Döper om denna tråd! När jag köpte bilen så var det inga som helst problem med uppstart eller annat utan den gick på som den skulle.
Ikväll så skulle jag ut en runda men jag hann jag bara dryga 1 km innan det tog stopp. När jag lade i 2:an så började den genast gå ojämt för att sedan dö. Jag provade starta upp vilket gick med nöd å näppe. Körde iväg på 1:an utan problem men så fort jag lade i 2:an för att fortsätta så dör den! Jag fick köra hem igen men bara på lågväxeln. Inte så kul detta Vad kan det vara?
Jag vet att det är en liten spricka vid luftfiltret om det kan va en orsak..men samtidigt gick den ju så bra innan när jag provkörde den vid köpet och när jag körde hem den 15 mil!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Kan det ha något med fukt att göra? Han jag köpte bilen hade haft den förvarad i garage. Sedan jag köpte den har den stått utomhus i hög fuktighet och någon kylig natt.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
xanlar wrote:Låter som du behöver byta fördelarlock/ rotor
Det tänkte jag också på..Kan en dålig rotor göra så tomgången blir ojämn också? Den är något ojämn ibörjan men när man låtit den stå ett tag så tycks den bli lite bättre..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Lite mer beskrivande: När jag lade i 2:an så dog den alltså inte direkt..utan först började den "hosta" ojämt och lade jag inte i 1:an i tid så dog den. Ett tag hann jag lägga i 1:an och då dog den inte. När den dog och jag skulle starta upp så var det alltså typ precis att den startade efter ett tag.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Du kan ha fått fukt i fördelaren. Det kan ge många konstiga gång problem. Ta loss, torka rent och montera tillbaka och var noga så det tätar som det ska.
Patrik Börjesson wrote:Du kan ha fått fukt i fördelaren. Det kan ge många konstiga gång problem. Ta loss, torka rent och montera tillbaka och var noga så det tätar som det ska.
Detta låter för mig mer rimligt för mig! Bilen har som sagt stått ute i mycket fukt/temp.omslag senaste dagarna...så det har blivit en stor kontrast om den nu stått i garage tidigare. Ska ta en titt när jag får tid!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Varvet på 2:an? Det var inte mycket till varv, utan det var så fort jag lade i 2an...sen är de svårt att se varvet eftersom varmätaren är ur funktion för tillfället.
LMM,TPS kontakten? Var sitter/gör dom då?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Styrsystemet vet egentligen inte alls om vilken växel som ligger i , så borde snarare vara som claves säger varvtalsrelaterat i kombination med att man på 2ans växel börjar då lite motstånd. Säkert fukt i fördelan som nämnt ovan eller lmm problem.
LMM mäter mängden luft som kommer in, eller på nyare styrsystem massan av luften som kommer in. Luftmängd mätare bör det sitta på din och den hittar du innan spjället på insugssidan.
TPS är trottel position sensor, alltså talar om hur mkt gas man ger. Den sitter där gasvajjern går in eller direkt på spjället, du hittar den enkelt är en liten svart vridbar potentiometer typ.
Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
FekZen wrote:Styrsystemet vet egentligen inte alls om vilken växel som ligger i , så borde snarare vara som claves säger varvtalsrelaterat i kombination med att man på 2ans växel börjar då lite motstånd. Säkert fukt i fördelan som nämnt ovan eller lmm problem.
LMM mäter mängden luft som kommer in, eller på nyare styrsystem massan av luften som kommer in. Luftmängd mätare bör det sitta på din och den hittar du innan spjället på insugssidan.
TPS är trottel position sensor, alltså talar om hur mkt gas man ger. Den sitter där gasvajjern går in eller direkt på spjället, du hittar den enkelt är en liten svart vridbar potentiometer typ.
Mvh//A
Oki! Men om jag nu ska kolla TPS kontakten, hur vet jag om denna är rätt "inställd"?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.