Få bort inbrännt bromsdamm...
- headline
- Addict
Få bort inbrännt bromsdamm...
Mina fälgar har nog inte blivit rengjorda sen Moses sprang i shorts och detta har resulterat i ett tjockt lager ingrott bromsdamm på fälgen i allmännhet och på fälgbanan i synnerhet. Det är så tjockt att man skulle kunna skrapa bort det med färgskrapa!
Nu vill jag ju naturligtvis inte göra detta utan lösa det på bättre sätt.
Har försökt med avfettning utan resultat, provat med ungsrent som fått sitta över natten utan resultat.....
Vad finns det för dunderprodukter att tillgå?
Tack !
/Gustav
Nu vill jag ju naturligtvis inte göra detta utan lösa det på bättre sätt.
Har försökt med avfettning utan resultat, provat med ungsrent som fått sitta över natten utan resultat.....
Vad finns det för dunderprodukter att tillgå?
Tack !
/Gustav
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- just d!!!
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
tips:
Jag vaxade mina fälgar och efter kunde ja smeka bort bromsdammet med ett pekfinger =)..
detta är alltså i preventivt syfte om det inte framgick ... =)
Jag vaxade mina fälgar och efter kunde ja smeka bort bromsdammet med ett pekfinger =)..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pär Hylander
- Raceputte
Fälgrengöringsmedlen brukar innehålla en syra, tror det brukar vara oxalsyra. Skulle tro att en svag lösning med fosforsyra kan funka oxo. Andra syror kan vara rätt aggresiva mot metallen om nu lackskicktet är sönder ngnstans, så expriment med saltsyra eller så är nog rätt dumt.
Pär Hylander
- Pär Hylander
- Raceputte
Autosol är ju ett slip/polermedel i pastaform, kan du väl knappast ha sprayat på? Hade varit mkt intressant att få veta vad det medlet hette som funkade så bra för dig!newkie wrote:Det är inga problem utan vax heller, om inte bromsdammet har legat där sen länsman var ung.Cédric wrote:tips:
Jag har också använt mig av ett liknande medel som du pratar om, jag testade det mesta avfettning och rengöringsmedel för fälg, gnugga som tusan, inget hände. Sen sprayade jag på Autosol tror jag det heter, inte säker, kan heta det du sa med, iaf så var de bara att skölja bort skiten när detn verkat en stund, skitbra... tilläggas bör att jag hade samma problem, bilen hade stått ganska länge och fälgarna var fulla med bromsdam
Pär Hylander
- Spetsat
- NA-Poster
newkie wrote:Det är helt riktigt, nu är jag ute och cyklar =) håller på att putsar på tryckrör, därför jag blandade in autosol i det hela =D Jag ska titta efter vad medlet heter när jag kommer ut i garaget näste gång. Det är en typ av avfettning, doch extremt stark. Sån man inte ska ha på lacken utan att späda ut den, hmmm....jaja, jag återkommer med svar.Pär Hylander wrote: Autosol är ju ett slip/polermedel i pastaform, kan du väl knappast ha sprayat på? Hade varit mkt intressant att få veta vad det medlet hette som funkade så bra för dig!
Har du varit i garaget än? =) Är ganska nyfiken på det medlet, har också provat det mesta och inget rår på smutsen i hörnerna på fälgen=/
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
- Indischrot
- Turbo-Poster
- GLi
- S-Poster
- xanlar
- Turbo-Poster
det är faktist inte så viktigt hur starkt medlet är, men det måste ha rätt ph-värde. även om du använder det starkaste avfettningsmedlet så biter det inte på bromsdamm, fel ph-värde. köp fälgrent av någon sort. ända chansen att få bort skiten. jobbat lite som rekondare jag vet att det inte är värt att försöka med något annat.