Tips på turbo..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Tips på turbo..

#1 Post by Bubby »

Hej!!

Står lite frågande till vilken turbo som man ska välja..

Är mest ute efter bra spoolup, men ska ju orka hela registret..

Kullagrat vore ju det ultimata, men bolton har ju sina fördelar..

Siktar på att få ut runt 350hk, men turbon bör väl kunna klara runt 400hk..

Kolla gärna min biltråd för vad som redan är gjort med motor o kringutrustning.

MVH Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Dea »

Jag tror hybriderna med Garrett kompressor är lite modernare, t.ex http://www.speedforceracing.com/index.php?productID=746

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by Rikard »

Jag är mycket nöjd med min Garrett GT2871R. Min 2,5 litersmotor gav 347 hästar vi 1,2 Bars laddtryck. Mycket bra spool-up!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#5 Post by Bubby »

Hittar lite hybrider på www.034motorsport.com frågan är hur mycke man måste bygga om för att få dit dom?.. kullagrat vore ju drömmen.. =)

//Bubby!
Last edited by Bubby on 2010-01-26 10:05:17, edited 1 time in total.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Det är svårt att rekommendera annat än en riktig kullagrad GT-turbo. Men det är klart, det blir en hel del extra arbete. Har du bestämt dig vilken väg du vill gå (bolt-on eller inte) eller vill du ha turbotips inom resp. kategori?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#7 Post by Bubby »

gärna tips inom vardera kategori.. ska man bygga om vore tips på vad som krävs i såfall.. har ju maskinen urtagen så ska det göra så är det väl läge nu..

Nån erfarenhet av gt turbos med kkk avgashus?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Dea »

Den från SFR går att få med kullager för $450 extra men det är ju inte en riktig "GT".

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#9 Post by Bubby »

Får nog bli nåt kullagrat från typ SFR om jag inte springer på nåt billigare alternativ.. typ KKK K26/k27 eller lätt beggad gt30xx eller gt28xx...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Bubby wrote:gärna tips inom vardera kategori.. ska man bygga om vore tips på vad som krävs i såfall.. har ju maskinen urtagen så ska det göra så är det väl läge nu..

Nån erfarenhet av gt turbos med kkk avgashus?
KKK-fläns på avgashuset på en GT-turbo är inte till så stor hjälp då turbons centersektion har andra mått så turbon hamnar i fel läge och kan inte monteras direkt på motorfästet.
Mao måste man ändå svetsa om crossover-röret samt ordna en adapter mellan turbo och motorfästet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Mina två alternativ:

Kullagrad T-series 57 trim turbo med KKK avgashus (bolt-on) = 15400 kr ink. moms.

Garrett GT3071R (inte bolt-on) = 14400 kr ink. moms.


Mvh Gustaf
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#12 Post by Bubby »

Tack för det..

Kullagrad T-series 57 trim Turbo låter ju som ett lämpligt alternativ..

Springer man på ett gt3071R så får man väl bygga om isåfall.. men då ska det vara för att det är bra pris på det..

Mvh Christer!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

Skicka ett mail på gustaf@revline.se om du är intresserad!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#14 Post by Bubby »

är det samma modd för att få dit ett turbonetics gt-k 350 som för ett garrett gt3071R?

Vad är lämplig AR. på avgassidan oavsett modell?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

GTK har större centersektion än GT men har aldrig provmonterat GTK på 951 så kan inte svara på exakta skillnader.

Lämplig a/r är 0,63 om du har T3-hus.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users