Ännu en spacerfråga...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#16 Post by Dea »

Var det som skulle passa bak?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#17 Post by firefish »

Japp. Klackarna som centrerar bak sticker ut ca 9 mm så jag tänkte beställa 10 mm spacers så det blir lite gods över.

Tanken är att ha en centrering på spacern som sticker ut maximalt antal mm som medges inom den här prisklassen (Manton har en prisstege som styrs av spacerns tjocklek).
Därefter så får de fräsa ur spacern ner till navdimensionen och till önskat djup (9 mm).

Vad har vi för navdiameter?
Magnus W
www.bike.se

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#18 Post by Dea »

Såna skulle jag också kunna varai intresserad av, möjligtvis något tjockare typ 15mm.

Undrar om man inte borde ha lite ytteliggare godstjocklek till styrningen. Fräser dom ur 9mm blir det bara 1mm kvar?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#19 Post by firefish »

Jo, en mm känns tunt men det är ju hela varvet runt så jag tror att det räcker. Det handlar ju bara om att centrera hjulet, inte att låsa det. Jag ska ringa Manton i morgon och kolla. Jag lyssnar om 15 mm också.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#20 Post by firefish »

Dea, skulle du ha bak bara som jag eller runt om? Jag har mailat Manton en ritning för 12 mm spacers bak med 10 mm centrering på (total höjd alltså 22 mm). Han kan säkert göra en likadan fast 15 mm tjock om du vill.
Magnus W
www.bike.se

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#21 Post by Dea »

Bara bak, när mina split-fälgar byggdes valde jag ET för att det skulle ligga perfekt mot skärmen fram men tog sen samma bak för att få fyra likadana fälgar vilket gör att hjulet ligger ca 15mm för långt in där bak.

Jag behöver mäta mer exakt när bilen är på hjul igen vilket dröjer nåra veckor men det har varit kanon om du kunde kollat vad det kostar.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#22 Post by Ragnar Joensen »

Lite bilder av mina spacers. Centreringsringar är 71,6 mm.
P1050030.JPG
P1050032.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#23 Post by firefish »

Ser bra ut Ragnar!

Jag har beställt 12 mm spacers med centrering - pris 700 kr. Då sticker nya centreringen ut ca 10 mm vilket medför att man skulle kunna köra med en vanlig spacer utanpå. Vet ej om det är tillrådligt att köra med dubbla, någon som har koll?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#24 Post by TobbeG »

Intressat tråd, har insett att jag har liknande problem.

Det följde med ATS DTM Competetion 9,5 x 18 när jag köpte 951 -86. Har sett att de tagit i lite i hjulhuset bak. Fram funkar et finfint eftersom jag har långa bärarmar eftermonterat.
hjulhus.jpg
Eftersom det redan tillhör spacers till fälgen funkar det inte med en extra spacer med bultar, utan bara en distans. Funderar om det funkar att ha orginalbultarna, eller om jag också måste bestlälla längre.

Med Ragnars 10 mm räddar jag hjulhuset, men kosmetiskt skulle man kunna ta ett par millimeter till. (Det skulle även funka bra med gatfälgarna som är 9 tum cup 2 kopior, till vilka jag i dag har 19 mm spacer med bult)
hel bil.jpg
Har försökt ta bilder på hur ATS spacern kulle hamna med 10 mm spacer och stålmutter. Skulle ni åka på det här? Muttern är påjängad ca 15-20 mm.
spacer 1.jpg
spacer 2.jpg
// Tobbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#25 Post by firefish »

Även om det ser ut att vara stålhylsor så har ju originalbultarna en hatt på baksidan så de lär knappast kunna rivas ur. Det skulle möjligtvis kunna hända med dessa - någon som kan räkna på det kanske?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#26 Post by TobbeG »

firefish wrote:Är de helt lösa, alltså träs på pinnbultarna för att sedan klämmas fast med hjulet, eller bultas de fast separat?

Skulle vilja ha en variant som ser ut som de du visar på bilden fast helst lösa, har ju köpt nya långa bultar...
Har du bytt bultar än? Undrar om man måste ta loss navet för att kunna pressa ur bultarna, eller om de går att byta på plats?

Lutar åt att jag provar med 10mm distanser, men byter till längre bultar och distanser på sikt. Ska bli intressant att se vad du tycker om Mantons distanser.

// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#27 Post by firefish »

Jag har bara hunnit byta fram och ja, där tog jag av naven och använde en press - betydligt enklare. Det går nog att få till med naven på plats och med "vanliga" verktyg men jag rekommenderar det inte.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#28 Post by TobbeG »

firefish wrote:Jag har bara hunnit byta fram och ja, där tog jag av naven och använde en press - betydligt enklare. Det går nog att få till med naven på plats och med "vanliga" verktyg men jag rekommenderar det inte.
Bra info. Ska se om jag kan få tag i ett par extra nav och byta bultar på, för att minimera tiden på pallbockar. Någon som har ett par billiga baknav till en 951 -86 liggandes? Skadade bultar inga problem :)

// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Ännu en spacerfråga...

#29 Post by Karl Birgander »

TobbeG wrote:
firefish wrote:Jag har bara hunnit byta fram och ja, där tog jag av naven och använde en press - betydligt enklare. Det går nog att få till med naven på plats och med "vanliga" verktyg men jag rekommenderar det inte.
Bra info. Ska se om jag kan få tag i ett par extra nav och byta bultar på, för att minimera tiden på pallbockar. Någon som har ett par billiga baknav till en 951 -86 liggandes? Skadade bultar inga problem :)

// Tobbe

Tror inte du sparar mycket tid på att köpa lösa delar. Arbetet med press är nog det snabba/enkla. du måste loss med hjul, bromsok, skiva och drivaxel ändå.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]