamod kan man få det att bli riktigt snyggt faktiskt, eller, det hade blivit det om jag varit smart nog att bara köpa svart krympslang istället för en blandpåse... Anledningen till att jag var tvungen att dra om det var att det hade vickats av en hel drös med ledningar som låg och glappade i sladdarna, en total omdragning var det enda rätta i det här fallet :)
DSC00089.JPG
DSC00090.JPG
DSC00093.JPG


Att göra lista:
[X] Montera ner bromsoken och gå över dem
[X] Fixa halvljuset som är trasigt i ögonlocken, dra om all el till bägge lyktorna
[] Montera slangar till spolarvätskan
[] Se över värmefläkten som inte går som den skall

Service
[] Oljefilter och olja
[] Bränslefilter
[] Luftfilter
[] Tändstift
[] Spolarvätskebyte
[] Kylarvätskebyte
[] Bromsvätskebyte
[] Torkarblad
[] Full-ladda batteriet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#4 Post by Sultanen »

Idag är planen att åka ner till partille och kika på en 924a som står där och förhoppningsvis åka därifrån med någon billig skärm. Sedan bär det av till far min som hämtat upp beställningen ifrån utzon, därefter skall servicen utföras och bromsarna skall slitas in lite innan besiktningen :)

Bilen är förövrigt påställd nu! :D Första gången sedan 2003-10-04 tror jag det var :)

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2010-05-12)
Tillfällig registrering: Nej
Privatimport: Ja
Antal ägare: 4
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2000-05-18
I trafik första gången i utlandet: 1986-04-10
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#5 Post by Sultanen »

Besiktningen bokad idag via deras härliga kundtjänst då jag av någon anledning inte kunde boka den via nätet ännu.
Fick besiktningstid i Kinna 3 mil härifrån imorgon 10:10, härligt värre! :D
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#6 Post by Frostyfog »

Wow, det var snabbt marscherat!

Är det bara höger skärm som är lite bucklig eller är förardörren också intryckt?
för skärmen ser väl inte ut att vara helt omöjlig att räta ut?

och än en gång körs det med en icke-interferensmotor :)

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten

#7 Post by Sultanen »

Frostyfog wrote:Wow, det var snabbt marscherat!

Är det bara höger skärm som är lite bucklig eller är förardörren också intryckt?
för skärmen ser väl inte ut att vara helt omöjlig att räta ut?

och än en gång körs det med en icke-interferensmotor :)
Trodde jag, tyvärr visade det sig idag att det troligen är något större fel på huvudbromscylindern, lyckas inte få upp trycket i bromssystemet förrän man pumpat 10-15gånger på pedalen, då lyckas den hålla trycket tillräckligt högt för att jag inte skall kunna slita runt skivorna, få fort man släpper pedalen släpper trycket och man har noll bromsverkan igen... :shock:

Det kommer bilder på skärmen, på de där bilderna ser man tyvärr verkligen inte den huvudsakliga bucklan, men ja, den du ser där går även in på förardörren, tror dock att dörren går att rädda men den stora bucklan som sitter precis mitt över hjulet fram, är ca 40cm lång har spräckt upp allfärgen och ser rätt illa ut faktiskt.


Idag fick jag gjort hela servicen, alla filter och vätskor är utbytta samt nya tändstift och en termobrytare installerad. Monterade även alla bromsbelägg med de nya monteringssatserna, blev toppen luftade systemet, inkl. kopplingen, inga problem där men när jag testade att låta min kompis bromsa så hade jag ingen bromsverkan, efter en del pumpande kände man dock av att de tog, inget fel på luftningen är jag rätt säker på, snarare på cylindern. Vad tror ni experter om detta resonemang?

Fick även draget ny slang till spolarvätskan så nu har jag en vacker dimma ut på framrutan, fick bakblåsa hela systemet med tryckluft sen vart munstyckena rena iaf 8)

Att göra lista:
[X] Montera ner bromsoken och gå över dem
[X] Fixa halvljuset som är trasigt i ögonlocken, dra om all el till bägge lyktorna
[X] Montera slangar till spolarvätskan
[] Se över värmefläkten som inte går som den skall
[X] Få upp oken och montera belägg

Service
[X] Oljefilter och olja
[X] Bränslefilter
[X] Luftfilter
[X] Tändstift
[X] Spolarvätskebyte
[X] Kylarvätskebyte
[X] Bromsvätskebyte
[] Torkarblad
[X] Full-ladda batteriet
[] Inspektion av remmar

Tyvärr får jag avboka besiktningen imorgon pga. problemet med bromsarna, i övrigt är bilen besiktningsredo vilket känns toppen! Motorn lät klart piggare efter servicen men fick ju inte provköra den så jag skall låta det vara osagt. Kom gärna med tips på vad det kan vara för fel eller om jag är på rätt väg med bromsarna!
Last edited by Sultanen on 2010-05-13 01:41:02, edited 1 time in total.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#8 Post by Frostyfog »

funkar bromsservot? säkert att det inte är massa luft där? [amatörmässig undran, minst sagt]

och du har inte lust att lägga till rutan "remmar" på service-listan?

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#9 Post by Sultanen »

Frostyfog wrote:funkar bromsservot? säkert att det inte är massa luft där? [amatörmässig undran, minst sagt]

och du har inte lust att lägga till rutan "remmar" på service-listan?
Hum, har tänkt på det också, har luftat bromsarna med motorn igång vilket jag kan tycka borde fungera för att säkerställa att det inte är luft där? Rätta mig gärna om jag har fel dock =)

Jo, eller, kan lägga till inspektion av remmar iaf, kamrem och balansrem är "nybytta" (innan avställningen) sålänge inte gummit är slitet av ålder skall det vara nyskick på de remmarna fortfarande.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#10 Post by Sultanen »

Jag har hittat en huvudbromscylinder i Bollebygd som jag antagligen kan åka och hämta på fredag, det hade dock varit väldigt skönt att få bekräftat att det faktiskt är denna som är trasig då jag har hela dagen idag "ledig" så:
Hur avgör man om man har en problem med huvudbromscylindern?

Kan man ha luft ståendes i systemet trots att man luftat alla bromsar i rätt ordning (VB,HB,VF,HF) samt slavcylindern till kopplingen?


Besiktning bokad till i övermorgon lördag 9:50 i Kinna! :)

[EDIT]
Borde man inte kunna testa huvudbromscylindern genom att plugga hålen till bromsrören och se vilken effekt det har?

Här är någon med samma problem som jag, blir byte av cylindern så ordnar det sig nog tror jag, antagligen är det membranet som gått sönder:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#11 Post by Mattias 924 »

Jag kan inte förstå hur en huvudcylinder kan göra att oljan strömmar tillbaka till reservoaren när man släpper bromsen!
Jag har ingen aning om hur bromsarna på en S är beskaffade men på nåt sätt kärvar det i ett eller flera ok så beläggen fjädrar tillbaka när du släpper bromsen. Min gissning är att du har problem med kärvande glidpinnar i ett eller flera ok.

Hade du haft trumbromsar bak som på en vanlig 924 så hade problemet varit justeringen av trummorna bak.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#12 Post by Sultanen »

Har haft nere allt och smekt in det så grundligt i kopparpasta att det nog inte kan bli mycket bättre, allt är slipat och karvat för att bli av med ytrost på alla glidytor. Det sitter nya monteringssatser runtom så det måste verkligen glida fint!

Även om jag haft återfjädrande belägg av någon anledning så borde bromsarna fortfarande ta, inte sant? Nu tar de så dåligt att jag kan slita runt skivorna med handkraft efter att ha fått bromspedalen nedpumpad 10-15ggr. Känns som om det är något annat fel också i så fall, och det enda jag kan komma på är cylindern och iom att besiktningen är så snart tror jag det får bli ett försök med byte av den.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#13 Post by Mattias 924 »

Jag bara hjälpa och bespara dig arbete och pengar! Ville bara säga det om du tycker att jag är tjurig och dum.

I en huvudbromscylinder kan det i princip bli två fel. Den kan kärva och fastna och då rör den sig inte eller går trögt. Det tror jag att vi kan utesluta i det här fallet.

Den kan också läcka. Då rinner det ut bromsvätska på golvet vid pedalerna eller så sjunker pedalen mot golvet när man bromsar. Det är såvitt jag förstår inte heller problemet i det här fallet.

Ditt problem är att vär du ska bromsa så måste du pumpa i orimligt mycket bromsvätska i systemet. Det kan bero på två saker:
1: Bromsvätskan läcker ut. Då slulle det synas bromsvätska någon stans och nivån i behållaren skulle sjunka.
2: Bromsvätskan läcker tillbaka till behållaren. På din beskrivning så känns det här alternativet mest troligt.

Det finns såvitt jag vet ingenting i huvudbromscylindern som kan pumpa eller trycka upp bromsvätska i behållaren och det kan inte heller rinna eftersom det är uppåt. Det brukar finnas en eller två fjädrar som pressar tillbaka kolvarna när du luftar men jag ser inte att de fjädrarna skulle kunna ge ditt problem.

Vad är det då som trycker tillbaka vätskan? Förut så fick jag uppfattningen att bromsarna tog rejält när du pumpade på pedalen och då har du ingen luft i systemet. Därför så antog jag att något eller några belägg av någon anledning fjädrade tillbaka i oket och därmed pressade tillbaka bromsvätskan. Efter ditt sista inlägg så antar jag att bromsverkan även efter pumpningar är dålig och du skriver att oken borde gå lätt.

Vad kan det då vara som gör att vätskan pressas tillbaka? Jag vet inte! Det troligaste är luft i systemet men det verkar du ju ha luftat enligt konstens alla regler. Vad kan det då vara? Det som jag kommer att tänka på är en bromsslang som gått sönder och fjädrar, att det alltså blir en bubbla på den när du bromsar och som drar ihop sig när du släpper bromsen och pressar tillbaka bromsvätskan i behålaren.

Att det skulle vara huvudbromscylindern tycker jag verkar konstigt men om det finns en rimlig förklaring så vill jag gärna höra för att lära mig.


Lycka till hur du än väljer att göra!

/m
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#14 Post by Mattias 924 »

Kom just på ett problem som ibland fanns på SAAB 99. Där kunde hålet i pedalen där kolvstången till huvudcylindern sitter slitas upp och bli så stort att man inte kunde pressa ihop huvudcylindern helt när man luftade och det gav ungefär den symptom som du beskriver. Lösningen på det problemet var att antingen laga eller byta pedalen eller pressa i bromsvätska baklänges. För att pressa i bromsvätska baklänges så tog man en NY oljekanna av den röda klassiska modellen med pump och fyllde med bromsvätska och satte den på luftnippeln och pumpade igenom systemet baklänges. Jag vet inte hur systemet ser ut på en S ser ut men det skulle också kunna vara ett möjligt problem.

Oljekannan måste vara ny för kommer det smörjolja i hydraulsystemet så förstörs tätningarna i oken och cylindrarna.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#15 Post by Sultanen »

Uppskattar givetvis hjälpen, verkligen! Kanske lät lite otacksam i förra inlägget men det var inte meningen :)

Ja, kan hålla med dig om att det låter som att jag har luft i systemet, bromsvätska kan ju inte komprimeras och därför skulle det inte kunna pressas tillbaka bromsvätska upp i behållaren om det bara var bromsvätska i systemet, luft däremot kan som du säger komprimeras och då trycka tillbaka vätskan. Det är bara det att jag för glatta livet inte kan föreställa mig var tusan det kan finnas luft i mitt system :S Det hade väl varit om det var som du nämner sist att jag måste trycka i vätska bakifrån.

Jag kommer göra så att jag köper en cylinder, inte så illa lång bilresa, på vägen hem försöker jag hitta mig en oljekanna eller något annat liknande som jag kan bakspola systemet med. Sen får vi se hur jag gör, vill bara få det att fungera idag så att säkra upp alla möjligheter är bara ett + :)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]