Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Cédric »

den senare siffran är inte den vid 100 grader nånting?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by firefish »

Jag kör med 20W-50 Brad Penn och gjorde större delen förra sommaren. Blev en del slalom och lite annat smiskande samt massor med gatmil.
Intryck:
* Ja, för det första är den grön. Jag blev lite förvånad då jag trodde att "the green oil" var någon miljöflirt.
* Jag har betydligt högre oljetryck, ca ett kilo överlag, baserat helt ovetenskapligt på originalmätaren utan annan hänsyn tagen till oljetemp än att original oljekylare har kunnat hålla tempen på en bra nivå.
* Märker ingen skillnad i oljeförbrukning jämfört med innan. Men den har inte slutat dra olja om jag säger så. Min drar väl en knapp liter på 500 mil vilket ju också är väl inom handbokens stipulerade marginaler.
* Jag upplever den som väldigt lätt för att vara 20W-50, jämfört med andra oljor av samma vikt. Men det är bara en känsla.
* Jag inbillar mig att jag har lite mer (o)ljud från lyftarna nu än tidigare. Det kan vara trams från min sida och även om det är sant så tror jag inte det är något att ta hänsyn till. Men det kom direkt efter att jag skiftade till Brad Penn.

Vad gäller rena siffror som HTHS och tillsatser som ZDDP får man nog lita på tillverkaren och magkänslan.

Jag beställde nyss en låda på 12 qts så jag är nöjd kund iaf.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Torbjorn968 »

En liten kul grej är att oljan enligt en Amerikansk motorbyggare (tillverkaren skulle aldrig våga rekommendera detta dock pga amerikansk advokatkultur) är blandbar med 0W-30 olja. 50/50 ger en 10 W 40. Så när det lider mot höst: slurka i lite vinterolja vid påfyllningar.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:50 i 20 W 50 står för viscositet vid vanliga yttertemperaturer. Vad som händer när oljan blir riktigt varm vid hård bankörning finns det ingen standard siffra på. Det är här hokuspokuset börjar.... säger den som är "jävig" och därmed håller sig utanför diskussionen?
Å f-n där ser man. Så att oljan är "50" olja säger egentligen inget om hur tjock den är vid 120 graders oljetemp (som ju är ganska normalt iaf i min turbobil vid bankörning)?!

Kanske därför det märks skillnad på "vardags" 50 olja och "race" 50 olja då... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

firefish wrote:* Jag inbillar mig att jag har lite mer (o)ljud från lyftarna nu än tidigare. Det kan vara trams från min sida och även om det är sant så tror jag inte det är något att ta hänsyn till. Men det kom direkt efter att jag skiftade till Brad Penn.
När jag tänker efter så fick jag faktiskt en skillnad på ljudet i motorn också. Fast min motor blev nog lite lenare/tystare i ljudet efter bytet till (Brad Penn) 20w50 oljan.

Men jag har ju inte hydraliska lyftare så det är ju inte riktigt samma jämförelse.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re:

#21 Post by FSN »

Torbjorn968 wrote:50 i 20 W 50 står för viscositet vid vanliga yttertemperaturer. Vad som händer när oljan blir riktigt varm vid hård bankörning finns det ingen standard siffra på. Det är här hokuspokuset börjar.... säger den som är "jävig" och därmed håller sig utanför diskussionen?

//T

Vad är en vanlig yttertemperatur? Jag var ganska säker på att det betyder att oljan skall ha en viskositet mellan 16,3 och 21,9 mm2/s vid 100 grader.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#22 Post by Torbjorn968 »

Jag är ganska säker på att du har rätt! "Vanlig yttertemperatur" är inte speciellt precist.... Men låt oss säga så här då: vid vanlig körning vid vanliga yttertemperaturer så håller oljan ungefär 100 grader? "50" i högerledet representerar oljan vid 100 grader, olika "50" oljor kommer att bete sig olika vid högre temperaturer.

Dags att läsa på :-)!

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#23 Post by Cédric »

70-80 är väl kanske mer vanlig körning. 100-120 är väl mer bankörning.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#24 Post by Torbjorn968 »

.... dags att läsa på med andra ord. Och skaffa en oljetemp mätare...

Min oljetrycksmätare ligger i regel kvar på 5 bar även vid hård bankörning.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#25 Post by FSN »

Cédric wrote:70-80 är väl kanske mer vanlig körning. 100-120 är väl mer bankörning.
Har ingen bil jag gatkör med oljetempmätare men vid bana ( vilket var ett par år sen nu) så är 100 grader omöjligt. 115-120 är vanligt men kommer utan större problem upp i 130 grader (lite beroende på bana) där jag vanligtvis blir nervös och lyfter av.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#26 Post by Jappe »

Jag har kört Brad Penn 20w-50w under 2009 och har ett bra intryck av oljan. Bätter oljetryck men färgen (grönaktig) är lite skum mot andra oljor. :mrgreen:
Kommer att köra denna olja under 2010.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#27 Post by Torbjorn968 »

Någon som tävlat med oljan, eller kört riktigt hårt och länge på bana?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#28 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:kört riktigt hårt och länge på bana?
Ja, om stint på 45 min - 1 timme räknas så.

Vi körde väl med Brad Penn i långloppsbilen också?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#29 Post by Torbjorn968 »

Under större delen av förra säsongen så körde vi Brad Penn, sen bytte Thomas till en Penzoil helmineral om jag minns rätt. Kommer inte ihåg varför :roll:

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#30 Post by Rikard »

Jag körde cirka 700 mil med Brad Penn olja förra säsongen, 2 banmöten och 10 slalomtävlingar. Kan konstatera att oljan klarar höga temperaturer och den verkar hålla bra (oförändrad färg).

Jag är supernöjd och kommer att fortsätta köra med Brad Penn.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users